Danske kunder bekymrede efter konkurs: - Vi har rygende travlt

10.000 passagerer ramt af Primera Airs konkurs. Alle kommer hjem, og langt de fleste vil også komme på den rejse, de har planlagt, siger direktøren for Bravo Tours

Foto: Ritzau Scanpix
Foto: Ritzau Scanpix

Bravo Tours' kontor i København har mandag aften travlt med at ombooke de 600 kunder, der tirsdag morgen skulle have fløjet med det nu konkursramte flyselskab Primera Air til eller fra feriedestinationer omkring Middelhavet.

- Vi har rygende travlt. Folk ringer og er selvfølgelig meget bekymrede over, om de kommer afsted i morgen. Jeg kan berolige med, at vi er i fuld gang med at finde en løsning for alle.

- Der vil højest blive et par timers forskudte rejsetidspunkter for nogle, men vi er sikre på, at vi får alle sendt afsted, lover administrerende direktør for Bravo Tours, Peder Hornshøj.

Det danske rejseselskab har omkring 10.000 kunder, der i den kommende tid skulle have fløjet med Primera Air, der nu har erklæret sig konkurs.

VI har brug for arbejdsro
- Men samtlige kunder vil blive kontaktet, og vi vil finde en løsning. Alle kommer hjem som planlagt, men der kan være enkelte, hvor udrejsen ikke kan lade sig gøre. De vil selvfølgelig få deres penge tilbage. Men ud af de 10.000 kunder, det her berører, vil Bravo Tours kunne ombooke mindst de 8.000 i løbet af de kommende uger.

- Og dem, vi ikke kan finde en løsning for vil selvfølgelig få deres penge tilbage, siger Peder Hornshøj til Ekstra Bladet.

- Hvad er det bedste, man kan gøre, hvis man er kunde og skal flyve hjem fra ferie - eller sydpå - i morgen eller de næste dage?

 - Lige nu arbejder vi på højtryk, så det bedste er at vente på at blive kontaktet af os. Jo færre der ringer, des mere tid har vi til at få betjent alle, siger han og lover, at de 600, der skal rejse i morgen er ved at blive kontaktet lige nu, og at de øvrige alle vil blive kontaktet i den rækkefølge, de skal rejse. Og jeg kan love, at alle kommer på deres planlagte ferie i morgen, siger han.

FAKTA: Sådan er du stillet når flyselskabet går konkurs

Fra tirsdag er det slut med at flyve med det islandske flyselskab Primera Air, der går konkurs.

Flyselskabet aflyser fra tirsdag alle flyafgange - heriblandt flere fra Danmark. Eksempelvis skulle selskabet tirsdag morgen have fløjet fra København til græske Rhodos og spanske Almeria.

Hvis du er en af de uheldige, der har en flybillet med selskabet, afhænger erstatningen blandt andet af, om konkursen sker, mens du er på rejse.

Her kan du læse mere om, hvordan du er stillet.

Hvis konkursen sker, mens du er afsted:

* Har du købt din flybillet direkte hos flyselskabet, er du dækket, hvis flyselskabet får konkurs under din rejse. Det eneste krav er, at billetterne er til flyvninger mellem en dansk og en udenlandsk lufthavn. Rejsegarantifonden dækker udgifterne til en ny billet på nær en selvrisiko på 1000 kroner.

* Har du købt en pakkerejse dækker Rejsegarantifonden ved konkurs. En pakkerejse skal bestå af mindst to af følgende: Transport, indkvartering eller eksempelvis billeje eller en koncertbillet. Selskabet skal være registreret hos Rejsegarantifonden.

* Hvis billetten er købt som del af en sammensat rejse, dækker Rejsegarantifonden i nogle tilfælde. Sammensatte rejser består af mindst to forskellige ydelser, som er købt i forlængelse af hinanden, men betalt hver for sig. Det kan eksempelvis være, at flybilletten er købt hos et selskab, som formidler dig videre til en hoteludbyder. Rejsegarantifonden dækker i dette tilfælde kun for den ydelse, som rejseudbyderen er ansvarlig for og har modtaget betaling for.

Hvis konkursen sker, inden du rejser:

* Hvis du har købt flybilletten direkte hos selskabet, skal du altid betale en selvrisiko på 1000 kroner, og Rejsegarantifondens formue er afgørende for, hvor meget du kan få i erstatning. Flybilletten skal være til flyvning mellem en dansk og en udenlandsk lufthavn.

* Har du købt en pakkerejse, er du dækket af Rejsegarantifonden. Hvis ikke du kan få en tilsvarende rejse, erstatter Rejsegarantifonden beløbet for rejsen.

* Hvis du har en sammensat rejse, kan du kun få dækket det løb, som du har betalt for den første ydelse i din rejse.

Betalingskort:

* Hvis billetten er betalt med eksempelvis mastercard eller maestro, kan banken søge erstatning på dine vegne, hvis flyselskabet går konkurs.

* Banken kan ikke hjælpe, hvis du har betalt med et almindeligt dankort. Men hvis du har betalt med visa-delen af dit visadankort, kan du forsøge at få banken til at søge erstatning.

Forsikring:

* En sidste mulighed er at tjekke din rejseforsikring. Det kan være, at den dækker, når flyselskaber går konkurs.

Kilder: Forbrugerrådet Tænk.

1 kommentar
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere