Alt imens toppen i DSB modtager bonusser på stribe, er virkeligheden, at passagererne i stigende grad må leve med såvel aflyste som forsinkede tog.
En gennemgang af DSB’s såkaldte månedsrapport, hvor aflysninger og forsinkelser fremgår, viser nemlig trælse nyheder.
Således er antallet af aflyste tog i stærk stigning i den seneste rapport fra juni måned sammenlignet med samme periode sidste år.
År til dato er der 30 procent flere aflyste fjern- og regionaltog i 2018, end der var i 2017. Alene i juni var der 91,2 procent flere aflyste tog sammenlignet med sidste års juni.
Også når det kommer til forsinkede tog, var juni slem for statsbanerne med en stigning på 27 procent sammenlignet med året før. År til dato, er stigningen på 4,7 procent.
Gennem DSB’s presseafdeling skriver informationschef Tony Bispeskov:
’Punktligheden for DSB’s tog har i foråret og henover sommeren været påvirket af flere ting. Banedanmark har igen i år udført store nødvendige sporarbejder og sommerens ekstreme varme har givet mange fejl på signaler og sikringsanlæg. Tidligere på året måtte DSB tage sine aldrende ME-lokomotiver ud til kontrol fordi de skulle tjekkes for revner i akslerne. Alt sammen store kilder til aflysninger og forsinkelser. På trods af udfordringerne er operatørpunktligheden, altså den del af punktligheden som DSB selv kan påvirke, over de fastsatte mål både for S-tog og Fjern- & Regionaltog år til dato.’
Bonus-fest i DSB: Direktøren tjener det dobbelte af statsministeren