Disse madvarer giver dig lækkert hår

Vil du undgå grå hår, skæl og spaltede spidser? Så er der helt bestemte madvarer, du gør klogt i at spise

Du kan få smukt og sundt hår, hvis du er opmærksom på din kost. (Foto: Sofia Wraber)
Du kan få smukt og sundt hår, hvis du er opmærksom på din kost. (Foto: Sofia Wraber)

Grå hår, skæl og spaltede spidser er noget, de fleste af os hellere end gerne vil undgå. Derfor køber mange danskere hårprodukter i dyre domme, men du kan faktisk også få sundt hår på andre måder. Nemlig ved at spise de rigtige madvarer.

Det forklarer doktor Jan Wadstein, der er en af eksperterne bag kampagnen National Hair Aware Campaign, til Daily Mail:

- Håret har brug for en regelmæssig dosis protein, glukose, vitaminer og mineraler for at være sundt og kunne vokse. Med andre ord kan tyndt hår, spaltede spidser, mathed og skæl alt sammen være tegn på, at din kost mangler de vigtigste næringsstoffer.

Forberedelser til foto-optagelserne. (Privatfoto) Intl. kendte - 27. mar. 2015 - kl. 19:03 Kim dropper blondine-håret igen

Derfor har Jan Wadstein en række anbefalinger til, hvad du skal spise, hvis du vil have sundt og lækkert hår.

Valnødder: Indeholder blandt andet nærende E-vitamin, naturligt fugtgivende olier og mængder af kobber. Netop kobber spiller en rolle i produktionen af melanin, som er det pigment, der giver farve til håret. Derfor kan mangel på kobber være årsag til, at nogle folk tidligt får grå hår.

Quinoa-kornet: Denne korntype videregiver alle de amonisyrer, som kroppen har brug for - deriblandt lysin, der er en vigtig ingrediens i den type shampooer, som skal forhindre hårtab.

Linser: Indeholder - ligesom rødt kød - masser af jern. Mangel på jern er den mest almindelige årsag til tyndt hår og hårtab.

Æg: Indeholder næringsstoffer som protein, D-vitamin og B-vitamin, der sætter skub i håret. Vitaminet biotin hjælper på produktionen af keratin, som øger hårets elasticitet og styrke.

Se også: Luksusfælden: Jeg er langhåret igen

Østers: Sammen med krabbe, hummer og græskar, kan østers hjælpe med at nedsætte mængden af skæl og/eller tør hovedbund. Hvis man lider af dette, kan det nemlig være tegn på, at man mangler zink - som disse madvarer er rig på.

Grød: Spiser du en portion havregrød om morgenen, får du masser af stoffet silica. Netop dette stof har vi mindre af, som alderen stiger, hvillket gør håret mere skrøbeligt og mat. En kost fuld af silica holder derfor dit hår ungt.

Peberfrugter: Indeholder - ligesom appelsiner, jordbær, tomater og broccoli - masser af C-vitamin. En konsekvens ved ikke at få nok C-vitamin er, at håret bliver tørt og spaltet.

15 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere