Danskere strandet i Thailand: - Jeg følte mig bortført af Norwegian

En teknisk defekt på et Norwegian-fly forsinkede passagerer i cirka to døgn, før de blev fløjet hjem med samme fly - med samme defekt

Michael Rastrup Smith og adskillige andre Norwegian-kunder skulle være landet i København kl. 16 mandag, men på grund af en defekt brændstofpumpe landede de først kl. 9.25 i dag i Kastrup.

En af passagererne, der var strandet i Bangkok, er Michael Rastrup Smith, der mildt sagt ikke er tilfreds med det norske selskabs serviceniveau.

- Vi tager plads i flyet mandag og er klar til at flyve, men der er en teknisk defekt, som de roder længe med, og vi får at vide, at der er problemer med den ene brændstofpumpe.

Se også: Har du planlagt ferie under lockouten? Sådan er dine rettigheder

- Efter flere timer i flyet konkluderer de, at de ikke kan få den til at virke, og kaptajnen siger, at han ikke vil flyve med en defekt brændstofpumpe. Jeg flyver aldrig med Norwegian igen.

Udsættelser
Passagererne bliver herefter spredt på hoteller rundt omkring lufthavnen og i den thailandske hovedstad uden nogen nævneværdig information om, hvad der foregår, hævder den 72-årige bornholmer.

- De bliver ved med at rykke afgangen, men vi får ingen forklaringer på, hvorfor det trækker ud. Det var meget frustrerende, og pludselig får vi så at vide at vi skal skynde os til lufthavnen. Altså, hvad fanden er det for noget?

Se også: Flyselskabet Norwegian vil hente en milliard

Michael Rastrup Smith når flyet med sin kone, og han undrer sig da over, at der nu står, at flyet skal mellemlande i Dubai frem for at flyve direkte til København.

- Jeg bliver lidt nervøs, da jeg ser, vi skal til Dubai og tanke ifølge kaptajnen, da jeg ved, at dette fly kan flyve helt til New York her fra. Så hvis vi skal mellemlande og tanke i Dubai må det være fordi, at de ikke har fået repareret den ene brændstofpumpe, så de kun kan suge brændstof fra en del af tankene, siger den 72-årige bornholmer.

Ny kaptajn
Frustrationen bliver ikke mindre, da han opdager, at det heller ikke er samme kaptajn som for to dage siden, der sidder ved styrepinden.

- Jeg tænker, at de har skiftet kaptajn, fordi den anden sagde, at han nægtede at flyve med en defekt brændstofpumpe. Havde jeg vidst, at de ikke havde repareret flyet, ville jeg have sagt nej tak til at komme med, men der sad jeg jo allerede i flyet. Jeg følte mig bortført af Norwegian til Dubai.

Norwegian: Sikkerheden kommer i første række

Hos Norwegian erkender man, at flyet fløj hjem med en defekt brændstofpumpe, men understreger at sikkerheden er det vigtigste.

- Det er sikkerheden, der kommer i første række, og derfor er det selvfølgelig utrolig ærgerligt for de passagerer, der bliver forsinket, men sikkerheden er vigtigst, siger Andreas Hjørnholm, kommunikationschef ved Norwegian.

Hvis sikkerheden kommer først, og I vælger ikke at flyve af den grund i første omgang, hvorfor ender det så alligevel med, at I flyver hjem med en defekt brændstofpumpe?

- Det kan jeg ikke besvare på stående fod, men vi gør alt, hvad vi kan, for at få folk hjem hurtigst muligt.

Hvorfor tilbyder I så ikke at betale for, at folk kan booke billetter hos andre selskaber og flyve hjem?

- Vi tilbyder fuld refusion af kundernes billetter i sådanne situationer, og vi informerer også om, hvordan de kan søge om det.

125 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere