Blinde Yvonne: 'De kører med os, som var vi papkasser'

På trods af store problemer med busfirmaet Handicap Befordring A/S i en række danske kommuner, fortsætter selskabet med at svigte handicappede borgere i København. 

Yvonne har været blind siden 1997. Hun er dybt afhængig af transporten hos HB Bus, og betaler 175 kr. om måneden for at blive kørt.
Yvonne har været blind siden 1997. Hun er dybt afhængig af transporten hos HB Bus, og betaler 175 kr. om måneden for at blive kørt.

Synshandicappede Yvonne Thomsen har flere gange ventet længe på den bus, der skal bringe hende ud til sine højtelskede aktiviteter. Enkelte gang er hun blevet glemt helt, og har skuffet måtte aflyse dagens planer. 

Som blind på 18. år er det vigtigste for hende, at hun kan komme rundt i byen, samt især blive kørt til Dagscentret Thorsgade, hvor hun opholder sig to gange om ugen.

Skår i glæden
- For mig betyder det alt, at jeg kan komme inde i på centret. Men det slår store skår i glæden, at der er så meget vrøvl med transporten, fortæller Yvonne Thomsen, der nyder at arbejde med sine hænder, sludre og være social med de andre.

Hun kan ikke forstå, hvordan det kan være så svært, at tilrettelægge en køreplan, der virker, så alle borgere bliver hentet på hjemmeadressen og bragt til dagcentret. 

- Jeg bliver vanvittig usikker. Det gør vi alle, når vi bliver placeret på gaden og ender med at vente i halvanden time, og derefter køre halvanden time mere, fordi bussen har så mange stop på ruten, siger Yvonne, der finder det uretfærdigt både overfor de ældre og svagtseende, men også for chaufførerne, der ofte er på en umulig opgave. 

Frustrerede chauffører
Ifølge Yvonne er det tydeligt, at også chaufførerne er frustrerede, når firmaet ændrer ruter eller stiller høje krav til deres tidsplaner. Hun husker særligt en episode for nyligt, hvor en chauffør fik besked på at ændre ruten undervejs.

- Han var meget oprevet. Han kastede med telefonen, slog hånden ned i rattet og bandede over firmaet, fortæller hun og tilføjer, at mange af de ældre bliver utrygge ved den slags. 

Vi er mennesker
Yvonne har taget sagen i egen hånd efter lang tids forvirring og frustration med HB bussernes kørsel. Hun har skrevet et brev til firmaet med sine tanker, som personalet på Thorsgade siden også har sendt til kommunen.

- Vi er mennesker. De kører med os, som om vi var papkasser, og det går simpelthen ikke, siger hun. 

Yvonne har endnu ikke fået svar fra Handicap Befordring A/S tre uger efter sin henvendelse.

Lever ikke op til kontrakten
Hos Københavns Kommune har man siden august været klar over, at Handicap Befordring A/S ikke lever op til den oprindelige kontrakt, som blev oprettet, da firmaet vandt udliciteringen.

Netop nu er de sidste forhandlinger ved at falde på plads med HB busser, så kvaliteten bliver forbedret på en række punkter. Ifølge Københavns Kommune findes der en afgørelse på sagen inden for to uger. 

- Det er jo urimeligt for de borgere, heriblandt mange ældre, det kan have gået ud over, fortæller Stig Lundbech, vicedirektør i Koncernservice hos Københavns Kommune til Ekstra Bladet. 

49 kommentarer
Vis kommentarer