Dansk Reklame Film har bortvist to medarbejdere og opsagt en, efter at en intern undersøgelse ifølge selskabet har afsløret, at to medarbejdere i mere end fire år har manipuleret med data for reklamekampagner.
Annoncører får nu kompensation på 95 millioner. I alt har 945 kampagner oplevet underlevering.
Det oplyser Dansk Reklame Film, der er en del af Egmont-koncernen, i en pressemeddelelse, skriver Mediawatch.
- Det der er sket, er selvfølgelig fuldstændig uacceptabelt, og det burde være krystalklart for alle, at det her ikke er noget, vi normalt gør, siger Asger Flygare Bech-Thomsen, formand for Dansk Reklame Film og adm. direktør for Nordisk Film Biografer til Ekstra Bladet.
Har stået på i fem år
Han understreger dog, at han ikke har den fjerneste idé om, hvorfor de bortviste medarbejdere har handlet, som de har gjort.
- Vores indtryk er klart, at de ikke selv har fået noget af det omtalte beløb. Men sagen er overgivet til politiet, så måske de kan finde en årsag, siger direktøren.
Sagen blev opdaget i december sidste år, og den interne undersøgelse har efterfølgende vist, at Dansk Reklame Film siden maj 2013 fejlagtigt har meddelt mediebureauer og annoncører, at målene for kampagnerne var nået. ,
Dansk Reklame Film vil nu gå i dialog med de berørte mediebureauer og annoncører for at aftale det praktiske om betalingen af den 95 millioner kroner store kompensation.