Hjulene på busserne i Århus drejer rundt, rundt, rundt, rundt og koster kassen.
Eller rettere sagt 26 ud af 27 århusianske Midttrafik-busser gør.
Det skriver Århus Stiftsidende.
Busrute 45 er den eneste Midttrafik-busrute, der faktisk sikrer et sølle overskud på lige knap 20.000 kroner, og den er oven i købet en natbus, hvor taksterne for de rejsende århusianere er dobbelt op i nattetimerne.
Sat på spidsen koster opretholdelsen og driften af bustransporten i smilets by de århusianske skatteydere mere end 300 millioner kroner om året.
Opgørelsen af busdriftens finanser er noget, der bekymrer Nicolaj Bang (K), der er rådmand i kommunens forvaltning for Teknik og Miljø.
Artiklen fortsætter efter billedet ...
'Der skal være offentlig transport i en by som Aarhus. Men 300 millioner kroner om året er mange penge. Der kommer nok desværre en diskussion - formentligt ved det kommende budgetforlig - om, hvordan vi har indrettet vores offentlige transport, siger Nicolaj Bang (K), rådmand for Teknik og Miljø i et interview med Stiften.
Artiklen fortsætter efter billedet ...
Tidligere har blandt andet Enhedslisten fremsat forslag om at gøre busserne gratis. Forslaget vil ifølge Midttrafik rejse driftsomkostningerne for alle former for offentlig transport i kommunen med lige knap 500 millioner danske kroner ekstra om året for de århusianske skatteydere.