Dødeligt syge mistede pension efter lokkebrev: Nu får efterladte erstatning

De nu afdøde personer blev lokket til at lave en dårligere pensionsordning, end den de allerede havde

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Sampension må nu betale erstatning til flere efterladte, hvis afdøde ægtefæller blev lokket til ændre deres pensionsordning, så den blev ringere. Det skriver Avisen.dk.

Det sker efter en dom fra retten i Lyngby den 5. januar, der slår fast, at lokkebrevet, som Sampension sendte til en række kunder, ikke var i orden.

For Knud Erik Dalgaard og tre andre gælder det, at deres afdøde ægtefæller skrev under på at skifte pensionsordning, mens de var dødeligt syge, men at de ikke havde forstået, at den nye ordning ikke indeholdt ægtefællepension. Det kostede de efterladte ægtefæller dyrt.

Efter dommen skal pensionselskabet nu betale erstatning til alle fire kunder.

- Pensionselskabet skal stille dem, som om de ikke havde mistet ægtefællepensionen og dermed betale dem med tilbagevirkende kraft, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til Avisen.dk.

For Knud Erik Dalgaard betyder det, at han får et engangsbeløb på omkring 80.000 for de år, han skulle have fået ægtefællepension. Fremover vil han modtage 1200 kroner om måneden.

At pensionselskabet ikke bare betalte erstatning, før sagen endte i retten, skyldes, at de ikke var enige i anklagen.

- Vi syntes egentlig, at informationen var ret tydelig. Når man får et materiale, hvor der udtrykkeligt står, at man skal kigge på skemaet, og man så skriver under uden at have forholdt sig til indholdet, så bliver sagen ret principiel. Derfor valgte vi at køre sagen, siger matematisk direktør i Sampension Flemming Windfeld til Avisen.dk.

Han forklarer, at det er svært at skrive et brev ud til mange kunder, som både skal være forståeligt og overholde alle de juridiske regler.

- Det er virkelig en kunst. Det skal både være kort, give overblik, være forståeligt og møde forskellige mennesker i forskellige situationer, siger Flemming Windfeld.

Ifølge Forbrugerombudsmanden har dommen stor betydning. Ikke kun fordi, at kunderne nu har fået en økonomisk erstatning, men også fordi, at den kan være et budskab til resten af pensionsbranchen.

- Det sender et signal til pensionselskaberne om, at de skal være påpasselige, når de skriver til deres kunder. Det må ikke fremstå som personlig rådgivning, når det ikke er det, og de må ikke gemme vigtige informationer langt inde i dokumentet, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Knud Erik Dalsgaard fortæller, at Sampension pressede han kone til at ændre pension, mens hun var dødeligt syg af kræft. Det kan du læse mere om her

54 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere