Derfor holder vi fri i dag

Det tog Jesus 40 dage fra han blev korsfæstet til han ifølge Biblen forsvandt i skyerne og blev til en åndelig virkelighed. Og det er netop, hvad vi fejrer med Kristi Himmelfartsdag, der også markerer den kristne kirkes fremkomst

Jesus steg til himmels på Kristi Himmelfartsdag og efterlod sig en jord, hvor præster skulle bære det kristne budskab videre. Det er det, vi i dag fejrer, når vi holder fri (Foto: Leon Kirkholt/Polfoto)
Jesus steg til himmels på Kristi Himmelfartsdag og efterlod sig en jord, hvor præster skulle bære det kristne budskab videre. Det er det, vi i dag fejrer, når vi holder fri (Foto: Leon Kirkholt/Polfoto)

Hvert år, på en torsdag 40 dage efter påske, holder vi fri.

Det er de færreste, der ikke kan nyde en fridag i forårs-solen eller en weekend i sommerhus. Men hvorfor er det nu lige, at mange ikke skal arbejde på Kristi Himmelfartsdag?

- Vi holder fri, fordi de store kirkedage også blev til helligdage, og så måtte man ikke arbejde. Så var der en anderledes dag i folks travle arbejdstid, hvor man kunne gøre alt det andet, siger Bent Andreasen, sognepræst i Trinitatis kirken og teologisk konsulent.

- Og i dag går nogle i kirke, nogle går til fodboldkampe, nogle besøger familie og nogle tager i sommerhus. Det står helt frit for, hvad man vil bruge dagen på, supplerer han.

Se også: Radikal Ungdom: Afskaf kristne helligdage

Jesus sagde farvel til sine disciple
Men selvom det kan være rart med en pause fra arbejdslivet, er det, vi i virkeligheden fejrer, imidlertid at Jesus i dag for tusinde år siden steg til himlen, og dermed ikke længere kun fandtes på jorden, men overalt.

Det er også derfor, at Kristi Himmelfartsdag ikke altid falder den sammen dag. Det skal nemlig ske en torsdag, præcis 40 dage efter påske, hvor Jesus blev korsfæstet.

- Kristi Himmelfartsdag er en markering 40 dage efter påske og 10 dage inden pinse, og den fortæller, at Jesus ikke længere er et fysisk menneske i verden, men at han nu er i himlen. Evangeliet beretter om, at Jesus bruger de 40 dage til at vise sig for sine disciple. Her har han på forskellig måde åbenbaret sig for dem, siger Bent Andreasen.Se også: Afskaf kristne helligdage? - Afskaf hellere Radikal Ungdom

Se også: Afskaf kristne helligdage? - Afskaf hellere Radikal Ungdom

Kirken på jorden
Da Jesus steg til himmels efterlod han en verden uden nogen til at bære det kristne budskab videre. Og dermed markerer helligdagen også en arbejdsdeling mellem Gud og menneske.

Fordi Jesus ikke længere viste sig i sin fysiske form, overtog de kristne kirker og præster nemlig ansvaret for at være kirke på jorden efter Jesus.

- Han er blevet en himmelsk åndelig virkelighed, hvor han ikke længere var begrænset på samme måde som almindelige mennesker til at være på et sted på et bestemt tidspunkt, men at han er nærværende i hele verden, siger Bent Andreasen.

- Så længe Jesus var på jorden, var han den eneste præst, og nu blev der derfor brug for flere præster, der kunne bære det store budskab videre, supplerer han.

Se også: Derfor fejrer vi Store bededag

Handler ikke kun om Jesus
For rigtig mange handler Kristi Himmelfartsdag dog ikke længere om, at Jesus steg til vejrs og blev en åndelig virkelighed. Det handler måske heller ikke om, hvornår kirkerne blev en del af den kristne tro.

Men det behøver det heller ikke, mener Bent Andreasen.

- Man fejrer også, at foråret er her, og at det hele springer ud. Det er også en tid, hvor alt på jorden bliver himmelsk. Så man fejrer, at det himmelske ikke er noget, der kun er efter døden, men at det også er en virkelighed i verden, siger han.

Og i år er det ikke kun foråret, der gør helligdagen særlig. Kristi Himmelfart falder nemlig i år den 5. maj. Dagen, hvor den tyske kapitulation trådte i kraft efter besættelsen af Danmark under Anden Verdenskrig.

- I dag fejrer vi også friheden og taknemmeligheden for, at vi lever et sted i verden, hvor friheden er. Så vi fejrer også friheden til at tro og tænke og tale, fortæller sognepræsten.

Derfor handler dagen ifølge Bent Andreasen heller ikke så meget om de bibelske fortællinger, som det handler om ånd og frihed.

13 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere