Chok hos flygigant: Har mistet 99,6 procent af kunderne

Europas største lavprisselskab er under voldsomt pres på grund af kundemangel

Coronavirussen har haft stor betydning for økonomien. Ledigheden er steget, forbruget er faldet, og økonomien har skullet stimuleres. Forstå effekterne her. Foto: Marie Ravn, Ritzau Scanpix. Grafik: Mikkel Lund. Animation: Emma Svendsen

Europas største lavprisflyselskab, Ryanair, har i april haft en chokerende nedgang i antallet af passagerer som følge af coronavirus.

Den er opgjort af det irske flyselskab til en tilbagegang på 99,6 procent.

40.000 passagerer fløj med Ryanair i april. I den samme måned sidste år var tallet 13,5 millioner, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Flyselskabet venter en lige så ringe maj og juni måned, fordi mange lande under coronakrisen opretholder en række restriktioner på rejser. Ryanair har varslet fyring af op mod 3000 medarbejdere.

Håber forsvinder
Det er kun få uger siden, at Ryanairs chef, Michael O'Leary, spåede et dårligt forår, men en strålende sommer for selskabet, når feriegæsterne myldrer tilbage.

Men coronavirussen står i vejen. Håbet synes at forsvinde i den blå luft, hvor indtjeningen skulle sikres med summende fly fyldt med passagerer.

Det britiske flyselskab Virgin Atlantic oplyser tirsdag, at det fyrer 3150 ansatte i selskabet. Det svarer til hver tredje medarbejder.

Flyver først i juli
Ryanair forventer først rigtigt at flyve igen fra en gang i juli. Og i mellemtiden forventer selskabet at må dele op til 3000 fyresedler ud blandt sine ansatte.

Det oplyste det irske lavprisluftfartsselskab i en pressemeddelelse 1. maj.

Tidligere har Ryanair haft en forhåbning om, at selskabet ville begynde at se en forbedring i aktiviteten fra juni. Men det er altså nu skubbet en måned.

Det varer længe før man kan rejse frit rundt. Foto: Ritzau Scanpix Samfund - 5. maj. 2020 - kl. 09:56 Turismeforsker: Det tager år før, vi rejser normalt igen

113 kommentarer
Vis kommentarer