DSB indleder milliardindkøb af nye tog

DSB går nu på jagt efter nye eltog, der skal erstatte de nuværende IC-tog frem mod 2030

Togfonden skal i første omgang finansieres af indtægter fra beskatning af olien i Nordsøen. (Foto: Jens Panduro/POLFOTO)
Togfonden skal i første omgang finansieres af indtægter fra beskatning af olien i Nordsøen. (Foto: Jens Panduro/POLFOTO)

DSB er gået på jagt efter nye eltog, der på sigt skal erstatte IC2, IC3 og IC4 frem mod 2030. Det fremgår af et officielt såkaldt Request For Information-dokument (RFI), skriver Ingeniøren.

Dokumentet indbyder potentielle togleverandører til at sende oplysninger om deres tog til DSB, samt til at deltage i workshops, med henblik på at forberede indkøb af nye eltog, som skal afløse de dieseldrevne IC-tog, skriver nyhedsmagasinet på sin hjemmeside.

- En analyse af DSB's trafikplanlægning har fastslået, at indkøb af et betydeligt antal nye elektriske passagertog vil være nødvendig for at servicere det danske jernbanenet, når det er elektrificeret. Det nye rullende materiel vil være nødvendigt for at servicere regionale- og højhastighedsoperationer, lyder det i RFI-dokumentet.

Det fremgår desuden af dokumentet, at DSB finder det usandsynligt, at de får betydeligt flere henvendelser fra leverandører end forventet.

To til tre nye togtyper
Men det fremgår ikke af dokumentet, hvor mange tog, DSB ønsker at købe.

I et beslutningsoplæg udformet i august 2014 fremgår det dog af 'målbilledet', at DSB sigter efter at have en samlet materielflåde bestående af mellem fire og fem forskellige togtype, hvor af mellem to og tre af togtyperne er nye og optimerede i 2030:

  • Elektrificeret flåde. Med blot 13 dieseldrevne IC2-tog udgør eltog ca. 98% af kapaciteten i den samlede materielflåde (målt på antal pladser)
  • Større kapacitet. Den totale kapacitet målt i antal pladser er steget med ca. 25% fra ca. 59.000 tilgængelige pladser i 2013 til ca. 74.000 pladser i 203022
  • Enkelthed. Antallet af togtyper er reduceret fra 10 togtyper til 5 togtyper, som er optimeret til de forskellige trafiktyper.

Ifølge Ingeniøren fremgår det af DSB's materielplan fra 2014, at de taler om at købe 275 togsæt frem mod 2030 til en forventet pris på mellem 20 og 22 milliarder kroner plus en statslig standard tillægsprocent på 30 procent 'til afdækning af usikkerheden på antagelser og estimater'.

I dag er kun omkring 640 kilometer ud af DSB's 1668 kilometer lange jernbanenet elektrificeret.

Forkortet rejsetid
For lige under tre år siden, 1. marts 2013, offentliggjorde den daværende regering et historisk løft til den danske jernbane.

Projektet, som blev døbt Togfonden, reserverede 27,5 milliard kroner til løftet, der ifølge planen skulle nedsætte rejsetiden mellem København og Odense, Odense og Aarhus samt Aarhus og Aalborg med én time.

Det ville også betyde, at rejsetiden mellem København og Aalborg, ville blive knap halvanden time kortere.

- Står man på hovedbanegården i København vil passagerne - når investeringerne er gennemført - kunne komme til Odense på 1 time, Aarhus på 2 timer og Aalborg på 3 timer. Men timemodellen gavner ikke kun de store byer. Rigtig mange byer vil få gavn af muligheden for moderne eltog og et sammenhængende banenet med hurtigere tog. Timemodellen åbner også perspektiver for bedre betjening på de kortere rejser - fx mellem Vejle og Århue, sagde daværende transportminister Henrik Dam Kristensen i en pressemeddelelse.

Transportministeriet præsenterede samtidigt nye togtider, som kan ses her:

Leverandører, som er interesserede i at levere nye tog til Danmark, skal melde interesse senest 5. februar.

123 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere