Bone's direktør fik nok efter Mortens 'grove' anmeldelse: Her er ekspertens dom

Direktør i Bone's Jan Vinther Laursen fik nok efter en grov anmeldelse fra en kunde. Her er ekspertens dom over hele miseren

En direktør for en stor virksomhed som Bone's, der går direkte i flæsket på en kunde.

Det er ikke hverdagskost, men alligevel valgte Jan Vinther Laursen at skrive direkte til Morten Rygaard Heede, efter sidstnævnte skrev en meget negativ anmeldelse af sin oplevelse på familierestauranten Bone's i Lalandia.

Direktøren havde fået nok, men Morten Rygaard Heede følte sig efterfølgende truet, fordi Bone's direktøren skrev om mulige juridiske konsekvenser.

Ekstra Bladet har i kølvandet på mail-korrespondancen talt med ekspert i online reputation management og shitstorms William Atak, der er administrerende direktør i SAFEonNET, der vurderer her vurderer, hvem af de to parter, der går over stregen.

- Jeg vil give Jan ret i, at det er over stregen, at Morten siger, at salaten er rådden, uden han dokumenterer det. Det kan faktisk ende med at få konsekvenser for anmelderen, også hvis han har været kilde til at sprede de her rygter. Ordet rådden er så groft, at han bevæger sig på grænsen, siger William Atak til Ekstra Bladet.

Men ifølge William Atak kunne Morten Rygaard Heede med et enkelt lille greb have undgået hele virakken.

- Hvis han eksempelvis havde skrevet: Det smager råddent, så var det pludselig en subjektiv vurdering. Jeg har tidligere haft en sag, hvor en anmelder skrev, at maden smagte præfabrikeret, selv om en kok havde stået og lavet den. Her var det afgørende, at vedkommende beskrev det som en smag og ikke skrev, at sådan var det, siger William Atak til Ekstra Bladet.

Artiklen fortsætter under billedet

Foto: ATAK/Daniel Nielsen
Foto: ATAK/Daniel Nielsen
 

Alligevel synes han dog, at Jan Vinther Laursen begår en taktisk fodfejl, når han vælger at skrive direkte til kunden.

- Rent taktisk er det en fejl at skrive direkte til kunden på skrift. Det kan opfattes forkert og misforstås, når det er på en mail og ikke via telefonen. Det her er jo den evige udfordring for arbejdsgiveren, men jeg vil ikke anbefale, at direktører i store virksomheder gøre den slags.

Se også: Morten var på Bone's og skrev 'grov' anmeldelse: Så fik direktøren nok

- Men når jeg læser den her nyhed, så for jeg helt ondt af ejeren, fordi det er så svær en balance. Der sker små fejl hele tiden, men kunderne har jo dårligt nok betalt regningen, før det ligger på de sociale medier. Det er bare min personlige mening, men det er ved at tage overhånd, siger William Atak til Ekstra Bladet.

Her er reglerne
Ifølge William Atak er der to overordnede regler for, hvad man ikke må, og hvad man godt må. Først selv lovgiviningen.

- Du må ikke krænke, chikanere eller sprede usande rygter. Eksempelvis må du ikke kalde nogen for svindler, uden de rent faktisk er det. Du må heller ikke kalde nogen for bedrager, uden de har begået bedrageri.

- Her er der tale om konkret definerede termer, som du ikke må bruge, fordi de er injurierende. Det er dog ikke så simpelt, at du bare kan gå til politiet, fordi de sjældent har resurser til den slags. Så må du ofte igennem et privat søgsmål, siger William Atak til Ekstra Bladet.

Derudover er der en række vilkår-baserede regler, som ikke står skrevet direkte i skrevet ned i loven.

- Disse regler kan være skrevet ned i det enkelte mediers (eksempelvis Trustpilot red) regler. Du kan have et sprogbrug, der ikke er ulovlige, men strider imod Trustpilots retningslinjer. Så ville det også være muligt at få fjernet. Det er ret nemt for det enkelte medie af gøre, og man kan få det fjernet med det samme, siger William Atak.

Men ifølge William Atak skal virksomhederne dog ikke forvente lange fængselsstraffe til de personer, der har 'krænket' dem.

Artiklen fortsætter under billedet

 

- Straframmen er nærmest til grin. Du kan få en påtale om, at du skal fjerne det eller måske en meget lille bøde, og så er det det. Men spørgsmålet er så, hvornår er det injurierende? Det ender første i en påstand mod påstand situation i retten, mellem de to parters advokater, og så er det dommeres afgørelse, siger William Atak. 

Rå bøf
Det hele startede med en rå bøf på Bone's i Lalandia, hvor en oplevelse fik Morten Rygaard Heede til at skrive en bidsk anmeldelse på Trustpilot, men så fik direktøren for det hele nok. Mere om det senere. Først anmeldelsen:

- Jeg skærer min bøf over på midten og ser, at min bøf ikke er rød, men lilla rå næsten ud til stegefladen, min hustru følger mit eksempel og skærer sin bøf over, som skulle være medium stegt. Hendes bøf er også rå. Vi kalder på tjeneren, som undskylder og spørger om hun skal tage bøfferne med ud for at blive stegt noget mere. Jeg siger nej tak, og at vi gerne vil have to nye, skriver Morten Rygaard Heede i sin anmeldelse, som du kan se i fuld udgave her eller længere nede i artiklen.

Ekstra Bladet har efterfølgende været i kontakt med Morten Rygaard Heede, der står 100 procent ved sin anmeldelse. Han tilføjer desuden, at de efter de to første bøffer fik to nye, men det gik efter sigende også galt.

- De prøver igen, om vi vil have dem stegt igen eller nye, og her havde jeg simpelthen fået nok. Vores gæster var færdige med at spise, og efter 4 rå bøffer TURDE vi ikke spise noget fra det køkken. Vi afbéstiller alt vores mad og beder om regningen, skriver Morten Rygaard Heede.

Føler mig truet
Efter den negative anmeldelse retter Bone's henvendelse til Morten Rygaard Heede, men det var ikke bare en mening medarbejder. Det var direktøren.

Ekstra Bladet er i besiddelse mail-korrespondancen mellem direktør Jan Vinther Laursen og Morten Rygaard Heede, og her fremgår det tydeligt, at de er uenige om, hvad man kan tillade sig at skrive i en offentlig anmeldelse på Trustpilot.

I starten skriver Jan Vinter Laursen følgende:

- Naturligvis skal vi på alle vores restauranter evne at stege bøfferne som gæsterne ønsker, og det I oplevede senest må aldrig kunne opleves på nogen Bone´s restaurant. Jeg forstår jeres irritation og vrede, og vi undskylder oplevelsen!

Men senere tager det en drejning.

- Jeg kan godt forstå, at i er utilfredse og sure – men det du skriver er ganske enkelt ikke korrekt og vil ALDRIG kunne ske, og virker som en voldsom reaktion på en forkert stegt bøf? Når man skriver den slags på en offentlig tilgængelig side står man juridisk til ansvar for det man skriver – og jeg vil gerne bede dig overveje, om du virkeligt mener det du skriver?

Artiklen fortsætter under billedet

 

Senere tilføjer direktør Jan Vinther Laursen følgende:

- Hvis man på en offentlig platform skriver, at vores restauranter serverer rådden salat – ja så er man ude i at tilsvine Bone´s i en sådan grad, at det bliver for voldsomt, og noget jeg oplever kan være ansvarspådragende rent juridisk, skriver han i mailen.

Morten Rygaard Heede fandt hurtigt ud af, at det ikke bare var en almindelig medarbejder fra kunderservice, som han var i kontakt med, og blandt andet derfor føler han sig truet.

- Det blev jeg faktisk en hel del overrasket over. På den ene side, så tænker jeg sket er sket, men på den anden side, så har jeg det ikke godt med at blive truet med retslige konsekvenser, fordi jeg har skrevet en 100 procent sand oplevelse. Jeg er bare en helt almindelig familiefar. Det fik det sgu lige til at vende sig i maven på mig, siger Morten Rygaard Heede til Ekstra Bladet.

Rådden salat?
Ekstra Bladet har efterfølgende været i kontakt med direktør for Bone's Jan Vinther Laursen. Han fortæller, at han valgte at reagere på en gæst oplevelse, fordi han havde fået nok, og han mener, at Morten gik langt over stregen.

- Jeg kan sagtens acceptere, at gæster har haft dårlige oplevelser, hvor de reagerer indebrændt og beskriver tingene lidt voldsommere, end de er. Men hvis man i en historie om, at ens bøf ikke er stegt rigtigt også har et behov for at afslutte med, at han to gange har oplevet rådden salat i en af vores restauranter, så bevæger man sig på grænsen af noget, der er så urimeligt og uden hold i virkeligheden, at det et uanstændigt, siger Jan Vinther Laursen til Ekstra Bladet.

Her henviser direktøren til en formulering, som Morten Rygaard Heede i kølvandet på mail-korrespondancen har følt sig tvunget til at slette fra den oprindelige anmeldelse af frygt for juridiske konsekvenser.

- Lige en side bemærkning. Bones på Amagerbrogade har alle gangene vi har bestilt mad derfra haft rådden og udtørret salat mm. I deres salat bar, skrev Morten Rygaard Heede i første omgang.

Ifølge Jan Vinter Laursen er den formulering direkte usand, og han mener det er krænkende, når han fastholder, at det er rimeligt at skrive rådden salat, fordi han en gang har fået en gulerod, der var lidt tør i overfladen. Derudover er han langt fra tilfreds med tonen og formen i anmeldelsen. Og så fik han nok.

- Så kan det godt være, at min affekt mod den tone og retorik, der er på de her anmeldelsesplatforme, gik ud over den her gæst. Men jeg tror ikke, at der er ret mange, der har råd til gæster, der alene har til hensigt at skade virksomheden, og så gør jeg ham opmærksom på, at jeg ikke er sikker på, at han må skrive den slags, når det er usandt, siger Jan Vinter Laursen til Ekstra Bladet.

Nok er nok
- Er det normal praksis, at du skriver til dine kunder på den måde?

- Jeg har aldrig, aldrig, aldrig gjort det før. Det kan da også godt være, at det er en form for trussel, men først beklager jeg de oplevelser, som han har haft. Han vælger dog til sidst at skrive usandheder, jeg oplever som være krænkende, og der bør være en jura, der beskytter os som virksomhed. Den slags kan man ikke bare skrive, siger han Jan Vinther Laursen til Ekstra Bladet.

- Hvad var grunden til, at du lige skrev til ham?

- Jeg synes, at det han skriver er så groft, at det er krænkende. Og så oplever jeg generelt en tendens til, at der er en gruppe gæster, der leder efter at konstruere de her situationer, og jeg kunne være bange for, at han var en af dem.

- Jeg har aldrig handlet på den måde før, og det er meget langt fra, hvad vi underviser vores folk i, men jeg tror, at han evnede at få mig derud, hvor jeg synes, at tingene mistede balancen, fornuften og anstændigheden, siger Jan Vinther Laursen til Ekstra Bladet.

Samtidig fortæller direktøren, at han ikke oplever det som en trussel. Han mener, at han blot stiller spørgsmålstegn ved, om det han skriver er lovligt.

- Det har aldrig været tænkt som en trussel, men der lå i undertonen, at hvis det var en stil, som vi blev ved med at møde fra ham, så kunne vi da godt overveje at få testet, om man må det. Det tror jeg dog ikke, at jeg nogensinde kunne tænke mig at gøre alvor af, siger Jan Vinther Laursen til Ekstra Bladet.

Kan man skrive, hvad man vil i sin anmeldelse?

Se resultat

Kan man skrive, hvad man vil i sin anmeldelse?

Din stemme er modtaget

Vis afstemning

Fejl

Der skete desværre en fejl, prøv igen senere.

Hele den negative anmeldelse

Vi have den udsøgte forfærdelse at besøge Bones i Lalandia under vores ophold. Vi havde rigtigt glædet os da vi så Bones havde en restaurant her.

Vi ankommer og får henvist os et bord. Tjeneren forklarer menu kortet og hvordan vi bestiller. Min hustru pg jeg bestiller mørbrad og kalvefilet henholdsvis rød og medium stegt. Det andet par bestiller ribs. Efter en kort ventetid kommer maden... Jeg skærer min bøf over på midten og ser at min bøf ikke er rød men lilla rå næsten ud til stegefladen, min hustru følger mit eksempel og skærer sin bøf over som skulle være medium stegt. Hendes bøf er også rå. Vi kalder på tjeneren som undskylder og spørger om hun skal tage bøfferne med ud og blive stegt noget mere. Jeg siger nej tak og at vi gerne vil have to nye. Efter ca 15-20 minutter hvor de andre næsten er færdige med at spise spørger jeg hvor vores mad bliver af og at vi nu har siddet der i 40 min i alt. De undskylder og går ud i køkkenet hvor de henviser til vores mad der nu står halv kold i vinduet. Han kommer ned med det og spørger om jeg lige vil kigge om den er ok nu. Havde ændret min til medium og min hustru til gennemstegt. Nu til den stakkels tjeners forfærdelse er min "medium" stegte bøf nu igen rå. Min hustru gør det samme og hendes "gennemstegte" bøf er igen også rå.


De prøver igen om vi vil have dem stegt igen eller nye og her havde jeg simpelthen fået nok. Vores gæster var færdige med at spise og efter 4 rå bøffer TURDE vi ikke spise noget fra det køkken. Vi afbéstiller alt vores mad og beder om regningen. Her havde jeg jo troet at man var lidt large, nu men fuldstændigt har fejlet på bestillingen, men vores drikkevare, vores gæsters mad og den sideorder, som de aldrig fik lavet til vores gæster på trods af det var krydset af på deres "smarte" menukort, er stadigt at finde på regningen. Jeg spørger om ďet beløb kan være rigtigt da vi jo ikke har fået noget mad. Tjeneren snakker med den ansvarlige og de fjerner min hustru og min egen drikkevarer fra regningen og den sideorder som aldrig blev leveret men vores gæster skal stadigt betale for mad og drikke på trods af at Bones lod dem sidde og havde det vildt dårligt over at de sad og spiste og vi sad med vores 1.5 år gamle søn og kiggede på.

Kan slet ikke forstå at et sted dee uden at blinke tager 256 kr for en mørbrad bøf ikke kan stege bøffer. Lalandias ovne er små og bare sådan en bord ovn. Uden stege termometer lavede vi en perfekt culotte steg dagen efter. Kokken på Bones har et proffesionelt køkken og kunne ikke engang stege 2 (4) bøffer. Langt under standarden. Den eneste grund til det ikke er 1 eller 0 stjerner var tjenernes røde ører og deres venlige betjening. Havde det ikke vlret fordi min søn var der og at det er et familie sted havde jeg ikke været så rolig som jeg var. 

Kan kun sige hold jer væk fra Bones i lalandia, kokken kan ikke stege bøffer. 

Vi skal til Lalandia igen i oktober, men vi går langt uden om Bones.

Mvh

Morten Heede

Lige en side bemærkning. Bones på Amagerbrogade har alle gangene vi har bestilt mad derfra haft rådden og udtørret salat mm. I deres salat bar.

1 af 2 Foto: Bone's
2 af 2 
kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen