Det kan være noget af et tovtrækkeri, hvis dit elektronikprodukt går i stykker.
Det har 42-årige Bo Knudsen fra Esbjerg i den grad måttet sande. I 2016 købte han nemlig et splinternyt fjernsyn i Elgiganten, men hurtigt viste det sig, at hans 42-tommers tv ikke var det drømmekøb, som han havde håbet på. Efter halvandet år begyndte fladskærmen nemlig at slå ud og derefter fulgte flere fejl.
Derfor reklamerede Bo over sit fjernsyn for første gang i sommeren 2017. Fejlene blev rettet, men efterfølgende gentog historien sig. I slutningen af april kørte esbjergenseren så ind med sit fjernsyn for tredje gang. I butikken kunne Elgigantens medarbejdere igen konstatere, at skærmen skulle en tur forbi værkstedet, men her kunne de ikke finde fejlen.
Det er ikke i orden
Bo påberåbte sig retten til at få sit tv ombyttet til et nyt eller få sine penge retur, men Elgiganten var hverken til at hugge eller stikke i. Derfor har han nu indleveret sit fjernsyn til endnu en reparation på det værksted, der har haft hans tv i to måneder uden at finde en fejl.
- Jeg synes ikke, det er i orden. Der er altså mærkeligt, når man kommer flere gange, og de så hver gang kan argumentere, hvorfor de igen skal have fjernsynet på værksted, før de vil bytte til et nyt, siger han til Ekstra Bladet.
Hos Elgigaten har Bo Knudsen flere gange fået at vide, at der er 'nye fejl' på hans tv, og derfor har de ret til at sende det til værkstedet igen, men den køber han ikke:
- De lever hverken op til lovgivningen eller deres ansvar. De har kun et forsøg til at reparere mit tv, og ellers må de jo give mit et nyt i stedet for at finde på nye grunde for at sende det ind hele tiden. Jeg aner simpelthen ikke, hvordan den her sag skal ende.
Indtil videre har Bo fundet sit ti år gamle fjernsyn frem, som han kan se Danmarks VM-kampe på. Han fortæller videre til Ekstra Bladet, at han vil gå videre med sagen til forbrugerombudsmanden, hvis der ikke er sket noget nyt i slutningen af juni.
Artikel fortsætter under billedet ...
Forbrugerrådet: Urimeligt af Elgiganten
Bo Knudsen har i flere omgange været i kontakt med Elgiganten for at brokke sig over, at elektronikkæden ikke kan give ham et tidspunkt på, hvornår han kan forvente, at reparationen er færdig.
I svar som Ekstra Bladet har set, skriver Elgiganten blandt andet på deres Facebookside, at 'butikken burde have fundet en løsning på problemet efter tre reklamationssager'.
På trods af det har Bo nu i to måneder manglet sit tv, og det er over grænsen for, hvad man kan tillade sig uden at give kunden en forklaring, vurderer Paula Brammann der er juridisk konsulent hos Forbrugerrådet Tænk:
- De har efter omstændighederne ret til søge efter fejlen i flere omgange, men det skal være inden for rimelig tid. Den er efter praksis to uger, men at lade ham sidde i så lang tid uden at fortælle ham, hvor man er i processen, er direkte urimeligt.
Paula Brammann forklarer til Ekstra Bladet, at Elgiganten faktisk har ret til flere forsøg på at undersøge produktet for fejl i denne situation.
- Som udgangspunkt har man ret til et forsøg for at udrede manglen. I praksis er det sådan, at man kan udvide det til to og i særlige tilfælde helt op til tre forsøg, men så skal det være en kompliceret fejl, som er rigtig svær at finde og afhjælpe.
Elgiganten erkender fejl
Da Ekstra Bladet tirsdag fremlægger Bo Knudsens sag for for Elgiganten, fortæller man, at de ikke har været fuldt bekendt med sagen. I et skriftligt svar skriver elektronikgiganten, at der er sket en fejl, og derfor får Bo nu sine penge retur.
'Vi har begået en fejl her, som vi skulle have opdaget tidligere, og kunden vil derfor blive kontaktet for at få pengene retur og en undskyldning', lyder det i mailen.