Digital prisjæger: Tilbudsaviser er allerede på vej ud

Danskerne er i fuld gang med selv at vælge de fysiske tilbudsaviser fra

Christian Birch lever af digitale tilbud. Men han mener også, at forbrugerne - udover miljøet - kan få økonomisk glæde af et farvel til den fysiske tilbudsavis. Foto: Linda Johansen
Christian Birch lever af digitale tilbud. Men han mener også, at forbrugerne - udover miljøet - kan få økonomisk glæde af et farvel til den fysiske tilbudsavis. Foto: Linda Johansen

Tallene taler deres tydelige sprog.

For selv om Coop i dag er kommet med et forslag om helt at forbyde tilbudsaviserne i fysisk form, så har danskerne i flere år selv skubbet til formatets død.

- Da vi startede i 2009, var det stadig 85 procent af danskerne, der modtog fysiske tilbudsaviser.

- Og de officielle tal siger i dag, at over 50 procent af dem, der læser en tilbudsavis, gør det digitalt, siger Christian Birch, der står i spidsen for tilbudsappen eTilbudsavis, til Ekstra Bladet.

Se også: Supermarkeder vil forbyde trykte tilbudsaviser

Det er gået stærkt
I den rolle er han naturligvis stærkt farvet af, at hans forretning kun vil vokse yderligere, hvis landets politikere følger Coop og forbyder tilbudsaviserne. Men han har i den grad fingeren på pulsen, når det gælder digitale udsalgspriser.

- Vi synes jo, at det her måtte kunne gøres smartere, forklarer han om baggrunden for, at eTilbudsavis blev til.

- Men vi var også stærkt hjulpet af, at muligheden for at distribuere indhold ændrede sig voldsomt, da Apple lancerede iPhone, og Google lavede Android. Senere kom der også en iPad.

- Det gjorde jo, at der var et format til at læse tilbud, som danskerne synes er bedre. Og de er strømmet til i både vores og andre tilbudsapps, som er blevet populære.

Se også: Supermarkeder vil forbyde trykte tilbudsaviser

Større gennemsigtighed
Selv om han roser Coop, der også er kunde hos eTilbudsavis, for dagens forslag om kollektivt at lægge den fysiske tilbudsavis helt i graven, så er det ikke alene supermarkederne, der får en fordel:

- Man har jo ikke tvunget forbrugerne til noget de seneste år, men åbnet dørene til at få tilbud digitalt. Og folk er gået derover selv.

- Så det, Coop opfordrer til nu, er blot prikken over i’et, fordi udviklingen har været i gang i flere år, mener Christian Birch.

En af fordelene for forbrugerne er muligheden for at overskue priserne nemmere.

- Der bliver en helt anden gennemsigtighed på markedet, fordi man får mulighed for at sammenligne priser. Også med de online supermarkeder der er kommet.

Se også: Farvel og tak til papir: Tilbudsavisen bliver snart din digitale butler

Advarer mod priskaos
Men der sker samtidig en voldsom digitalisering i forretningerne, hvor man hele tiden kan justere sine priser efter for eksempel vejret, efterspørgsel og endda tidspunktet på dagen eller området, hvor der bliver handlet.

Og den udvikling advarer Forbrugerrådet Tænk imod. For det er ikke altid forbrugerne, der får glæde af, at priserne flyver op og ned hele tiden.

- En trykt tilbudsavis er trods alt mere definitiv, fordi varerne koster, hvad der står i avisen.

- Men digitalt kan priserne hele tiden blive ændret bag din ryg, advarede Anette Høyrup, der er seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, sidste år i et tema om sagen i Ekstra Bladet.

- Det bør derfor være et krav, at man som forbruger altid bliver informeret, hvis en hjemmeside ændrer priser alene på grund af den adfærd, du har.

10 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere