Burger King dropper børnesodavand - men ikke i Danmark

Kunderne skal have lov til at vælge, siger en talskvinde

Burger King dropper sodavand fra børnemenuen i USA. Hvis man vil have sodavand, skal man betale ekstra. Det er der dog ingen planer om i Danmark. (Pressemateriale fra Burger King)
Burger King dropper sodavand fra børnemenuen i USA. Hvis man vil have sodavand, skal man betale ekstra. Det er der dog ingen planer om i Danmark. (Pressemateriale fra Burger King)

Burger King har droppet sodavand fra kædens børnemenu, 'King Kids',  i USA. Kunder, der vil have sodavand til deres kids meal, skal nu bestille det oveni fra den almindelige menu og betale ekstra.

I Danmark fortsætter man dog med sodavand som del af børnemenuen. Kunderne skal selv have lov til at vælge, lyder det fra Burger King.

- Der skal være noget for enhver smag - både dem, der ønsker det sundere alternativ og dem, der sætter pris på sodavand til deres burgermenu, siger Patricia Wilson, pressekontakt for Burger King i Danmark til Ekstra Bladet.

Madsociolog Jon Fuglsang fra Metropol er skuffet over, at Burger King i Danmark ikke vil følge udviklingen i udlandet og benytte lejligheden til at promovere sundere mad. Han mener, man i Danmark er mere fokuseret på at tjene penge end at tage socialt ansvar.

- Jeg undrer mig over, at man ikke er på forkant med udviklingen, siger han. Man er meget orienteret om profit.

Presset til sundere menu
I USA vil der fremover kun være skummetmælk, juice og cacaomælk lavet på skummetmælk på Burger Kings børnemenu. Man kan stadig godt få sodavand, men det skal bestilles fra den almindelige menu og koster ekstra, skriver den britiske avis the Guardian.

Ændringerne kommer efter at amerikanske forældre og forbrugerorganisationer i to år har lagt pres på USAs største fast food kæder om at gøre deres combo menuer sundere.

Burger Kings konkurrenter i USA, McDonald's og Wendy's, lovede for et par år siden at holde op med at vise sodavand i reklamer møntet på børn. Kæderne tog dog ikke sodavand helt af børnemenuen.

Se også: EU: Skolebørn skal blive sundere med bananer og mælk

Mindre sodavand skal hjælpe mod overvægt
Det at Burger King helt har fjernet sodavand fra børnemenuerne i USA vil gøre det nemmere for forældrene at sige nej, når børnene beder om sodavand, siger Margo Wootan, som er leder hos en koalition af forbrugergrupper kaldet Center for Science in the Public Interest, til USA Today..

Det ændrer også på den tankegang, at man altid skal have sodavand, når man spiser på restaurant, siger han.

Koalitionen har ført an i kampen mod at få fast food kæderne til at gøre deres kombinationsmåltider sundere ved at skære ned på kalorieindhold, mættet fedt, salt og sukker.

Jon Fuglsang mener, det er en god strategi at fjerne de usunde ting fra standardmenuen, fordi folk har tendens til at vælge det, som er standard, men at folk stadig har andre valgmuligheder.

Burger King i Danmark beholder sodavand på børnemenuen
Hos Burger King i Danmark har man dog ikke planer om at fjerne sodavanden helt fra børnemenuerne.

- Til gengæld illustrerer vi de forskellige muligheder for valg af drikkevarer, herunder mælk, sodavand og juice. Så på den måde lægger vi op til kundens eget frie valg, siger Patricia Wilson.

Jon Fuglsang mener, det nærmere er danske fødevarevirksomheder, som ikke tør droppe sodavanden. De er bange for at virke formynderiske, siger han.

McDonald's kunder vil også kunne vælge sodavand
Hos McDonald's på Strøget i København står der stadig 'lille sodavand' som første valgmulighed for drikkevarer i et Happy Meal, efterfulgt af juice, minimælk og cacaomælk.

Kæden viser dog ikke sodavand i reklamer henvendt til børn eller på billeder af Happy Meals på den danske hjemmeside. Her fremhæver man sundere alternativer.

- Vi fremhæver gulerødder og mælk, men vi ved, at gæsterne gerne vil have lov at bestemme selv, siger Pia Tobberup fra McDonald's i Danmark.

Kunderne forventer sundere alternativer. Mange gæster vælger vand i stedet for sodavand, men de vil alligevel gerne have sodavand som valgmulighed, siger hun.

Mad er danskernes hellige ko
Jon Fuglsang synes, at det er paradoksalt, at danskerne generelt accepterer, at de bliver 'skubbet' lidt til at foretage sundere og bedre valg i andre sammenhænge, men ikke når det gælder fødevarer. Her er virksomhederne bange for at presse deres kunder, siger han. 

- Det er nærmest kun en dansk debat. Hvis man går ind og regulerer og forsøger at påvirke folk i deres fødevarevalg, så virker det formynderisk, men ikke med så mange andre ting, siger han.

Flere overvægtige børn
Sodavand får skyld for at medvirke til, at børn i stigende grad bliver overvægtige. Det er et problem i både Danmark og USA. 

I Danmark er hvert ottende skolebarn, der starter i 0. klasse, overvægtigt (ca. 12.8%).

Se også: Hvert ottende barn er overvægtigt ved skolestart

I USA er antallet af overvægtige børn mellem 6 og 10 år steget fra 7% i 1980 til knap 18% i 2012. Det er endnu værre blandt de 12- til 19-årige, hvor antallet er firedoblet fra 5% til 21%. Forskere siger, sodavand er den største kaloriekilde i amerikanske børns mad.

Se også: Undersøgelse: Overvægt får børn til at bevæge sig mindre

24 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere