DSB: Så mange timer sparer vi passagererne for

Ny rejseplan sparer passagerer for 800.000 timers rejsetid om året

(Video: DSB)

'Intet er som det plejer'.

Det lyder dramatisk, og det er det faktisk også, når massevis af togtider landet rundt fra søndag er ændret.

Få dage før julens store rejsedag har DSB lavet sin køreplan om. (Foto: Tariq Mikkel Khan) Samfund - 13. dec. 2015 - kl. 10:35 DSB: Kæmpe ændringer i din køreplan fra i dag

- Det vil snarere være reglen end undtagelsen, at toget kører på et andet tidspunkt i dag end i går, siger informationschef i DSB Tony Bispeskov til Ekstra Bladet.

- Hvis man ikke vil have sig en stor overraskelse, når man skal på arbejde eller i skole i morgen, så er det en god idé at tjekke rejseplanen, fortsætter informationschefen, som betegner køreplansændringerne som de mest gennemgribende siden 1997, hvor Storebæltsbroen åbnede, fortsætter Bispeskov.

Her sker der ingenting
De eneste, der ikke er videre berørt af de omfattende ændringer af køreplanen, er S-togs- og kystbanepassagerer.

- Det, der kendetegner S-toget og Kystbanen, er, at der nærmest er tale om rullende fortove. Altså tog, der kører hele tiden med høj frekvens. Sådan er det ikke ude i landet, hvor der kan være 20, 30 eller op mod en time mellem togene, og det er vigtigt, at de passer millimeterpræcist med andre tog og busser.

- Men hvad har I egentlig gang i med at lave det hele om lige pludselig?

- Ja, hvad har vi gang i. DSB har fået en trafikkontrakt på ti år, som har givet anledning til, at vi har lavet en ny køreplan helt fra bunden. Vi har taget den gamle og smidt den ud. Det har vi gjort for at gøre den mere enkel med faste minuttal, standsningsmønstre, kortere rejsetider og bedre korrespondance, så tog og busser passer bedre sammen.

Artiklen fortsætter under billedet...

Informationschef i DSB Tony Bispeskov er meget tilfreds med den nye køreplan. (PR-foto: DSB)
Informationschef i DSB Tony Bispeskov er meget tilfreds med den nye køreplan. (PR-foto: DSB)
 

Meget nemmere
- Hvad med alle dem, der havde lært deres togtider udenad?

- De må vaske tavlen ren og lære det forfra. Men det bliver meget nemmere. Som det er lige nu kører toget måske klokken 8.25, det næste klokken 9 og det næste klokken 9.25. Det er ujævnt, at der skal være 25 minutter mellem nogle og 35 minutter mellem andre. Nu vil vi gerne ændre mentaliteten til, at togene kører på en fast måde med snorlige minuttal, som er meget nemmere at gå til - for eksempel minuttal 15 og 45 hele døgnet. Så behøver man heller ikke at hive køreplaner frem i tide og utide.

Sparer 800.000 timer om året
Informationschefen tilføjer, at den nye køreplanen har krævet hjælp fra andre trafikselskaber for at få trafikken til at glide bedre.

- Det her skaber bedre forbindelser i for eksempel Jylland og rejsetidsgevinster op mod 46 minutter på nogle rejser. Selv om vi selvfølgelig gerne vil holde på kunderne, betyder det rigtig meget for pendlerne, at de kan vinde en halv time til tre kvarter hver dag.

- Vi sparer samfundet 800.000 timer for kunderne om året - det er værd at tage med, siger Tony Bispeskov, som understreger, at man også har forbedret internetforbindelsen i togene.

Læs eb.dk i toget
Kortere rejsetid, mere logiske togtider og bedre internet skal lokke flere bilister ud af bilerne og ind i togene:

- Rejsetiden er enormt vigtig, og det gør toget til noget særligt, at man så kan sidde og for eksempel arbejde, siger Tony Bispeskov.

- Ja, hvis man så også kunne købe Ekstra Bladet i toget, så ville begejstringen jo ingen ende tage...

- Jamen, det kan man jo læse på computeren ved hjælp af et mere velfungerende internet. Så kan man sidde og slappe af i toget.

Artiklen fortsætter under billedet...

Det skal være nemmere at rejse med den kollektive trafik i Danmark. Derfor har DSB ændret sin køreplan. (Foto: Jens Dige)
Det skal være nemmere at rejse med den kollektive trafik i Danmark. Derfor har DSB ændret sin køreplan. (Foto: Jens Dige)
 

Køreplan skal gælde i mange år
- Men er det ikke lidt satset at gå i luften med noget så omsiggribende lige op til julens store rejsedage?

- Det har ikke noget med jul at gøre. Vi ændrer køreplanen nu, så tidspunktet passer med de fleste steder i Europa, som også gør det nu. Det skal jo gerne passe med forbindelserne i for eksempel Tyskland.

- Vi laver ikke om på køreplanen hver eller hver anden dag, for folk skal have en mulighed for at vænne sig til det, og denne køreplan vil være gældende de kommende mange år, siger Tony Bispeskov.

DSB indgik trafikkontrakten med Transportministeriet for et halvt års tid siden. I kontrakten beskriver blandt andet nøje, hvad DSB skal levere, hvor mange tog, der skal afgå fra hver station i timen, hvor rettidigt togene skal køre.

Fakta om den nye køreplan

Du kan orientere dig om ændringerne i køreplanen på rejseplanen.dk, men også se eksempler her:

Fra København:

- Ca. 20 minutter hurtigere til Syd- og Vestjylland.

- Ca. 20 minutter hurtigere med InterCityLyn til Sønderborg.

- Ca. 20 minutter hurtigere til Esbjerg med skift i Odense.

- Ca. 20 minutter hurtigere til Flensborg med skift i Fredericia.

- InterCity mellem København H og Fyn og Jylland standser i Valby hver halve time.

- Regionaltog mellem Østerport og Ringsted standser i Ny Ellebjerg hver halve time.

På Sjælland:

- EuroCity mellem København H og Hamborg standser som noget nyt i Roskilde.

- Bedre forbindelser og kortere rejsetid mellem Roskilde og Nykøbing F.

- Bedre forbindelser og kortere rejsetid mellem Nykøbing F og Kalundborg.

- Bedre forbindelser og kortere rejsetid mellem Nykøbing F og Fyn og Jylland.

- PendlerLyn mellem Slagelse og København H to gange om morgenen og tre gange om eftermiddagen.

- Regionaltog mellem Slagelse og Østerport hver time.

- Regionaltog mellem Ringsted og Østerport kører via Ny Ellebjerg i stedet for Valby. Det betyder, at kunderne i Borup, Viby Sjælland og Hedehusene ikke længere har direkte tog til Valby.

På Fyn:

- Regionaltog mellem Nyborg og Ringe hver time.

- PendlerLyn mellem Odense og København H to gange om morgenen og tre gange om eftermiddagen standser i Langeskov og Nyborg.

I Syd- og Sønderjylland:

- Ca. 20 minutter hurtigere til København H.

- Ca. 20 minutter hurtigere med InterCityLyn fra Sønderborg.

I Østjylland:

- Fire tog i timen mellem Fredericia og Aarhus H i myldretiderne.

- Regionaltog mellem Fredericia og Aarhus H standser som noget nyt i Viby Jylland.

- Regionaltog mellem Fredericia og Aarhus H standser i Børkop, Brejning, Hedensted og Viby Jylland hver halve time i myldretiderne.

- Bedre forbindelser og kortere rejsetid ved skift mellem tog og bus i Østjylland.

- InterCity mellem Aalborg og Flensborg hver 2. time.

- EuroCity mellem Aalborg og Hamborg to gange dagligt.

 Ca. 20 minutter hurtigere fra Esbjerg med skift i Odense.

- Ca. 20 minutter hurtigere fra Flensborg med skift i Fredericia.

- Bedre forbindelser og kortere rejsetid mellem Esbjerg og Sønderborg.

I Nordjylland:

- InterCity kører skiftevis mellem Aalborg og København H hver 2. time og Aalborg og Flensborg hver 2. time. InterCityLyn kører uændret mellem Nordjylland og København H hver time.

- EuroCity mellem Aalborg og Hamborg to gange dagligt.

I Midt- og Vestjylland:

- Forbindelser om morgenen er tilpasset DSB’s direkte forbindelse fra Thisted til København.

- Bedre forbindelser om morgenen ved skift i Struer, til tog mod Langå, Holstebro, København og Skjern.

- Afgange er tilpasset skoler og uddannelsers ringetider.

-  Direkte morgenafgang fra Nr. Nebel mod Esbjerg, som passer til skolestart i Varde og Spangsbjerg

- Arrivas køreplan er ændret med cirka 10 minutter for at skabe gode forbindelser til DSB’s tog i Bramming.

(Kilde: DSB og Arriva)

1 af 3 Det skal være nemmere at rejse med den kollektive trafik i Danmark. Derfor har DSB ændret sin køreplan. (Foto: Jens Dige)
2 af 3 Informationschef i DSB Tony Bispeskov er meget tilfreds med den nye køreplan. (PR-foto: DSB)
3 af 3 Det er den mest gennemgribende ændring af DSB's køreplan siden 1997, siger informationschef Tony Bispeskov. (Foto: Jens Dige/PR-foto)
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Anders Zacho
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen