Annonce:
Annonce:

DSB-chefer afsløret i fly-sag

DSB's mission er, at flere danskere skal tage toget i ind- og udland, men DSB-toppen tager selv flyet

DSB har hver dag tre- fem afgange til Amsterdam fra København. Det koster i omegnen af 1000 kroner og tager omkring 11 timer. Foto: Jens Dresling
DSB har hver dag tre- fem afgange til Amsterdam fra København. Det koster i omegnen af 1000 kroner og tager omkring 11 timer. Foto: Jens Dresling
Annonce:
Følg Samfund

DSB har en helt klar vision for fremtiden. Flere danskere skal tage toget. Også til og fra destinationer i Europa.

Men de har tilsyneladende svært ved selv at gøre brug af det mere klimavenlige alternativ på skinner, som de brænder så stærkt for.

Togtur.dk kan nu i samarbejde med Ekstra Bladet afsløre, at DSB-toppen sendte 11 medarbejdere og chefer med fly frem og tilbage til World Passenger Festival 14-16 november.

En konference midt i Amsterdam, der er en af DSB's egne topdestinationer i Europa og på DSB's hjemmeside beskrives som 'hurtigt og nemt at komme til med tog' og 'med flere daglige afgang og få skift'.

'Med tog til Amsterdam kan I gøre ventetid til hyggetid, og der er god mulighed for både at læse en god bog, høre musik eller planlægge de sidste detaljer inden ankomst' lyder det.

Artiklen fortsætter under billedet ...

DSB's egne ansatte valgte Københavns Lufthavn frem for Hovedbanegården i København. Foto: Thomas Borberg.
DSB's egne ansatte valgte Københavns Lufthavn frem for Hovedbanegården i København. Foto: Thomas Borberg.
 

Annonce:

Hyggetid
På DSB's hjemmeside gør de det endda helt klart. Du gør en forskel for klimaet, hver gang du tager toget. Og så er det endda blevet meget bekvemt og nemt at tage toget rundt omkring i Europa.

Men ikke nemt nok, når det gælder DSB's egne topfolk

Målet for flyveturen var togkonferencen World Passenger Festival i Beurs van Berlage i den centrale del af Amsterdam.

Konferencen er blandt andet sat i verden for at få flere europæere til at tage toget. Ligesom de over 300 talere blandt andet skulle fokusere på et skift til en mere bæredygtig offentlig transport, fremgår det.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Amsterdam Centraal Station ligger blot 500 meter fra konferencehallen Beurs van Berlage. Foto: Ton Koene/VWPics/Ritzau Scanpix
Amsterdam Centraal Station ligger blot 500 meter fra konferencehallen Beurs van Berlage. Foto: Ton Koene/VWPics/Ritzau Scanpix
 

Fra fly til tog
Blandt talerne var også en række af fly passagerne fra DSB's delegation. Heriblandt bæredygtighedschef og underdirektør hos DSB Aske Wieth-Knudsen.

Han var endda en af hovedtalerne og paneldeltagerne i forbindelse med emnet, der handlede om at 'skabe betingelser for et udbredt skifte til offentlig transport: En håbløs drøm eller en realistisk vision?'.

Annonce:

Her skulle han endda tale om, hvordan tog jernbanevirksomhederne i Europa kan lykkedes med at skifte fra biler og fly til tog og bus, ligesom et af emnerne var at gøre klimavenlig transport til normen i Europa.

Det fandt ifølge dagsorden sted 09.35 søndag 18. november. Samme dag som Aske Wieth-Knudsen satte sig ind i et fly for igen at flyve hjem til Danmark.

Blandt de andre DSB-deltagere på konferencen var Head of Digital Labs Jacob Saugman og Head of Revenue Management Jørgen Villadsen.

DSB-direktør: En balance

Ekstra Bladet har i kølvandet på togtur.dk's afsløring talt med Aske Wieth-Knudsen, der oplyser, at det handlede om at spare tid.

Hvorfor valgte I at tage flyet, når I nu reklamerer for hvor god en ide det er at tage toget til Amsterdam og andre steder?

- Den her gang var det en konkret vurdering af, at hvis vi skulle have taget toget, så ville det have taget fem dage fremfor tre dage. Det var en balance og afvejning i forhold til rejsetid. De hurtige togforbindelser passede nemlig ikke med, hvornår konferencen startede. Derfor ville det kræve to ekstra dage.

- Men er det ikke sådan for alle? Det er jo altid mere bekvemt at flyve.

- I nogen tilfælde er toget jo en god ting, og på langt de fleste tjenesterejser tager jeg også toget. I DSB har vi også en politik om, at vi skal benyttet toget mest muligt, siger Aske Wieth-Knudsen.

- Du var paneldeltager og taler i en debat, hvor emnerne var hvordan jernbanevirksomhederne i Europa kan lykkedes med at skifte biler og fly ud med tog og bus, ligesom et af emnerne var at gøre klimavenlig transport til normen i Europa. Hvordan hænger det sammen med, at I ikke en gang selv gider taget toget?

- Vi tager tit toget, men i dette tilfælde lavede vi den konkrete vurdering, at flyet var bedst. Og det hænger jo faktisk rigtig godt sammen med den snak, fordi vi talte om, hvordan vi gør tog mere konkurrencedygtigt ved at øge frekvensen på afgange og hastigheden. Det arbejder vi rent faktisk også med i DSB, siger Aske Wieth-Knudsen.

- Burde I ikke gå forrest?

- Jamen jeg er med på, at man sender et signal, når man som DSB-ansat sidder i et fly. Men det var en afvejning, og vi vurderede, at det var for meget at tage fem dages tid væk fra arbejde og familie, siger Aske Wieth-Knudsen.

- Hvordan skal danskerne tage det seriøst, at I arbejder for, at flere bør tage toget, fordi det både er bekvemt og CO2-venligt. Men I gør det ikke selv?

- Rent faktisk ser vi en øget efterspørgsel på internationale rejser. Danskerne tager togrejser til sig, og vi har haft en stigning på 40 procent på de rejser, hvis vi tager corona-krisen ud af ligningen, siger Aske Wieth-Knudsen.

- Du svarer ikke på spørgsmålet?

- Langt de fleste tjenesterejser er med tog, men i den her konkrete sag var det en balance, der faldt ud til flyets fordel. Der var arbejdsmæssige og familiemæssige hensyn, og der vandt flyet desværre, siger siger Aske Wieth-Knudsen.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

Det bedste fra Ekstra Bladet+

500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt500.000 ramt
Annonce:

Mest læste lige nu

rockersagrockersagrockersagrockersagrockersagrockersagrockersagrockersag
Han arbejder for lidt og tjener for meget
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Populært i Ekstra Bladet+

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

Mere om krim med Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: