Den danske zoologiske have Givskud Zoo har spillet med musklerne overfor milliardkoncernen Disney.
Det skriver Jydske Vestkysten.
Da Disney sidste år lancerede filmen Zootopia i Europa var det under navnet Zootropolis.
Da børnene blev voksne: Her er Disney-stjernernes største skandaler
Ifølge Jydsk Vestkysten forklarede Disney, at navneskiftet skyldtes, at Zootropolis var et bedre navn til det engelske publikum.
Men nu fortæller direktør i Givskud Zoo Richard Østerballe, at det var den lille vestjyske have, der var den virkelige grund til navneskiftet.
- Vi fandt på navnet ved en workshop for en del år siden - og vi varemærkeregistrede det i Europa, fortæller zoo-direktøren.
Disney opdagede, at Givskud benyttede sig af navnet og sendte derfor topjurister til Givskud. De præsenterede filmen og spurgte, om de måtte bruge navnet.
Det blev et nej fra Givskud:
- Vi ønsker ikke, at de gæster, der kommer til vores dyrepark, tror, at de kommer til at møde karakterer fra filmen, derfor afviste vi ønsket, siger Richard Østerballe og tilføjer, at der intet er galt med filmen eller dens budskab og fortælling.
Han oplyser samtidig, at Disney ikke tilbød Givskud at købe navnet.