Chokeret hus-ejer: Togene skal køre otte meter fra mit hus

Jernbane-driften udvides i Nordjylland: - Vores hus bliver jo helt usælgeligt, siger ulykkelig hus-ejer, som sammen med mange andre beboere bliver hårdt ramt af Banedanmarks spor-udvidelser

Martin Dahl fra Hjørring har udsigt til at få et tog kørende otte meter fra huset. Foto: René Schütze
Martin Dahl fra Hjørring har udsigt til at få et tog kørende otte meter fra huset. Foto: René Schütze

Flere hus-ejere syd for Hjørring frygter nu at miste millioner af kroner på deres huse efter at Banedanmark planlægger at udvide jernbanestrækningen syd for byen med yderligere et spor.

Husejerne frygter, at deres villaer i værste fald bliver helt usælgelige på grund af en elendig beliggenhed klos op ad buldrende godstog og susende regionaltog hver halve time.

- Lige nu ligger mit hus på det smalleste sted 20-22 meter fra det eksisterende spor. Det kan vi leve med fordi der er en høj bevoksning af gamle træer mellem jernbane-skinnerne og vores hus.

Men hvis det nye spor kommer, så vil togene køre omkring otte meter fra mit hus. Træerne vil blive fældet og vi har stort set ingen have tilbage. Haven vender nemlig ud mod skinnerne, lyder det fra en både sørgmodig og chokeret Martin Dahl.

Der skal i følge planen udvides til to jernbanespor fra banegården i Hjørring og to kilometer mod syd. Mange huse ligger op til skinnerne. Foto: Google Maps
Der skal i følge planen udvides til to jernbanespor fra banegården i Hjørring og to kilometer mod syd. Mange huse ligger op til skinnerne. Foto: Google Maps
 

Kan blive usælgeligt
Martin Dahl bor på Bragesvej 14 sammen med sin hustru Gitte og parrets tre børn. De to nordjyder er bestemt ikke begejstrede for udsigten til tog frem for grønne træer.

Ægteparret frygter - sammen med andre beboere i området op til jernbanen - at deres huse vil falde væsentligt i værdi.

- Jeg har bedt en ejendomsmægler om at vurdere huset. Han siger, at det vil falde 600 - 800.000 kroner i værdi.  Hvis det overhovedet kan sælges. Det er i hvert tilfælde gået fra at være et let-omsætteligt hus til et hus, der bliver svært at sælge, siger Martin Dahl til Ekstra Bladet.

Foto: René Schütze
Foto: René Schütze
 

Familien Dahl har boet i huset siden 2012.

Ni andre beboere i området vil også umiddelbart blive ramt af Banedanmarks planer.

Vil ramme mange flere
- Vi er i alt ti lodsejere, som har fået besked fra Banedanmark om planerne. Vi mister alt fra fem til 160 kvadratmeter af vores grunde. En grundejer vil få hele huset og haven på 1.500 kvadratmeter eksproprieret. Men reelt er det langt flere hus-ejere, som vil blive berørt af spor-udvidelserne.

- Deres huse ligger langs banestrækningen og beboerne fik da noget af et chok, da vi viste dem brevet fra Banedanmark med planerne, beretter Martin Dahl.

Banedanmark ønsker at anlægge det nye jernbanespor fra banegården i Hjørring og to kilometer mod syd, så togene kan passere hinanden. Det vil give en hurtigere  og mere stabil togdrift i Nordjylland, mener Banedanmark.

- Hvis Banedanmark vil ændre på jernbane-forholdene, så må de kompensere os ordentligt og i givet fald ekspropiere vores huse. Flere af os risikerer nu at blive stavnsbundet. Min hustru og jeg har planlagt at bo her på Bragesvej 3-4 år mere, inden vi skal overtage den fædrene gård. De planer kan jo blive helt ødelagt nu, fastslår hus-ejeren.

Bulldozere lige ved huset
Familien frygter også, at hele anlægs-fasen ender i et regulært bygge-helvede.

- Vi har fået at vide, at projektet skal begynde et sted mellem 2018 og 2020. Den 8-10 meters bræmme, som vil opstå mellem skinnerne og vores hus, vil jo blive brugt som både grusvej og byggeplads.

Vi får altså tunge køretøjer som gravkøer og bulldozere nærmest direkte ind i vores hus. Og hvordan får man lige reetableret fyrre meter gamle løvtræer? Det her er simpelthen ikke rimeligt, siger Martin Dahl til Ekstra Bladet.

Stor forståelse
Sektionschef  i Banedanmark, Betina Lose, siger til Ekstra Bladet, at hun har forståelse for borgernes bekymring.

- Hver gang vi laver sådanne projekter kan det desværre få nogle uhensigtsmæssige konsekvenser for borgerrne. For øjeblikket er der ikke besluttet noget endeligt politisk. Vi arbejder lige nu med flere forskellige oplæg til politikerne, hvor vi beskriver konsekvenserne.

Herefter skal politikerne vælge en model med eller uden Hjørring. Hvis det kommer så langt, at der skal udvides med to spor fra banegården i Hjørring og to kilometer mod syd, så kan der blive tale om to former for ekspropriationer. Den ene model er den klassiske. Den tager typisk omkring halvandet år.

- Der er også den fremrykkede ekspropriation, som går hurtigere og tager cirka et halvt år. Denne form for ekspropriation kan bruges, hvis der er nogle særlige sociale vilkår, som spiller ind. Det kan være sygdom, skilsmisse eller andre særlige forhold.

Uanset hvilken proces der er tale om køber vi på markedsvilkår. Og borgerne vil altid kunne klage omkostningsfrit over erstatningens størrelse, oplyser Betina Lose.

Færre forsinkelser
Sektionschefen siger også, at der er et stort ønske om at udvide med to spor eller andre kapacitetsforbedrende tiltag for at minimere fremtidige forsinkelser i togtrafikken.

- Med to spor har togene mulighed for at 'overhale' hinanden, så et forsinket tog ikke i samme omfang forsinker yderligere tog, siger Betina Lose til Ekstra Bladet.

Formanden for Teknisk Udvalg i Hjørring Kommune, Ole Ørnbøll, er tilfreds med at der kommer nye spor. Men han forstår samtidig grundejernes bekymring for at stå med et usælgeligt hus.

Ørnbøll mener derfor, at det kan være en løsning at købe beboerne helt ud fremfor at man blot snupper en del af deres grunde.

 

146 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere