Dansk færge-kaos: Afvist med billetter - 'Forbandet svineri'

De mødte op med en billet i god tid, men trods en garanti om plads blev en række bilister efterladt på kajen af Molslinjen

Det var ikke alle med billet, som fik lov til at sejle med Molslinjen i søndags. PR-foto Molslinjen
Det var ikke alle med billet, som fik lov til at sejle med Molslinjen i søndags. PR-foto Molslinjen

'Vi sender tæskehold efter jer!'

'Vi køber aldrig billet hos jer mere!'

Sådan lød det fra passagerer i køen ved billetkontoret hos Molslinjen i Aarhus ifølge Ekstra Bladets mand på stedet, da flere med billet blev nægtet adgang til 11.30-afgangen søndag.

Færgeselskabet har ellers en pladsgaranti, hvis man møder op senest 10 minutter før, men det hjalp hverken gående eller bilister, som blev afvist på stribe.

- Jeg synes, at det er noget forbandet svineri, at de kan overbooke på den måde, siger 31-årige Michelle Rosenstrøm fra Herlev, som havde planlagt hele dagen efter at skulle med færgen 11.30.

- Jeg og min søn på ni år havde kørt flere timer fra Blokhus til Aarhus, og jeg havde endda købt Blueclass til 850 kroner, siger Rosenstrøm.

 

’Hvis tiden er vigtig’
Blueclass er Molslinjens tilbud til de passagerer, der ønsker at gøre rejsen så hurtig, nem og effektiv som mulig. Det lyder, at 'du er garanteret plads om bord, når blot du checker ind i havnen senest 5 minutter før din afgang'.

Slogannet lyder endda 'Er din tid vigtig', hvilket må siges at gælde for Michelle Rosenstrøm.

- Jeg arbejder som respirator-passer for en pige på 17 år, og hende kunne jeg ikke nå hjem til i tide. Det betød, at min kollega måtte blive længere på arbejde, og så kom min søn også for sent hjem til sin far, og de skulle have været til fødselsdag, siger Rosenstrøm, der netop er startet i sit nye job, og derfor frygter, at hun har sendt et uheldigt signal, selvom hun mødte op i god tid med 20 minutter til afgang.

Se også: 1,2 millioner biler sikrer Molslinjen stort overskud

Smid dem ud
Ekstra Bladet har været i kontakt med flere vrede kunder, der timer, dage eller sågar uger i forvejen havde købt billet til en passende afgang mod Sjælland, men alligevel blev nægtet adgang til færgen, selvom de ankom i god tid.

Det skyldes angiveligt, at der har været flere personer i bilerne end Molslinjen forventede, men det giver 46-årige Kenny Christensen fra Roskilde ikke meget for.

- Jeg synes, at det er skandaløst det her. Når man har købt billet, så har man købt billet. Når nogen så har flere i bilen, end de har skrevet, så må de smide dem ud. Det kan ikke være vores problem, at der er nogen, der har snydt.

- Det er et fuldstændig horribelt system, og så må de lade være med at sælge billetter på forskud, hvis de ikke kan håndtere det, siger Kenny Christensen.

Det endte med, at familien Christensen måtte køre over Fyn, hvilket betød kø og yderlige forsinkelse, så de ikke kunne nå at hente børn ved toget.

- Det blev pludselig en stressende tur, og det var jo netop for at undgå det, at vi havde bestilt færgebilletterne flere uger i forvejen, siger Christenen til Ekstra Bladet.

Se også: Får bøde på 750 kr: Brugte p-automat tæt ved bilen

'Det smuldrede'
Hos Molslinjen lægger de sig fladt ned.

- Vi blev simpelthen overrasket af den voldsomme efterspørgsel, der var flere afgange i træk, og det betød udsolgt og at vi svigtede nogle af dem, der allerede havde købt billet, siger kommunikationschef Jesper Maack til Ekstra Bladet.

- Men hvordan kunne det ske?
- Vi laver prognoser for, hvornår der er pres på, og hvornår der er roligt, og der har vi ikke været skarpe nok til at forudse, at der kom pres på søndag, og pludselig har der siddet mange i bilerne, og det har også snydt lidt, og så smuldrer det hele. Det bliver en domino-effekt, hvor der er udsolgt flere afgange i træk, og det er vi selvfølgelig kede af. Det sker heldigvis meget sjældent, siger Maack.

- Hvorfor stopper I ikke bare billetsalget, når der ikke er plads til flere?
- Vi forsøger at efterlade rum for fleksibilitet, så man kan komme i sidste øjeblik. Når der så kommer rigtig mange, og der pludselig er mange flere med i bilerne, så giver det problemer som søndag, siger Maack.

Når man booker plads til en bil hos Molslinjen skal man skrive, hvor mange passagerer, man forventer i bilen, men selvom man skriver en enkelt person, så må man gerne være fem eller i en stor bil op til ni personer, når man møder frem ved færgen, og det er det, der har kostet andre passagerer adgang til den færge, de havde betalt for.

nationen - 8. okt. 2015 - kl. 12:13 Chok over manglende afskærmning: Tør ikke tage børn med her

- Heldigvis er det uhyre sjældent, at vi kommer til at lade folk stå på kajen. Hvis det sker, så er det typisk folk, der tager chancen, men det er uhyre sjældent, at vi må skuffe folk, der har en berettiget forventning om at komme med, siger Maack.

'Svært at love noget'
- Betyder det, at man aldrig kan være sikker på at komme med færgen hos jer, selvom man bestiller og køber flere uger i forvejen?
- Det er svært at love noget, men har man købt billet til en bestemt afgang, så er risikoen for ikke at komme med simpelthen så lille. Det er en del af den måde, som vi sejler på, at vi vil have alle med, og vi efterlader plads til, at der skulle komme nogen i sidste øjeblik, siger Maack.

- Har I tænkt jer at ændre billetsystemet oven på det her?
- Nej, det synes jeg ikke, for hvad der skete søndag, det hører til sjældenhederne. Jeg har været her i tre måneder, og det er første gang, at jeg taler med nogen, der er berettiget sure. Jeg synes, at systemet normalt fungerer meget godt, og det er svært at svare på, hvorfor der pludselig var mega-efterspørgsel søndag, siger Maack.

Forude venter Pinsen og her vil Molslinjen gøre alt, hvad de kan for, at der ikke opstår nye problemer, så kunder der har betalt ikke skal afvises ved færgekajen.

- Vi er ved at tilrette vores prognoser, og fra på torsdag sætter vi en helt ny ekstra færge ind, så vi sejler med fire færger i stedet for tre, afslører kommunikationschefen.

Ekstra Bladet er kække og foreslår, at man jo fremover så med fordel kan skrive, at man er ni personer med bilen, da det giver hurtigt udsolgt, og dermed øger chancen for faktisk at komme med den færge, man har betalt for.

Det trick mener kommunikationschefen dog ikke, at der er behov for at bruge, for i dagligdagen virker systemet fint.

Se også: Ny superfærge er på vej til Mols-Linien

Penge og ny billet til alle
Det er uvist, hvor mange personer, der blev ramt af færge-problemerne søndag, men i køen til 11.30-afgangen stod 10-15 personer.

Hvis de alle havde fire ekstra personer siddende i bilen, så vokser antallet til 40-60 personer, og med udsolgte afgange klokken 13.30 og 15.15 også, så kan det faktiske tal meget nemt have været omkring 150 personer, der har betalt for en billet, de ikke kunne bruge.

Heldigvis er der godt nyt på vej til skuffede passagerer, der ikke måtte komme med færgen.

- Vores procedurer er helt klare. Kommer man i ordentlig tid og har en ordentlig billet, så bliver man tilbudt en plads opgraderet til businessclass på næste afgang, og hvis man som i søndags ikke kan komme til det, så får man billetten refunderet og får derudover en ny billet til en frirejse på businessclass, siger Maack.

- Det illustrerer heldigvis, at det ikke sker så tit, for ellers ville det være en dyr omgang, siger Maack.

Alle passagerer, der havde købt og reserveret billet til en færge, men som alligevel ikke fik lov at komme med, de skal blot skrive eller ringe til kundeservice hos Molslinjen, og så vil de få pengene refunderet plus altså en ekstra færgebillet på businessclass.

Tilbage står så spørgsmålet, om Molslinjen vil fjerne deres garanti for, at alle gående passagerer og almindelige bilister kan komme med, hvis de møder op senest 10 minutter før afgang.

- Nej, det er nok for drastisk i forhold til denne ene søndag. De folk, der regner på prognoserne, de har virkelig taget det her til sig. Og som sagt så hæver vi kapaciteten betragteligt med en ny færge fra på torsdag, så vi kan tage 1000 ekstra passagerer og er klar til pinsen, siger Jesper Maack.

- En af passagererne har jo endda købt Blueclass, som jo er ekstra køb, ’hvis tiden er vigtig’. Vil I nu ændre slogan på det?

- Nej det synes jeg ikke, for normalt har vi høj kundetilfredshed. Men det er da ekstra uheldigt, når vi har et produkt, hvor man er sikret høj grad af fleksibilitet, for så skal det også være der, når man har brug for det, siger Maack.

Molslinjen sejler op til 28 gange dagligt og sejler mellem Aarhus og Sjællands Odde og i weekender og på særlige dage også mellem Ebeltoft og Sjællands Odde.

Se også: Snydt: Nu skal Michael betale for sin invalide-'knallert'

166 kommentarer
Vis kommentarer