Coca-Cola dropper kampagne efter Hitler-fadæse

Læskedrik-giganten har stoppet reklamekampagne, efter man blev lokket til at omdanne Hitler-citater til små nuttede dyr

Det skulle have været så godt, men endte faktisk skidt.

På vanlig bombastisk vis lancerede Coca-Cola reklamekampagnen #MakeItHappy under sidste søndags Superbowl finale og intentionen var såmænd god nok.

Læskedrik-giganten opfordrede seerne til at markere negative kommentarer på Twitter med #MakeItHappy, hvorefter man ville omdanne de ondskabsfulde og negative tweets til små nuttede figurer ved hjælp af ASCII-kode - simple tegninger opbygget af bogstaver. Det skriver FødevareWatch.dk.

(Foto: Videograb) Intl. kendte - 1. feb. 2015 - kl. 15:04 TV: Her er de mest forbudte Super Bowl-reklamer

'Vi omdanner den had du støder på til noget positivt. RT (Retweet/red)  for at gøre folk :-)', lød meldingen fra Coca-Cola på Twitter.

Kampagnen gav dog hurtigt bagslag. En bruger indsendte et racistisk citat fra den afdøde amerikanske terrorist og nynazist David Lane og Coca-Colas auto-generator omdannede det hadefulde citat til en sød nuttet ballonhund.

Det racistiske citat blev omdannet til denne søde ballonhund.
Det racistiske citat blev omdannet til denne søde ballonhund.
 

Den bold blev lynsnart grebet af det amerikanske nyhedsmedie, Gawker, der oprettede Twitter-profilen @MeinCoke, der begyndte at spytte citater fra Adolf Hitlers 'Mein Kampf' ind på Coca-Colas kampagne-side, hvor de - helt efter planen - blev omdannet til små nuttede figurer.

Et citat fra 'Mein Kempf' blev omdannet til denne søde kat der spiller trommer.
Et citat fra 'Mein Kempf' blev omdannet til denne søde kat der spiller trommer.
 

Stuntet fik Coca-Cola til at indstille kampagnen:

'Budskabet i #MakeItHappy-kampagnen er simpelt. Internettet er hvad vi gør det til og vi håbede, at kunne inspirere brugerne til at gøre Twitter til et mere positivt sted. Det er uheldigt, at Gawker forsøger at gøre denne kampagne til noget den ikke er. At man forsøger at sprede had gennem #MakeItHappy er det perfekte eksempel på den udbredte online negativitet som Coca-Cola ønskede, at sætte fokus på gennem denne kampagne', lyder meldingen fra Coca-Cola til AdWeek.

Se også: Sodavand påvirker unge pigers kønsdele

Det vides endnu ikke om kampagnen kommer op at køre igen.

 

 

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere