Citronmåne-krig: Polakker skal stopfodres

En dansk rouladeregn har ramt polakkerne lige på mundtøjet - og de kan ikke lade være med at slubre den i sig

Ifølge Dan Cake Polonias hjemmeside er polakkerne endnu ikke blevet introduceret for Citronmånen. Til gengæld kan smovse sig i blandt andet rolada, tarteletki, bagietki og ikke mindst babka cytrynowa, der er lidt derhenad. (Pr fotos)
Ifølge Dan Cake Polonias hjemmeside er polakkerne endnu ikke blevet introduceret for Citronmånen. Til gengæld kan smovse sig i blandt andet rolada, tarteletki, bagietki og ikke mindst babka cytrynowa, der er lidt derhenad. (Pr fotos)

Kaskader af roulader vælter ned over Polen, skriver Børsen. Omsætningen hos DanCake, som er synonym med citronmåner, steg sidste år med 80 millioner kroner til 721 millioner kroner, og polakkerne tog den største bid af vækstkagen.

- Vi har bygget en stor og fin produktionshal i forbindelse med det eksisterende bageri, og udover det har man også lavet en stor lagerhal til færdige produkter, fortæller adm. direktør i DanCake Klaus Eskildsen til avisen.

Men den polske citronmånelanding bliver ikke den eneste. For står det til den Give-baserede virksomhed, skal også rumænere, tjekkere, bulgarere og de baltiske lande stopfodres med endnu mere rolada, tarteletki, bagietki og babka cytrynowa i den nærmeste fremtid.

Citronmåne-producenten vil erobre nye markedsandele via sit polske datterselskab.

- Vi prøver at gøre det bedre, end vi gjorde i går. Og så håber vi selvfølgelig på, at vores evner rækker til, at vi kan vokse. Det er klart, at vi selvfølgelig gerne vil vokse alle steder, men fordi der er en ny produktionshal i Polen, så har vi også en forventning om, at vi kan gøre det, siger Klaus Eskildsen.

Men konkurrencen er hård, så det trækker op til en østeuropæisk citronmåne-krig, skriver Børsen.

- Vi er ikke den helt store mærkevareleverandør. Vi leverer både eget mærke og privatlabel. Vi skal være attraktive ved at have nogle gode produkter og være skarpe ude på markederne. Indbyggerne skal selvfølgelig vide, at man eksisterer, så vi skal ud og vise produkterne frem, siger Klaus Eskildsen.

DanCakes overskud voksede sidste år fra 12,5 til 30 millioner kroner.

48 kommentarer
Vis kommentarer