DSB's billetsystem delvist brudt sammen: Bare stig ombord på toget

DSB's pressevagt oplyser, at det stadig er uklart, hvornår fejlen er udbedret

DSB's billetsystem er fredag eftermiddag delvist brudt sammen. Passagerer opfordres til bare at stige ombord på toget, også selvom man ikke har gyldigt rejsehjemmel.

Det oplyser DSB's pressevagt til Ekstra Bladet.

- Vi har en periodisk fejl på it-systemet, der driver billetsalget. Sommetider virker det, og sommetider virker det ikke. Derfor opfordrer vi passagerer til at prøve at købe billet, som de plejer. Men hvis det ikke fungerer, så skal man bare stige ombord på toget og henvende sig til personalet ved førstkommende lejlighed, siger DSB's pressevagt til Ekstra Bladet.

Man risikerer ikke at få udskrevet en kontrolafgift på 750 kroner for manglende rejsehjemmel.

- Personalet er orienteret, så det gør man ikke, siger pressevagten videre.

Personalet vil i toget forsøge at hjælpe med at købe billet. Men det er heller ikke sikkert, at personalet vil være i stand til at gennemføre et køb for kunden, oplyses det.

Fejlen på it-systemet opstod omkring klokken 15.30. DSB's rejsekort er ikke påvirket. Det betyder, at hvis man normalt bruger rejsekort til at rejse med tog eller bus, kan man sagtens indløse billet.

Også DOT's apps lader til at være upåvirkede. Men alle andre apps til pendlerkort og billetter og også automater på stationerne og i DSB's netbutik er altså periodisk ude af drift.

Klokken 18 melder DSB's pressevagt til Ekstra Bladet, at it-systemerne fungerer igen.

28 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere