Bilister: Fotovogne er en pengemaskine

Ekstra Bladet tog temperaturen på de danske bilister - hvad synes de om fotovognene og deres placering?


poma-sort-bg.pngEkstra Bladet Special er et kvalitetsstempel. Det er et nyt varemærke for vores allerbedste og mest grundige journalistik. Jeg synes, du skal læse med. Det handler om dit og din nabos liv. I denne Special sætter vi fokus på politiets pengemaskine: Fotovognene.

I Danmark bliver over dobbelt så mange dræbt på landevejene, men politiets fotovogne holder dobbelt så ofte i det, man normalt kalder byzone, for at kontrollere så mange trafikanter som muligt.

Det afslører en stor data-analyse, Ekstra Bladet har lavet.

Ekstra Bladet har på den baggrund spurgt en række bilister, om de havde prøvet at få en fartbøde, og hvad de syntes om fotovognene. De fleste mente, at fotovognene primært burde stå der, hvor farten er højest og farligst og ikke der, hvor man som bilist blot følger trafikkens rytme.

Bo Fokdahl

 

- Jeg har selv ofte tænkt, at fotovognene ofte er mere pengemaskiner, end det er reelt for at sikre vejene, siger Bo Fokdahl, der er kørende sælger, grafisk konsulent og bor i København.

Han er selv blevet blitzet før.

- Ja, det er jeg. Hvor jeg har kørt 55, hvor man må køre 50 og den slags herinde i byen. Søndag formiddag som eneste bil på en vej. Det er jo forbudt, og sådan er det.

Men han har ikke en app, der kan advare om, hvor fotovognene står.

- Jeg overvejer det, men jeg bruger min fartpilot meget.

Lasse Sand

 

- Jeg har fået ret mange fartbøder. Jeg fik lige en masse bøder i træk. Jeg tror, jeg fik ti bøder på to år. De fleste fartbøder har faktisk været, når jeg besøger min mor nede på Sydsjælland, hvor jeg godt kunne finde på at køre lidt hurtigere, end jeg ellers plejer, siger Lasse Sand, der bor på Amager og er foreningskonsulent for TDC.

I København ved han faktisk, hvor fotofælderne er. Han har nemlig en app på sin telefon, der kan advare om, hvor de står.

- De plejer at være ved Langebro, og så plejer de at være ved H.C. Andersens Boulevard - den ene og den anden vej. Den har reddet mig fra et par stykker, men den bipper mest over Langebro, siger Lasse Sand.

Han fortæller, at han ved, at en del af de penge politiet tjener på fartbøder også går til Offerfonden, så de tjener også penge på ofrenes vegne.

Janne Weber

 

- Min holdning er, at fotofælderne ikke er placeret rigtigt efter min overbevisning. De er placeret på steder, hvor det ikke er særlig risikofyldt at køre, selv om man har lidt for høj hastighed. De burde placere dem de steder, hvor der virkelig er risiko for at folk med høj fart kommer galt af sted, siger Janne Weber, der er efterlønner og bor på Tåsinge.

Hun er blevet blitzet før, men det er 15 år siden.

- Når man kører af motorvejen ved Svendborg, er der meget ofte fartfælder. Man det gør ingen skade, hvis man kommer til at køre 10 eller 20 kilometer for stærkt dér, hvor den er placeret. Jeg synes, de skal tage sig sammen og placere dem dér, hvor de kan redde liv.

Jørgen Korsgaard

 

- De ved godt, hvor de skal stille sig henne for at få nogle bilister. Det er en pengemaskine, det er det jo, siger Jørgen Korsgaard, der er direktør og har et firma i Høje Taastrup, men bor i England:

- Men derovre har de en regel. Alle de kameraer, de sætter op, de skal være synlige. Når du kører, så er der de gule kasser derude, så der er ikke nogen undskyldning for at køre for hurtigt, siger Jørgen Korsgaard, der i England også bliver hjulpet af en app, der fortæller hvor politiets kameraer er.

Shamim Ahmed

 

Shamim Ahmed har oplevet at blive fotograferet af politiet før.

- Ja, det er lang, lang tid siden. Måske seks-syv år.

Han mener ikke, at det gør meget gavn at stille fotovognene inde i byerne.

- Det skal være uden for byen, ikke i byen. Det er jo ikke med vilje, at du kører 60, hvor du kun må køre 50. Det er bare en lille fejl. Så det er for meget. Ud på landevejene eller ud på motorvejen med fotovognene, siger Shamim Ahmed.

Han har ingen app, så han kan se, hvor fotovognene står.

- Jeg kører stille og roligt, griner Shamim Ahmed, der er vognmand og bor i Hvidovre.

Kasper Mortensen

 

Kasper Mortensen er aldrig blevet blitzet af en fotovogn.

- Nej, det er jeg faktisk ikke, siger Kasper, der ellers kører en del i sit job.

Han er i et firma, der laver møbler til butiksindretning.

- Det er jo en pengemaskine, det er jo det, man altid tænker jo. Og synes man mange gange, de placerer dem, hvor der ikke er risiko for færdselsuheld. Så jeg synes da, de kunne placeres markant bedre, end de gør, siger Kasper Mortensen.

Han har selv en app, der kan se, hvor fotovognene står.

- Ja, det har jeg.

Det er måske derfor du ikke har fået nogle bøder?

- Ha ha. Det ved jeg ikke, siger Kasper Mortensen, der bor i Horsens.

Svetlana Papakul

 

- Jeg er aldrig blevet blitzet. Jeg bliver aldrig stoppet af politiet og har aldrig fået tilsendt en bøde, siger Svetlana Papakul, der bor på Teglholmen i København og arbejder som assistent i psykiatrien.

Hun mener ikke, at politiet opstiller fotovognene, de steder de gør for at tjene penge.

- Jeg synes, der skal være flere af de kameraer, der tager billeder, så de kan få styr på, hvor hurtigt man kører, siger Svetlana Papakul.

Hun har ikke en applikation på sin telefon, så hun kan se, hvor politiets fotovogne står.

- Jeg kører, som jeg skal køre.

René Ringgaard

 

René Ringgaard er ikke tilfreds med placeringen af fotovognene.

- Jeg synes jo, de står af helvede til. Jeg synes jo, at de burde stå de steder, hvor det er nødvendigt. Ved skoler og ikke ude på motorveje og sådan noget dér, hvor hastigheden betyder mindre, siger Rene Ringgaard, der arbejder for Banedanmark og bor i Sverige.

Han ser fotovognene som en ekstra skat.

- Og så synes jeg jo, at der skulle mere politi på vejene. Ikke civilt, men rigtige politibiler, så vi kan se, de er der.

Han har ikke en app, hvor han kan se fotovognene.

Du kan chatte med journalisten bag den store data-undersøgelse af fotovognene i dag kl. 12.00.

Se også: CHAT: Fotovognene blitzer løs i byerne

176 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere