Lysten til at træde af på naturens vegne kan blive meget begrænset, når man besøger en af landets mere end 500 togstationer.
En frisk rundspørge blandt landets togpassagerer, som Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk har lavet, afslører nemlig, at toiletterne enten er af meget ringe kvalitet eller helt mangler.
Problemet er reelt
44 procent af de adspurgte i undersøgelsen mener ikke, at toiletterne på deres station er gode nok - enten fordi toiletterne skal forbedres (24 procent), eller fordi der mangler toiletter (20 procent):
- Det er lidt overraskende, at toiletterne står på listen over nogle af de ting, som kunderne mener er vigtigst at få gjort noget ved, siger Lone Fruerskov, der er afdelingschef for Passagerpulsen, til Ekstra Bladet.
Også manglende læskærme eller dårlig informationer om trafiksituationen møder kritik hos togpassagererne:
- Tallene tyder på, at der er et reelt problem, hvor trafikselskaberne skal have kigget på, hvilke forhold der i dag er på de enkelte stationer.
- Men også finde ud af, hvor der slet ikke findes toiletter eller læskærme. Her kan det give mening at få faciliteterne etableret.
Arriva: Vi er lydhøre
Hos Arriva, der driver en mindre del af landets togstrækninger, tager man trods kritikken positivt imod undersøgelsen:
- Vi har en stor interesse i at lytte til, hvad passagerne har af ønsker. Det er dem, det handler om. Og vi følger altid meget nøje med i, hvilke resultater der kommer fra Passagerpulsen, siger Morten Nissum Larsen, der er talsmand for Arriva.
- Arrivas rolle er dog lidt speciel, da det er Banedanmark og DSB, der står for infrastrukturen og faciliteterne på de enkelte stationer. Derfor har vi også svært ved aktivt at gøre en masse ved de områder, som undersøgelsen fremhæver.
- Men hvis der dukker noget op lokalt, er vi altid lydhør over for ønskerne og vil prøve at gøre noget ved det i samarbejde med Banedanmark og DSB.
Tag passagerer med på råd
Hos Passagerpulsen håber man da også, at trafikselskaber som Arriva vil bruge undersøgelsen som pejlemærke, når der fremover skal laves forbedringer for passagerne:
- Det er ikke sikkert, at der skal laves store ombygninger og dyre investeringer. Det kan også være rengøringsstandarden, der skal hæves. Derfor kan man heller ikke entydigt sige, hvad der skal gøres på de enkelte stationer. Det afhænger helt af det konkrete sted, mener Lone Fruerskov fra Passagerpulsen.
- Vi anbefaler trafikselskaberne at se resultaterne som en vejledning i, hvad deres passagerer oplever som vigtigt. Og man bør naturligvis inddrage sine lokale brugere, når forholdene på den enkelte station skal vurderes.