Dansk skib sendt til døds-strand

Hugges op på strand, hvor hundredevis af arbejdere har mistet livet

Stenrige danske rederier sender i jagten på profit skibe til skrotning på den berygtede indiske strand Alang, hvor hundredvis af arbejdere har mistet livet under slavelignende forhold.

Ekstra Bladet kan i dag afsløre, at det danske skib Clipper Concord lige nu ligger ud for Alang i den indiske delstat Gujarat, hvor det om kort tid vil blive hugget op. Skibet er ejet af rederiet Clipper Group, men har ind til skrotningen sejlet for milliardæren og forretningsmanden Christian Stadils rederi Thorco. De to rederier er tæt forbundne, og dele af deres forretninger blev fusioneret i 2013.

Plus Stadil har flere lig i lasten

Indtil Ekstra Bladet i denne uge begyndte at grave i sagen fremgik Clipper Concord da også på Thorcos hjemmeside, som en del af rederiets flåde

Thorcos hjemmeside i starten af ugen inden Clipper Concord blev fjernet.

Ophugningsindustrien i Alang er notorisk kendt for i årevis at have set stort på arbejdernes sikkerhed og på miljøet. Siden 1983 er over 470 arbejdere døde, og flere tusinde er blevet invalideret i arbejdsskader. Mange af de gamle skibe indeholder desuden materiale med giftige stoffer, som bliver brændt af direkte på stranden – og udover at være enorm sundhedsrisiko for arbejderne, er det også en kæmpe katastrofe for miljøet.

Omkring 250 skibe bliver hvert år skrottet på stranden i Alang.

Hos organisationen Shipbreakling Platform, der kæmper for at forbedre vilkårene for ophugningsarbejderne, har man ikke meget til overs for, at et dansk skib nu er sendt til ophug i Alang:

– Som ansvarlig skibsejer bør Clipper, men også Thorco som er tæt forretningspartner og har disponeret over skibet, have en politik om ikke at benytte strande som Alang.

– Værfterne dernede – inklusive dem, der kalder sig ’miljørigtige’ – er milevidt fra de standarder, der er på faciliteter i eksempelvis Danmark. Arbejdernes sikkerhedsudstyr er ikke i orden og der sker regelmæssigt ulykker, hvor de bliver knust under jernplader, falder ned fra skibene, dør i eksplosioner og mange får desuden sygdomme efter at have været udsat for giftige stoffer som kviksølv og asbest, siger hun.

Billedet her er taget efter en ulykke i Alang i oktober 2012, hvor en arbejder døde under arbejdet med at skrotte et skib. Kort tid før var seks arbejdere døde efter en brand på en olietanker, de var i gang med at ophugge. (privatfoto)

LÆS MERE i EKSTRA BLADET TORSDAG og i EKSTRA

1 af 2 
2 af 2 
kommentarer
Vis kommentarer
Seneste
Mest læste
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen