Det har jeg lært af Trump

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro går en gang om ugen medierne og medie-debatten efter i sømmene

Den er hjemme! Trump med first lady Melania ved sejren i november 2016. I baggrunden datteren Ivanka Trump. Foto: AP
Den er hjemme! Trump med first lady Melania ved sejren i november 2016. I baggrunden datteren Ivanka Trump. Foto: AP

Lagde I mærke til, at der ikke var så mange, der sagde, at det aldrig kommer til at ske, da rygtet om Oprah Winfrey som USA's næste præsident begyndte at løbe?

Det er nemlig en af de ting, vi har lært efter et år med Trump. Man skal aldrig sige aldrig.

En af dem, der ville have forsvoret, at den kulørte forretningsmand kunne sætte sig i stolen i Det Ovale Værelse, er Danmarks ambassadør i Washington, Lars Gert Lose.

Det erkender han i et interview med Berlingske, hvor han også konstaterer, at Trump sidder solidt i sadlen og står stærkere politisk end nogensinde før. Lose er blevet klogere af at have rejst rundt og talt med amerikanerne.

’Vi danskere kender Østkysten og Vestkysten – New York, Washington, Los Angeles og San Francisco. Men USA er sådan set de 80 procent, der er mellem de to kyster. Jeg er ikke sikker på, at vi forstår den rejse, USA har været på, og hvad der foregår i dette hjerteland, hvor præsidentvalget blev afgjort. Der er en base her, hvor Trumps cocktail har en enormt stor gennemslagskraft. Han er godt forbundet med folk her', siger ambassadøren i interviewet, hvor han også fremhæver de resultater, Trump har opnået. Bl.a. den store skattereform.

Amerikanske medier havde ikke set det komme. Huffington Post valgte allerede under Trumps præsidentkampagne at lægge artikler om ham over i underholdningssektionen. De så ham som en latterlig figur i et show.

Det var dumt gjort. Og det var arrogant over for de amerikanere, som stemte på Trump.

Mange vælgere var skuffede over Obama. De syntes, at han gjorde for lidt.

Da Ekstra Bladet i løbet af valgkampen for to år siden interviewede en af Trumps tilhængere, Jim Cooper, lød det:

’Han kan sætte skik på Washington. Det har vi hårdt brug for. Politikerne har fuldstændig glemt os, der bor langt væk fra de store byer.’

Trump har ikke glemt sine kernevælgere, og vi skal forstå, at det er dem, han kommunikerer med, når han tweeter løs, siger den danske ambassadør Lars Gert Lose.

Jeg tror, han har ret. Trumps kamp mod medierne skal ses i det lys.

Når USA’s præsident brøler ’fake news’ efter medierne, kommunikerer han med sine kernevælgere. Dem, der synes, at medierne er en del af en elitær sammensværgelse i storbyerne. En flok besserwissere, som ikke fatter, hvad der foregår ude i den virkelige verden.

Kernevælgerne ser det ikke som noget kæmpe problem, at præsidenten angiveligt spiser cheeseburgere i sengen og ser en masse tv.

Det vigtige for dem er, om præsidenten skaber jobs, får styr på økonomien og i det hele taget forstår, hvad der bekymrer dem i hverdagen. Det er det, de måler ham på.

For medierne er det vigtigt at være der, hvor vælgerne er. Det har vi fået understreget af Trump.

Hvis Oprah Winfrey virkelig skulle blive præsident en dag, vil forholdet til pressen formentlig blive mindre konfrontatorisk. Hun talte pænt om mediernes nødvendighed i sin tale for nylig ved Golden Globe-uddelingen.

Men den omfavnelse er ikke nødvendigvis bedre for pressen. Trump-æraen har betydet, at de amerikanske medier har fået flere kunder i butikken.

Vi medier har det nemlig ligesom Trump. Vi er bedst i modvind.

22 kommentarer
Vis kommentarer