Danske togpassagerer: Vi hader toilettet på banegården

Danske trafikselskaber får i ny undersøgelse kritik for forkerte trafikinformationer, manglende læskure og alt for ringe toiletter

Danske togpassagerer er trætte af at vente forgæves i kulden på stationen - og det bliver ikke bedre af, at det er svært at finde et ordentligt toilet. Foto: Linda Johansen
Danske togpassagerer er trætte af at vente forgæves i kulden på stationen - og det bliver ikke bedre af, at det er svært at finde et ordentligt toilet. Foto: Linda Johansen

Lysten til at træde af på naturens vegne kan blive meget begrænset, når man besøger en af landets mere end 500 togstationer. 

En frisk rundspørge blandt landets togpassagerer, som Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk har lavet, afslører nemlig, at toiletterne enten er af meget ringe kvalitet eller helt mangler.

Problemet er reelt
44 procent af de adspurgte i undersøgelsen mener ikke, at toiletterne på deres station er gode nok - enten fordi toiletterne skal forbedres (24 procent), eller fordi der mangler toiletter (20 procent):

- Det er lidt overraskende, at toiletterne står på listen over nogle af de ting, som kunderne mener er vigtigst at få gjort noget ved, siger Lone Fruerskov, der er afdelingschef for Passagerpulsen, til Ekstra Bladet.

Også manglende læskærme eller dårlig informationer om trafiksituationen møder kritik hos togpassagererne:

- Tallene tyder på, at der er et reelt problem, hvor trafikselskaberne skal have kigget på, hvilke forhold der i dag er på de enkelte stationer. 

- Men også finde ud af, hvor der slet ikke findes toiletter eller læskærme. Her kan det give mening at få faciliteterne etableret.

Arriva: Vi er lydhøre

Hos Arriva, der driver en mindre del af landets togstrækninger, tager man trods kritikken positivt imod undersøgelsen:

- Vi har en stor interesse i at lytte til, hvad passagerne har af ønsker. Det er dem, det handler om. Og vi følger altid meget nøje med i, hvilke resultater der kommer fra Passagerpulsen, siger Morten Nissum Larsen, der er talsmand for Arriva.

- Arrivas rolle er dog lidt speciel, da det er Banedanmark og DSB, der står for infrastrukturen og faciliteterne på de enkelte stationer. Derfor har vi også svært ved aktivt at gøre en masse ved de områder, som undersøgelsen fremhæver.

- Men hvis der dukker noget op lokalt, er vi altid lydhør over for ønskerne og vil prøve at gøre noget ved det i samarbejde med Banedanmark og DSB.

De fem værste steder

Ifølge en stor rundspørge tidligere i år er disse fem stationer de værste, når det gælder toiletforhold:

Stationerne i Bjerringbro, Holbæk og Høje-Taastrup: 74 procent af de adspurgte er utilfredse med toiletterne

Køge Station: 71 procent er utilfredse

Valby Station: 70 procent er utilfredse

Kilde: National Passagertilfredshedsundersøgelse 2016 (NPT)

Tag passagerer med på råd

Hos Passagerpulsen håber man da også, at trafikselskaber som Arriva vil bruge undersøgelsen som pejlemærke, når der fremover skal laves forbedringer for passagerne:

- Det er ikke sikkert, at der skal laves store ombygninger og dyre investeringer. Det kan også være rengøringsstandarden, der skal hæves. Derfor kan man heller ikke entydigt sige, hvad der skal gøres på de enkelte stationer. Det afhænger helt af det konkrete sted, mener Lone Fruerskov fra Passagerpulsen.

- Vi anbefaler trafikselskaberne at se resultaterne som en vejledning i, hvad deres passagerer oplever som vigtigt. Og man bør naturligvis inddrage sine lokale brugere, når forholdene på den enkelte station skal vurderes.

Sådan kommer de tidssvarende nye toiletter til at se ud på 30 af landets stationer. Foto: DSB
Sådan kommer de tidssvarende nye toiletter til at se ud på 30 af landets stationer. Foto: DSB
 

DSB: Der er bedre toiletter på vej

Hos DSB kommer undersøgelsens resultat ikke bag på den ansvarlige chef:

- Vi har gennem et stykke tid synes, at en del af vores toiletter ikke lever op til den service, vi gerne vil give kunderne. Derfor har vi lavet et nyt koncept, der er i gang med at blive rullet ud, siger Aske Wieth-Knudsen, der er chef for forretningsudvikling i DSB, til Ekstra Bladet.

- I første omgang sker det på stationerne i Køge, Lyngby og Flintholm. Og i løbet af de kommende par år vil i alt 30 stationer landet over få opgraderet og renoveret deres toiletter, så de bliver helt tidssvarende.

Heller ikke kritikken af trafikinformationen overrasker ham:

- Vi har i år desværre haft en drift, der ikke har været tilfredsstillende. Og vi kan se, at vi derfor skal være bedre med vores trafikinformation. Når togene ikke kører, som de skal, er det utroligt vigtig, at informationerne er korrekte.

Ifølge Aske Wieth-Knudsen har DSB derfor sat et større arbejde i gang for at gøre informationerne mere præcise:

- Skiltene på stationerne skal virke og give den rigtige information, når man har mest brug for det. 

- Vi arbejder med at blive bedre til at informere via mobilen, så man i dag på Rejseplanen kan se, hvis der er forsinkelser. De muligheder vil vi skubbe endnu mere til fremover.

På et punkt mener han imidlertid, at passagererne har grund til at glæde sig:

- Når det gælder læ og læskærme, har vi faktisk arbejdet meget målrettet med det de seneste år. På de større stationer er der i dag flere muligheder for at komme i læ. Vi har nemlig prioriteret, at der skal være læ på alle stationer.

- Det gør vi både med læskure, men også med regulære venterum, der har bænke og glasvinduer.

49 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere