Drama i kulissen årsag til togkaos: Noget lort!

Et drama i forhandlingslokalerne kulminerede mandag morgen med et totalt togkaos. Imens bliver almindelige danskere holdt som gidsler

Der var masser passagerer på Hovedbanegården mandag morgen, men ikke ret mange tog, der kørte. Foto: Kenneth Meyer
Der var masser passagerer på Hovedbanegården mandag morgen, men ikke ret mange tog, der kørte. Foto: Kenneth Meyer

Mandag er sjældent den bedste dag på ugen, men 5. november var den ekstra slem for de danskere, der hver dag skal med S-toget.

Tidligt meldte DSB ud, at et fagligt møde med mellem lokomotivførerne betød, at flere S-tog ikke ville køre, mens andre var stærkt forsinkede.

Et af stridspunkterne mellem DSB's ledelse og personalet er nye arbejdstidsaftaler til erstatning for de aftaler, som DSB opsagde tilbage i december 2017, men nu kan Ekstra Bladet fortælle, at det er mere dramatisk end som så.

Ekstra Bladet er i besiddelse af en række mails, der beskriver forløbet i forhandlingslokalet.

Her fremgår det, at der er adskillige stridspunkter. Blandt andet har DSB valgt at reducere antallet af tillidsrepræsentanter kraftigt.

Her er Dansk Jernbaneforbunds mail til medlemmerne

Som tidligere meddelt afbrød DSB i går forhandlingerne om en ny arbejdstidsaftale i forbindelse med overgangen til Jernbaneoverenskomsten. I denne medlemsinfo får du et kort overblik over de væsentligste uenigheder mellem Dansk jernbaneforbund og DSB:

- DSB vil afskaffe medarbejderindflydelse på egen arbejdstid: tjenester, ture og turvalg.

- DSB vil afskaffe medarbejderindflydelse på ferieplanlægningen.

- DSB har stillet som ultimatum, at drøftelserne om arbejdstid skal foregå uafhængigt af drøftelserne om fremtidig medarbejderindflydelse på arbejdstid.

- Sammenhæng mellem arbejds- og familieliv: Vi bliver mødt krav om forringelser af vilkårene for skubbeweekender, rammeture/ tidslommer og varsling af tjeneste.

- DSB ønsker at reducere antallet af tillidsrepræsentanter kraftigt (og har i dag annulleret alle vores tillidsrepræsentanters status som tillidsrepræsentanter).

- DSB har optrådt som utroværdig forhandlingspart gennem hele forløbet.

- DSB’s kommunikation har været og er både misvisende og undergravende.

Vi har gennem hele forløbet søgt løsninger. Det er DSB’s ledelse, der har valgt at opsige gældende lokalaftaler og kutymer – uden at sætte noget i stedet. Vi kan fra Dansk Jernbaneforbunds side kun beklage den kaotiske situation, som DSB har valgt at kaste virksomheden ud i.
Vi vil i den kommende tid uddybe de enkelte punkter yderligere.

Men selv om DSB og Dansk Jernbaneforbund fortsat er uenige om meget, så er de nået frem til følgende, melder Head of Internal Communications Lars Winger i en intern mail:

'Pr. 1. november overgår lokomotiv- og togpersonalet til jernbaneoverenskomsten. Men det er aftalt mellem Dansk Jernbaneforbund og DSB, at: Nuværende lønvilkår fortsætter uændret til og med 31. januar 2019, samt at nuværende arbejdstidsregler og ture fortsætter frem til 3. februar 2019'.

'Efter 3. februar gælder følgende: Ingen vil samlet set gå ned i løn. I tilfælde, hvor der er negativ forskel i det samlede løn- og pensionsbidrag, vil et udligningstillæg sikre, at de ikke oplever nedgang. Tjenestemænd overgår til statens arbejdstidsregler tilpasset forholdene i DSB. Overenskomstansatte vil blive omfattet af arbejdstidsreglerne i jernbaneoverenskomsten - tilpasset forholdene i DSB', skriver han.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Også i Valby var mange mennesker strandet mandag morgen. Foto: Jens Dresling.
Også i Valby var mange mennesker strandet mandag morgen. Foto: Jens Dresling.
 

Det er noget lort
Ekstra Bladet besøgte Hovedbanegården mandag morgen, hvor frustrerede rejsende var samlet. De fleste var lige så forvirrede som en hovedløs kylling i en stopfyldt Bilka, og taxakøen foran Hovedbanegården var længere end køen til gratis juleøl på J-dag.

Blandt de strandede rejsende var 20-årige Sandra Hylberg, der var noget overrasket, da hun fik at vide, hvad årsagen til kaosset var.

- Det er noget lort. Det går jo ud over så mange mennesker, så jeg synes, at de burde have gjort det på et andet tidspunkt end mandag morgen. Jeg aner ikke, hvordan jeg skal komme på arbejde nu, siger hun til Ekstra Bladet.

Også 27-årige Sandra Hylberg er frustreret.

- Det er da møgirriterende, men det er, som om der er lidt mere forståelse fra cheferne, når det rammer kollektivet. Jeg er totalt på bar bund omkring, hvordan jeg skal komme af sted. Men jeg må tage en taxa, som jeg egentlig synes, DSB skal betale, fortæller hun til Ekstra Bladet.

Forhandlinger brudt sammen
To gange i løbet af mandagen holdt togene helt stille. Mens S-togene ikke kørte, skrev DSB på sin hjemmeside, at det skyldtes en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse. Arbejdsnedlæggelsen blev meldt ud over højttalerne på stationerne.

Der var blevet varslet et fagligt møde klokken 7, men det var først senere på dagen, at lokoførerne oplyste, at de nedlagde arbejde.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Foto: Kenneth Meyer
Foto: Kenneth Meyer
 

- Det er ikke mit bord, men det er ingen hemmelighed, at der har været nogle forhandlinger i sidste uge mellem DSB's ledelse og personalet, og de brød sammen. Derfor er der nogle ting, som personalet gerne vil tale om, siger Tony Bispeskov.

Klokken 16.40 meldte DSB ud på Twitter, at S-togene igen kørte normalt, men at der måtte forventes længere rejsetid på de fleste linjer.

157 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere