De nye rige er iværksættere

Det er blevet nemmere at slå igennem med den rigtige idé, mener virksomhedshistoriker og serieiværksætter

Det var knap så taberagtigt, da Danmarks første søgemaskine Jubii blev solgt for 100 millioner euro. (Foto: Eva Hartvig)
Det var knap så taberagtigt, da Danmarks første søgemaskine Jubii blev solgt for 100 millioner euro. (Foto: Eva Hartvig)

Iværksættere er blevet et modefænomen, som der bliver lavet store biograffilm om, og de nye rige med de gode ideer stormer også ind på listen over Danmarks rigeste sammen med arvtagere efter store virksomheder som LEGO og Mærsk.

Og det er vigtigt, fordi det viser, at der er dynamik i økonomien, når nystiftede virksomheder og nye formuer bliver skabt

-  Jeg synes, at det er deprimerende, hvis Danmarks ti rigeste alle sammen var arvtagere for anden, tredje, fjerde generation af de gamle iværksættere.  Fordi det viser, at der åbenbart ikke er plads til eller talent for nye iværksættere, siger Martin Jes-Iversen, virksomhedshistoriker på CBS.

Behøver ikke maskiner og kontoransatte
Han peger på, at internettet og det ekstreme fald i priser på hele infrastrukturen, har betydet, at det er nemmere at være iværksætter i dag end for 30-40 år siden, hvor man skulle lave en stor investering i maskiner og kontoransatte.

- I dag kan du nå folk med den gode ide med en forholdsvis begrænset investering. Så det giver nogle helt andre dynamikker, siger han og tilføjer, at han synes, at

- Jeg synes egentligt, at det er mere retfærdigt, at det er dem, der har skabt deres egne formuer, der får lov til at løbe med stjernerne, end dem, der sidder i 3. og 4. generation, fordi de ikke selv personligt har skabt de formuer, men alene står på de lister på grund af deres navn og på grund af en formue, der ligger 2-3 generationer tilbage, siger han.

Fra taber til rockstjerne
Men stjerner var ikke just noget, der regnede ned, da en af dansk iværksætteris gamle drenge Martin Thorborg kastede sig over det, der skulle blive Jubii – forgængeren for Google.

- Dengang var det lidt taberagtigt. Folk spurgte: ’Skal du være iværksætter. Nå, kan du ikke få en rigtig uddannelse eller et job?’, husker Martin Thorborg.

Han oplever også, at det er blevet nemmere at komme igennem med sin ide:

- Nettet har demokratiseret det, og både unge helt ned til 13 år og pensionister kan blive iværksættere. Talent kan ikke længere holdes nede. Hvis man er den nye Justin Bieber, er der en mulighed for at slå igennem ved at lægge sig selv ud på nettet, siger Thorborg, som fremhæver et amerikansk eksempel på iværksættersucces:

- Ham, der startede verdens største sko-webbutik Zappos, flækkede et lille website sammen og købte et par sko, som han tog billeder af og lagde op. Når folk bestilte, købte han skoene, pakkede dem ind og sendte dem til folk. For fire år siden blev butikken solgt for en milliard dollars til verdens største netbutik Amazon, siger Martin Thorborg, som dog også ser farer ved iværksætteriets popstatus.

- Det er ligesom med X Factor, hvor alle pludselig tror, de kan synge. Vi skal jo ikke alle sammen være iværksættere, og mange laver noget, der er noget lort, fordi deres forretningsideer er håbløse, eller de har et urealistisk forhold til udførelsen eller økonomien, siger han.

53 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Jesper Nielsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen