DSB: Billetsystemerne er oppe igen efter teknisk nedbrud

DSB blev søndag aften ramt af hacker-angreb. De skulle være løst tidligt mandag morgen, oplyser DSB

Arkivfoto: Jens Dresling
Arkivfoto: Jens Dresling

Togpassagerer rundt om i landet havde søndag aften problemer med at købe billet til deres rejse med DSB.

Tidligt mandag morgen klokken fem oplyser DSB's pressevagt dog, at hun for kort tid siden i en SMS fra en tekniker har fået at vide, at systemerne skulle være oppe at køre igen.

Det var et hacker-angreb, som søndag aften sendte systemerne til tælling, oplyser DSB's pressevagt.

Søndag aften kunne der ikke købes billet via selskabets app, på hjemmesiden, i billetautomater og i 7-Eleven-kiosker på stationerne. Det var dog stadig muligt at rejse med rejsekortet.

Passagerer uden rejsekort kunne købe billetter i de tog med togpersonale, der kontrollerer billetter.

Nedbruddet skyldtes en fejl hos en it-underleverandør.

- De har sat alle eksperter på sagen, og de knokler for at få systemet i gang igen. Vi håber selvfølgelig, at det er oppe at køre i morgen tidlig, men vi kan ikke give nogen garantier, sagde underdirektør i DSB Aske Wieth-Knudsen sent søndag aften.

Og i løbet af natten skulle der altså være fundet en løsning på problemet.

De interne mail- og telefonsystemer, der bruges blandt medarbejderne i DSB, var også ramt af det tekniske nedbrud.

Der har en gang tidligere det seneste år været et lignende, omfattende udfald. Dengang skyldtes det et strømnedbrud.

54 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere