Bjørn raser over Bilka: Skal betale 2400 kr. for at returnere vare

Et brændetårn kostede 2095 kroner med levering, men for at benytte sig af returretten skal en Bilka-kunde nu betale 2375 kroner for afhentning. En meget høj pris, mener Forbrugerrådet

På flere billeder, som Ekstra Bladet er i besiddelse af, kan man tydeligt se, at Bjørns brænde er drivvådt. Privatfoto
På flere billeder, som Ekstra Bladet er i besiddelse af, kan man tydeligt se, at Bjørns brænde er drivvådt. Privatfoto

39-årige Bjørn Nørbak købte i slutningen af marts et tårn avnbøg-brænde i Bilka. Men da supermarkedskæden leverede brændetårnet var træet gennemblødt.

Bjørn var fuld bevidst om, at han havde købt lufttørret brænde, der givetvis ikke var helt tørt, men han havde ikke forventet at vandet ville dryppe fra det stablede brænde, da han modtog det. Derfor følte han sig nødsaget til at benytte sig af sin 30 dages returret, da han ikke ville vente flere måneder på, at en reklamationssag blev afgjort.

Prisen var inklusiv levering, men da han ville have varen afhentet, var fragten ikke med i prisen - tværtimod.

Efter tovtrækkeri med Bilka tilbød Bjørn nemlig selv at betale for afhentningen af sit brændetårn, men prisen som Bilka foreslog, chokerede ham voldsomt. Bjørn Nørbak fortæller til Ekstra Bladet, at han skulle betale 2375 kroner for fragten, selvom han kun havde betalt 2095 kroner for varen.

- Det er da helt godnat, at man køber en vare, som man skal betale endnu mere, end man allerede har betalt, for at retunere. Det er simpelthen elendig service og en arrogant tone, Bilka udviser. Det gør det jo fuldstændigt umuligt at returnere varen, fordi prisen på returfragten overstiger varens pris.

Han er stærkt utilfreds med, at Bilkas service ifølge ham er så elendig. Han mener ikke, at han har fået det, som han har betalt for, men nu kan han ikke levere varen tilbage, fordi prisen er for høj.

- Returretten er jo sat lidt over styr her. Jeg har ikke mulighed for at lægge det her brænde bag i min bil og køre ind med det, så jeg regnede da med, at så stort et firma som Bilka selvfølgelig ville hente det. Jeg siger endda, at jeg gerne vil betale for fragten, fordi jeg tænker, at det bliver et par hundrede kroner, men til den pris er det vanvittigt.

Bjørn Nørbak har også mulighed for at reklamere over brændetårnet, men i den situation skal han vente lang tid for at finde ud af, om det brænde, han har fået, vil tørre inden for de tre måneder, som Bilka siger, det kan tage.

Se også: Danske landmænd raser: Kødfup i Lidl er en skændsel

Artikel fortsætter under billedet ...

Man skal passe på med at benytte sig af sin returret i Bilka. Det kan nemlig komme til at koste dig penge. Privatfoto
Man skal passe på med at benytte sig af sin returret i Bilka. Det kan nemlig komme til at koste dig penge. Privatfoto

Forbrugerrådet: Stor omkostning
Hos Forbrugerrådet Tænk er man enig med Bjørn i, at det for de fleste danskere er svært at returnere et helt tårn brænde selv. Men juridisk konsulent Paula Bramann fortæller til Ekstra Bladet, at man alligevel selv har ansvaret for at levere sin vare tilbage.

- Forbrugeren vælger at benytte sig af sin fortrydelsesret frem for at forfølge en eventuel reklamationssag, idet han formodentlig ikke kan overskue tidshorisonten. Man skal som forbruger dog være opmærksom på, at ønsker man at benytte sig af den lovmæssige fortrydelsesret, skal man selv betale for returforsendelsen.

Derimod forholder det sig ikke sådan ved en reklamationssag, oplyser hun.

- Hvis han derimod venter på, at en eventuel reklamationssag bliver afgjort, og han får medhold i, at træet er mangelfuldt, vil han kunne modtage et nyt brændetårn som følge af en ombytning af varen. I den forbindelse vil Bilka skulle betale for fragten, da denne ombytning vil foregå uden udgift for forbrugeren. 

Paula Bramann medgiver, at prisen for returneringen af brændetårnet virker bemærkelsesværdig høj. Derfor opfordrer hun Bjørn Nørbak til selv at finde en billigere løsning, hvis ikke han har tid til at vente på, at reklamationssagen bliver afgjort.

- Det er en ret stor omkostning, han skal betale. Han kan måske til gavn for sig selv undersøge, om han ikke selv kan finde en billigere løsning for at få leveret sin vare tilbage til Bilka, slår hun fast.

Bilka uden ansvar
Hos Bilka mener salgsdirektøren, at man ved salg altid oplyser kunden om, at lufttørret brænde ikke kan komme i brændeovnen lige med det samme:

'Lufttørret brænde er ikke klar til brug, men kræver gerne opbevaring i en til tre måneder først, hvilket vi også gør meget ud af at fortælle, når man køber det', skriver Morten Villum i et skriftligt svar til Ekstra Bladet.

'Men det er naturligvis helt i orden, at Bjørn gerne vil sende retur. Ved en returnering, hvad enten det gælder et par cowboybukser eller et brændetårn, er det – præcis som i alle andre sammenhænge – kunden som skal aflevere det i butikken eller sende det til os', slutter salgsdirektøren.

På Bilkas hjemmeside fremgår det ellers tydeligt, at den højeste fragtpris ved returleverancer er 910 kroner, hvilket er meget lavere end de 2375 kroner, som Bjørn har fået oplyst, at han skal betale.

Men hertil svarer Bilka, at det beløb kun er vejledende. Et brændetårn, og andre varer, er på grund af sin høje vægt ikke en del af denne prisfastsætning.

293 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere