Annonce:
Annonce:

Blodrøde tal: Kun én bus kan betale sig

Ud af 27 århusianske busruter er der kun en enkelt af ruterne, der genererer et økonomisk overskud

Ud af 27 busruter kører kun én rundt på de østjyske veje og genererer et overskud. Foto: Ernst Van Norde
Ud af 27 busruter kører kun én rundt på de østjyske veje og genererer et overskud. Foto: Ernst Van Norde
Annonce:
Følg Samfund

Hjulene på busserne i Århus drejer rundt, rundt, rundt, rundt og koster kassen.

Eller rettere sagt 26 ud af 27 århusianske Midttrafik-busser gør.

Det skriver Århus Stiftsidende.

Busrute 45 er den eneste Midttrafik-busrute, der faktisk sikrer et sølle overskud på lige knap 20.000 kroner, og den er oven i købet en natbus, hvor taksterne for de rejsende århusianere er dobbelt op i nattetimerne.

Sat på spidsen koster opretholdelsen og driften af bustransporten i smilets by de århusianske skatteydere mere end 300 millioner kroner om året.

Opgørelsen af busdriftens finanser er noget, der bekymrer Nicolaj Bang (K), der er rådmand i kommunens forvaltning for Teknik og Miljø.

Artiklen fortsætter efter billedet ...

Det er ifølge rådmand Nicolaj Bang (K) nødvendigt med offentlig transport i Aarhus, men en god forretning er det ikke. Foto: Tobias Nicolai/Ritzau Scanpix
Det er ifølge rådmand Nicolaj Bang (K) nødvendigt med offentlig transport i Aarhus, men en god forretning er det ikke. Foto: Tobias Nicolai/Ritzau Scanpix
 

Annonce:

'Der skal være offentlig transport i en by som Aarhus. Men 300 millioner kroner om året er mange penge. Der kommer nok desværre en diskussion - formentligt ved det kommende budgetforlig - om, hvordan vi har indrettet vores offentlige transport, siger Nicolaj Bang (K), rådmand for Teknik og Miljø i et interview med Stiften.

Artiklen fortsætter efter billedet ...

Det har i mange år været et forslag at gøre den kollektive trafik gratis for borgerne i Aarhus Kommune, men det ville i sidste ende koste omkring dobbelt op for de århusianske skatteydere. Foto: Ernst van Norde
Det har i mange år været et forslag at gøre den kollektive trafik gratis for borgerne i Aarhus Kommune, men det ville i sidste ende koste omkring dobbelt op for de århusianske skatteydere. Foto: Ernst van Norde

Tidligere har blandt andet Enhedslisten fremsat forslag om at gøre busserne gratis. Forslaget vil ifølge Midttrafik rejse driftsomkostningerne for alle former for offentlig transport i kommunen med lige knap 500 millioner danske kroner ekstra om året for de århusianske skatteydere.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
En bonus på 300 mio. kr. for at handle el - virkelig!?
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Bagholdet

Annonce:
Annonce: