Gå til artikel om 1 sek
Gå til artikel

Dansk forsvar afhængigt af USA: Amerikanerne ejer F-35-reservedele

De reservedele, som der med tiden kommer til at sidde flere og flere af i danske F-35-fly, ejes af USA - det samme gælder en stor del af udstyret, der bruges i flyene

En norsk pilot fortæller hvordan det er at flyve F-35. Indtil videre har nordmændene fået deres reservedele sådan nogenlunde til tiden. Video: Stine Tidsvilde

FORT WORTH, TEXAS (Ekstra Bladet): Selv om de danske skatteborgere poster mere end 16 milliarder kroner i 27 nye kampfly, bliver flyene aldrig helt danske.

Går de i stykker og skal repareres, bliver det med reservedele ejet af USA, ligesom meget af det udstyr, der skal bruges i forbindelse med flyene, ejes af USA.

Det fremgår af et aktstykke, som forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen har sendt til Folketingets finansudvalg i forbindelse med den endelige godkendelse af den milliard-dyre investering.

Ved anskaffelsen af kampflyene, som skal erstatte de aldrende F-16-fly, betaler Danmark 962 millioner kroner for at få adgang til et globalt reservedelslager, der deles af samtlige lande, som benytter F-35.

En halv milliard om året
Herefter skal den danske statskasse fortsat betale for at opretholde adgangen til reservedelslageret. Når flyene er fuldt indfasede, forventer Forsvarsministeriet, at den årlige udgift vil være omkring 440 millioner kroner.

Men selvom Danmark betaler milliarder af kroner for både udstyr og de reservedele, der med tiden kommer til at sidde flere og flere af i de danske fly, er det formelt amerikanerne, der ejer både reservedele og udstyr.

'Ejerskabet af reservedelene i ovennævnte globale reservedelslager er formelt amerikansk. Tilsvarende vil store dele af udstyret til F-35, som indkøbes via fælles matrielpuljer med de andre partnerlande, formelt være amerikansk,' lyder det i aktstykket.

En amerikanske pilot gør klar til en tur i sin F-35. Tæt på Velkommen til Top Gun: Her skal danske F-35-piloter træne

Et F-35-fly klargøres på Luke Air Force Base i Arizona. Foto: Stine Tidsvilde
Et F-35-fly klargøres på Luke Air Force Base i Arizona. Foto: Stine Tidsvilde
 

Fuldstændigt monopol
Den konstruktion kan i fremtiden komme til at koste de danske skatteydere ualmindeligt dyrt, frygter blandt andre forsvarsordfører Eva Flyvholm fra Enhedslisten, der står uden for aftalen om at købe flyene.

Hun påpeger, at amerikanerne ikke kun ejer reservedele og udstyr, men også kommer til at stå for for blandt andet større reparationer af flyene ved kampflyproducenten Lockheed Martins underleverandør i Italien.

- Det kan komme til at koste rigtig mange penge det her. Det bliver helt umuligt at stille krav til, hvor meget de her reparationer kommer til at koste hen ad vejen, for vi har jo ingen andre muligheder. De har jo fuldstændigt monopol. Vi er 100 procent afhængige af dem, siger hun og tilføjer:

- Det er simpelthen ikke holdbart, at vores forsvar skal være så afhængige af USA og Lockheed Martin. I forvejen er vores udenrigspolitik alt for dikteret af USA, og nu er det så USAs største våbenproducent, der får en stor grad af kontrol over det danske forsvar. Det, synes jeg, er dybt problematisk.

Stor afhængighed
Heller ikke SF's Holger K. Nielsen er imponeret over reservedels-setup'et.

- Det her giver en meget stor afhængighed af amerikanerne. Vi bliver afhængige af forsyninger fra dem, og det, synes jeg, er i allerhøjeste grad et problem, siger han til Ekstra Bladet.

Med de nuværende F-16-fly står Danmark selv for opbygning af reservedelslagre samt reparationer af flyene.

Problemer i USA: Lange ventetider på reservedele

Tankerne omkring det nye reservedels-setup er måske nok så gode, men i praksis giver det udfordringer for det amerikanske forsvar, der har svært ved at skaffe reservedele til deres F-35-fly til tiden.

En femtedel af de nye reservedele, forsvaret bestiller, har en leveringstid på mere end to år - og der er ikke umiddelbart udsigt til, at det bliver bedre lige med det samme.

Det fremgår af en rapport offentliggjort af den amerikanske rigsrevision i oktober.

'Reservedels-mangler forventes at fortsætte i adskillige år og bliver muligvis forværret,' står der blandt andet i rapporten.

Heller ikke reparationer af ødelagte dele på flyet går videre hurtigt.

 'Det amerikanske forsvars evne til at reparere F-35-dele på militær-værksteder er seks år efter planen, hvilket har resulteret i gennemsnitlige reparationstider på 172 dage - det dobbelte af programmets mål,' skriver den amerikanske rigsrevision.

Lockheed Martin: Det her er billigere

Vicepræsident i Lockheed Martin, Jack Crisler, forklarer, at idéen bag det særlige reservedels-setup er, at det skal være billigere for brugerne af F-35. Foto: Stine Tidsvilde
Vicepræsident i Lockheed Martin, Jack Crisler, forklarer, at idéen bag det særlige reservedels-setup er, at det skal være billigere for brugerne af F-35. Foto: Stine Tidsvilde
 

Idéen bag de globale reservedelslagre, som amerikanerne formelt ejer, er, at det skal være billigere for brugerne, end hvis de selv skulle opbygge nationale lagre.

Setup'et er udtænkt af våbenproducenten Lockheed Martin, der står bag F-35-flyet.

- Det handler om besparelser. I stedet for at alle brugerlande skal opbygge deres egne reservedelslagre, så deles man om dem. Det er for at spare penge, siger Lockheed Martins vicepræsident Jack Crisler til Ekstra Bladet.

Regionale lagre
Han forklarer, at der kommer til at være regionale lagre over hele verden, sådan at der aldrig er langt til de enkelte reservedele.

- Hvis Danmark med F-16 ikke havde en given reservedel, så skulle de måske til USA for at hente den pågældende del, siger Jack Crisler og fortsætter:

- Intentionen nu er, at den del skal være tilgængelig et sted i Europa. Der er en række regler, som partnerlandene har forhandlet på plads, der beskriver, hvordan man får fat i reservedele, og hvordan de bliver prioriteret.

Norske major Bjørn Eigeland er indtil videre ganske positiv omkring det nye reservedels-setup, men han glæder sig til at se, om det bliver anderledes i Norge end i Texas. Foto: Stine Tidsvilde
Norske major Bjørn Eigeland er indtil videre ganske positiv omkring det nye reservedels-setup, men han glæder sig til at se, om det bliver anderledes i Norge end i Texas. Foto: Stine Tidsvilde
 

Nordmændene: Det er lidt anderledes

Vores broderfolk mod nord har allerede haft deres første erfaringer med den nye reservedelsstruktur.

Siden 2015 har nordmændene været til stede på Luke Air Force Base i amerikanske Arizona, hvor de med syv egne F-35-fly har omskolet norske piloter.

- Reservedels-konceptet er lidt anderledes, end hvad vi er vant til, siger major Bjørn Eigeland.

Indtil videre positiv
I modsætning til de problemer som den amerikanske rigsrevision beskriver, at det amerikanske forsvar oplever, er Bjørn Eigeland indtil videre positiv.

-  Jeg synes egentligt, at det fungerer meget godt, og reservedelene kommer, når vi har brug for dem. Vi er stadig i en tidlig fase, så vi opdager selvfølgelig fortsat fejl. Behovet for nogle dele har været større, end man havde antaget, og så mangler man de dele, men tingene udvikler sig i den rigtige retning, og overordnet set går det helt fint.

Siden begyndelsen af november har det norske flyvevåben haft tre F-35-fly stående på flyvestation Ørland lidt nordvest for Trondheim.

- Her i Arizona er vi jo nær ved den amerikanske fabrik, så det bliver spændende at se, hvordan det kommer til at fungere i Norge, som er lidt længere væk. Vi har tre fly i Norge nu, og indtil videre er delene til de fly kommet vældig hurtigt, siger Bjørn Eigeland.

Bag om artiklen

Ekstra Bladet var inviteret til USA af våbenproducenten Lockheed Martin, der står for produktionen af F-35.

Lockheed Martin har betalt for transport og ophold, men har ingen indflydelse på eller redigeringsret over, hvad Ekstra Bladet skriver fra besøget.

Synes du, at det er et problem, at amerikanerne ejer de reservedele og udstyr til danske F-35-fly?

Se resultat

Synes du, at det er et problem, at amerikanerne ejer de reservedele og udstyr til danske F-35-fly?

Din stemme er modtaget

Vis afstemning

Fejl

Der skete desværre en fejl, prøv igen senere.
kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen