Børn rammes af pressede julekort

Julemærkefonden står til at have tabt otte millioner kroner siden 2011 på fald i salg af julemærker

På landets julemærkehjem har færre julekort kostet millioner. Otte millioner for at være helt præcis.

– I 2011 solgte vi for 18 millioner kroner, sidste år solgte vi for 13 millioner kroner, og i år bliver det nok omkring ti millioner kroner, siger Søren Ravn Jensen, direktør i Julemærkefonden.

Samfund Julekortet er på vej ud

Som Ekstra Bladet tidligere har beskrevet, er traditionen med at sende julekort under pres. Organisationen har til formål at hjælpe børn, der bliver mobbet eller har det svært med at få det bedre. Siden 1903 har det været en mulighed at betale for at få et ekstra frimærke på sit julebrev og dermed støtte Julemærkefonden. Men med den digitale tidsalder og manglende lyst til at sende gammeldags post, er der tradition truet.

– Det udfordrer os på den måde, at så får vi færre indtægter. Det betyder, at vi skal tænke alternative måder at samle ind, siger Søren Ravn Jensen.

Han fortæller, at cirka 20 procent af organisationens indtægter kommer fra julekort, og det faldende salg har udfordret organisationen gennem de seneste år. I 2012 blev der sågar indført besparelser. Nu er den økonomiske udvikling imidlertid vendt, og besparelserne er rullet tilbage, fortæller direktøren.

– Vi kan godt se, hvad der sker ude i verden; nemlig at den digitale løsning vinder frem. Og vi har også en julemærke-app. Men hvis vi tager Facebook, hvor mange skriver en hilsen, er det ikke et sted, der giver indtægter til os. Det er konstrueret, så Facebook kan tjene på det, men det er ikke sådan at vi kan tjene på Facebook, siger han og fortsætter:

– Men prøver med julemærkevenner, hvor folk fast bidrager til os. Det har den konsekvens, at vi har fundet indtægterne på anden måde, og det er vi faktisk lykkes med. Men hvis vi ikke havde gjort noget, havde vi været i alvorlige problemer, siger han.

14 kommentarer
Vis kommentarer