Busgigant benægter snedig rabatfinte: - Det er simpelthen det værste

Danmarks nye storleverandør af fjernbusser udsat for massiv kritik. Kunderne føler sig snydt

Mark Giese Striegler er blevet så harm over Flixbus, at han har meldt dem til Forbrugerombudsmanden. Foto: Privat
Mark Giese Striegler er blevet så harm over Flixbus, at han har meldt dem til Forbrugerombudsmanden. Foto: Privat

Den tyske busgigant Flixbus er i løbet af 2017 tordnet ind på det danske fjernbus-marked og har opkøbt flere store danske aktører for at sikre sig en førerplads på det danske marked.

I begyndelsen af 2017 blev det aarhusianske busselskab Abildskou opkøbt af tyskerne, mens Abildskous succesrige konkurrent Rødbillet tidligere på sommeren også overgik til Flixbus.

Men overtagelsen af de danske busgiganter har langt fra været uden problemer.

Meldt til Forbrugerombudsmanden
På Facebook opfordrer Flixbus sine kunder til at dele deres 'fantastiske #flixbus øjeblikke', med omverdenen på de sociale medier.

Men på Flixbus egen Facebook-side er det primært frustration over dårlig service, manglende ruter og problemer med rabatkoder, der fylder.

Busselskabet Rødbillet er blevet overtaget af det tyske selskab Flixbus.  Foto: Casper Dalhoff
Busselskabet Rødbillet er blevet overtaget af det tyske selskab Flixbus. Foto: Casper Dalhoff

En af de utilfredse Flixbus-kunder er Mark Giese Striegler, der har meldt selskabet til Forbrugerombudsmanden, efter han føler sig udsat for vildledende markedsføring.

- Min kæreste og jeg har haft flere problemer med Flixbus. Først med et tilgodebevis fra Rødbillet, der ikke virkede til Flixbus, som vi ellers var blevet lovet. Senere med et tilbud om 50 procent rabat på alle billetter, der viste sig ikke at gælde alle billetter alligevel, siger Mark Giese Stregler, der onsdag meldte selskabet til Forbrugerombudsmanden.

Hos Forbrugerombudsmanden oplyser man, at man har fået anmeldelsen, men at man endnu ikke er gået i gang med at behandle den.

Sletter kritik
Den omtalte reklame er en mail udsendt fra Flixbus til et ukendt antal danskere.

Her reklamerer selskabet for 50% rabat på alle billetter, men da Mark Giese Stregler forsøger at bestille billet fra Herning til København, findes den ønskede rute ikke med den lovede rabat.

Artiklen fortsætter under billeder

En del af Flixbus' udsendte reklame. Foto: Skærmdump
En del af Flixbus' udsendte reklame. Foto: Skærmdump

Han ringer til kundeservice hos Flixbillet, der ifølge Mark Geise Stregler oplyser ham om, at rabatten kun gælder udvalgte ruter og ikke alle ruter, som reklamen ellers lover.

- Jeg har forsøgt at skrive et kritisk opslag på deres Facebook-side, hvor jeg beskriver min oplevelse. Efter en times tid, skriver en ven så, at han ikke kan finde opslaget længere. Herefter finder jeg ud af, at de har skjult mit opslag og det er tilsyneladende ikke det første kritiske opslag, de har skjult, siger Mark Giese Stregler der har fået henvendelser fra andre kunder, der har oplevet samme censur.

- Det er simpelthen det værste, når man bliver udsat for falsk markedsføring på den måde, tilføjer han.

Flixbus: Det må være en teknisk fejl og...
Hos Flixbus nægter man, at reklamen skulle være forkert.

Herfra lyder det i et mailsvar til Ekstra Bladet:

'Vi har lige opdaget en teknisk fejl som ekskluderede meget få ruter fra at benytte sig af rabatkuponen. Det har ikke været intensionen og er nu rettet. Tilbuddet er bestemt gyldigt for alle indenrigslinjer i Danmark,' skriver chefen for Flixbus' pressetjeneste, Rosa Donat.

Ekstra Bladet forsøger herefter at få svar på, hvorfor Flixbus' kundeservice så oplyser Mark Geise Stregler om, at tilbuddet kun gælder udvalgte linjer.

Efter et par timers betænkningstid lyder svaret:

'Kundeservice oplyser, at de har fortalt kunderne, at tilbuddet gælder alle linjer i Danmark. Nogle kunder var imidlertid forvirrede og troede, at de også kunne bruge rabatten på internationale linjer, hvilket ikke er tilfældet. Der må have være opstået en misforståelse mellem vores kunde og supportlinjen,' skriver Rosa Donat.

Mark Geise Stregler har altså ifølge Flixbus bare været uheldige og været udsat for både tekniske fejl og en efterfølgende misforståelser.