Det er helt 'trafigalt': Bilister torpederer pullert i et væk

- Jeg vil anslå, at pullerteren bliver ramt en håndfuld gange om dagen. En dag talte jeg tre påkørsler på en time, beretter vidne

Denne lastbil fra Postnord nakkede lige den hårdt plagede pullert endnu en gang.
Foto: Claus Jessen
Denne lastbil fra Postnord nakkede lige den hårdt plagede pullert endnu en gang. Foto: Claus Jessen

Har du også eksempler på  'trafigale' forhold, så kontakt Ekstra Bladet: 1224@eb.dk eller sms/mms 1224 (alm. takst)

Den store lyseblå lastbil fra Postnord drejer langsomt og med stort besvær til højre.

Så lyder der en knasende og skurrende lyd, da de bagerste hjul på traileren rammer pullerten og lægger den ned.

Endnu en gang er det tunge metalrør blevet torpederet og amputeret.

Lastbilchaufføren fortsætter dog uanfægtet kørslen.

Og i Esbjerg kommune river man sig i håret.

Esbjerg kommune støber gang på gang pullerten ned. Men det hjælper intet. Med de mange påkørsler - helt op til tre på en time - er det umuligt at holde pullerten oprejst. Privatfoto
Esbjerg kommune støber gang på gang pullerten ned. Men det hjælper intet. Med de mange påkørsler - helt op til tre på en time - er det umuligt at holde pullerten oprejst. Privatfoto
 

Efter kommunen for en måneds tid siden nedstøbte i alt fire pullerter på hjørnet mellem Kirkegade og Havnegade, bliver især den ene pullert flere gange dagligt påkørt og revet ud af sit beton-fundament.

Til stor irritation for lastbil-chauffører og private bilister, som får skrammede køretøjer. Og naturligvis også for kommunen, som er stærkt beskæftiget med at korrigere, støbe og holde pullerten i oprejst tilstand.

Her lykkes det lige at få sig knebet uden om den nedstøbte jernstang. Privatfoto
Her lykkes det lige at få sig knebet uden om den nedstøbte jernstang. Privatfoto
 

- Det er nærmest blevet lidt trivielt med alle de påkørsler. I begyndelsen skyndte jeg mig ud for at se, hvad der skete. Det gider jeg ikke mere. Jeg nøjes med lyden, fortæller en 71-årig pensionist, som bor i første parket til de 'trafigale' uhyrligheder.

Pensionisten ønsker ikke at stå frem med navn og billede, men hans identitet er kendt af Ekstra Bladet.

- Jeg vil anslå, at pullerteren bliver ramt en håndfuld gange om dagen. En dag talte jeg tre påkørsler på en time. Jeg har set chokerede kvinder styrte ud af deres biler. De har overhovedet ikke set pullerten. En bil blev skadet på både fordør, bagdør og den bagerste skærm. Det her er det rene pip. Det er et cirkus uden lige, fastslår den 71-årige mand.

Fra sin terrasse midt i den vestjyske galskab har pensionisten også set den ene lastbil efter den anden 'hænge fast' i krydset.

Hvad faen gør jeg nu? Det er umuligt at køre frem og tidskrævende og svært at bakke. Privatfoto
Hvad faen gør jeg nu? Det er umuligt at køre frem og tidskrævende og svært at bakke. Privatfoto
 

Tidligere gled trafikken som i olie fra Nordsøen. Så tog kommunen fat. Nu er intet som før.

- Før kunne lastbilerne nemt komme rundt, fordi de kørte en anelse ind på fortovet, når de drejede til højre. Nu rammer de pullerten, eller også begynder de at bakke. Forleden tog det en lastbil omkring tyve minutter at bakke ud af krydset. 

Ventende biler hobede sig op i Havnegade. Og flere bilister begyndte at køre på fortovet. Der er efter min mening noget galt med den svingningsradius, som kommunen har beregnet, siger den 71-årige mand, mens han lader blikket glide kyndigt over pullert, biler og gadekryds.

- Lysmasten derovre får også en tur ind imellem, siger han så - og ryster på hovedet.

Bilkøerne hober sig jævnligt op, når lastbilerne ikke har plads nok til at komme rundt. Her tog det omkring 20 minutter før lastbilen havde bakket væk. Privatfoto
Bilkøerne hober sig jævnligt op, når lastbilerne ikke har plads nok til at komme rundt. Her tog det omkring 20 minutter før lastbilen havde bakket væk. Privatfoto
 

I Esbjerg Kommune er diplomingeniør Jesper Pelck også grundigt træt af bøvlet med pullerten.

- Det er da mega-træls, konstaterer han.

De fire pullerter blev sat op i forbindelse med ændringer af vejen i Havnegade. Samtidig er midtbyen blevet forbundet med en gangbro ned til havnen.

- Vi forudser derfor, at der vil komme langt flere cyklister og gående i krydset. Vi har sat pullerterne op for at beskytte de svage i trafikken. Ikke for at genere bilisterne.  Pullerterne skal forhindre højre-svingsulykker. Det ville være meget trist, hvis nogen bliver kørt ned, siger kommuneingeniøren til Ekstra Bladet.

Pullerterne blev sat op for at forhindre kørsel på fortovet ved højresving. Nu tager bilisterne turen over fortovet ved venstresving. Privatfoto
Pullerterne blev sat op for at forhindre kørsel på fortovet ved højresving. Nu tager bilisterne turen over fortovet ved venstresving. Privatfoto
 

Lige nu analyserer og grubler Jesper Pelck over, hvad der kan gøres for at forhindre de mange sammenstød.

- Der kører en masse lastbiler i området, som slet ikke må være der, fordi de er længere end ti meter. Vi har sat skilte op, men chaufførerne kører ind alligevel. Det kan være, at vi skal have politiet på banen, konstaterer Jesper Pelck.

Det er langt fra første gang, at Esbjerg er kommet på det trafikale landkort. Tidligere var der store problemer i, hvad der blev betegnet som Danmarks farligste rundkørsel. Rundkørslen midt i Esbjerg blev ændret og bygget om i et væk, fordi bilisterne ikke kunne finde ud af at komme rundt i den.

Se også: Her går det virkelig rundt: Nye uheld efter rundkørsel er blevet sikret

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen