Du risikerer bøde for at køre på dette løbehjul

Det triller lydløst derudad, men er du uheldig, kan turen give dig problemer med ordensmagten

Erik på 72 år prøver et af Københavns nye elektriske løbehjul. Video: Kristian Hansen

Ved du noget, så kontakt os. Sms/mms til 1224 (alm. takst), eller mail til 1224@eb.dk.

Det påhviler udlejere af elektriske løbehjul at have en ansvarsforsikring.

Det er dog dig som bruger, der hænger på bøden, hvis du bliver stoppet af politiet og ikke kan fremvise dokumentation for, at transportmidlet er forsikret.

Det fastslår Færdselsstyrelsen over for Ekstra Bladet.

Foto: Linda Johansen Samfund - 9. mar. 2019 - kl. 06:19 Ulykke på el-løbehjul: Du kan hænge på millionregning

Dokumentation
Føreren af et motoriseret løbehjul skal 'under kørslen over for politiet kunne dokumentere, at ansvarsforsikring er tegnet og holdt i kraft. Det kan ske ved elektroniske hjælpemidler, f.eks. via en app', lyder det i et skriftligt svar fra Færdselsstyrelsen.

'Hvis man lejer et motoriseret løbehjul, og udlejer ikke har tegnet ansvarsforsikring, risikerer man derfor som fører at få en bøde af politiet for ikke at kunne fremvise dokumentation for, at ansvarsforsikring er tegnet. Man bør derfor sikre sig, at udlejningsvirksomheden har tegnet ansvarsforsikring, inden man lejer et motoriseret løbehjul', fortsætter myndigheden.

Rigspolitiets Nationale Færdselscenter bekræfter over for Ekstra Bladet, at man også her tolker loven, så en løbehjulsbruger, der ikke kan dokumentere ansvarsforsikringen, risikerer en bøde.

Artiklen fortsætter under billedet...

Tyske Tier skilter langtfra med sin lovpligtige ansvarsforsikring. Pressefoto: Tier
Tyske Tier skilter langtfra med sin lovpligtige ansvarsforsikring. Pressefoto: Tier
 

Fremgår ikke af app
Indtil videre er el-løbehjul fra svenske Voi og tyske Tier trillet ind i københavnsområdet til manges fornøjelse og nogles fortrydelse.

Begge løbehjulsudlejere fastholder at have styr på forsikringerne, men kun Voi dokumenterer i sin app, som man skal bruge for at få adgang til løbehjulene, at der er tegnet ansvarsforsikring.

Vois orientering om ansvarsforsikringen i appen.
Vois orientering om ansvarsforsikringen i appen.
 

I tyske Tiers app kan man ikke læse et ord om ansvarsforsikring, men foretagendets vækstansvarlige Noah Kruse skriver i en mail til Ekstra Bladet, at Tier overholder alle nødvendige forsikringslove.

Ingen dokumentation
Han ønsker dog ikke at fremvise dokumentation for Ekstra Bladet eller oplyse, hvilket forsikringsselskab, man bruger.

Noah Kruse understreger i stedet, at Tier hele tiden 'arbejder på gennemsigtighed på alle fronter'.

Foreløbig er foretagendet ikke synderligt belastet af gennemsigtighed. Der skulle et ihærdigt researcharbejde til, før Ekstra Bladet langt om længe via appen fandt virksomhedens forretningsbetingelser. Der er 22 punkter med adskillige underpunkter.

Her skriver Tier bl.a., at firmaet fralægger sig ethvert ansvar, hvis en tredjepart kommer til skade:

- I tilfælde af et uheld påtager brugeren sig ansvaret, såfremt denne bærer skylden herfor. Dette ansvar omfatter under alle omstændigheder en forpligtelse til at udbedre skaderne og dække tab, som tredjeparter påføres, lyder det på Tiers hjemmeside.

Tiers forretningsbetingelser

Tiers to afsnit om uheld og ansvarsfraskrivelse (VMP betyder løbehjul, red.):

12. UHELD

Såfremt brugeren bliver involveret i et uheld, gælder følgende:
12.1 Brugeren skal straks kontakte det lokale politi.
12.2 Brugeren skal hurtigst muligt underrette TIER om uheldet og den skade, der er sket på VMP’en.

I tilfælde af et uheld påtager brugeren sig ansvaret, såfremt denne bærer skylden herfor.
Dette ansvar omfatter under alle omstændigheder en forpligtelse til at udbedre skaderne og dække tab, som tredjeparter påføres, samt at godtgøre skader på VMP’en, også selvom VMP’en skal erstattes som helhed. I så fald er den værdi, der skal erstattes, den værdi, der er anført i de Særlige Betingelser.
I overensstemmelse med ovennævnte har TIER ret til at fakturere brugeren for omkostningerne til reparation eller genanskaffelse af VMP’en samt for de beløb, der betales til tredjeparter, og som hidrører fra skader, som brugeren bærer ansvaret for, og modregne sådanne omkostninger og beløb. Betalingen kan ske ved hjælp af de betalingsmetoder, der er konfigureret på brugerkontoen

16. ANSVARSFRASKRIVELSE

TIER garanterer ikke for, at servicen står til rådighed til enhver tid og uden afbrydelser. TIER garanterer heller ikke, at der er VMP’er til rådighed.
TIER hæfter ikke for skader som følge af simpel uagtsomhed. Denne fraskrivelse omfatter dog ikke personskader.
TIER er ikke ansvarlig, såfremt TIER på grund af force majeure-situationer helt eller delvist ikke opfylder sine forpligtelser, herunder bl.a. foranstaltninger truffet af den offentlige forvaltning, brand, oversvømmelse, eksplosion, demonstrationer, uroligheder, strejker, arbejdskonflikter, strømsvigt, afbrydelse af telekommunikationsfaciliteter.

Fraskriver sig ansvar
Det vurderer Henrik Ølgaard, forsikringsekspert og rådgivende konsulent i Insurehelp, som problematisk:

- Alt er tilsyneladende lagt over på brugeren og dennes ansvarsforsikring. Derfor kan det være en udfordring, hvis lejer kører en person ned og ikke har en ansvarsforsikring. TIER løbehjul fraskriver sig ansvaret og oplyser ikke om, hvor deres produkt er forsikret, og hvor man skal rette henvendelse for oplysninger omkring dette. De skriver blot, at enhver skade på produktet vil blive opkrævet af brugeren, siger han til Ekstra Bladet.

Hans Reymann-Carlsen fra Forsikring og Pension ønsker ikke konkret at forholde sig til ordlyden af Tiers forretningsbetingelser, men fastslår:

– Hvis jeg skulle ud at køre på el-løbehjul, ville jeg vælge en udlejer, som tydeligt fremviser, at der er en lovpligtig ansvarsforsikring på køretøjet.

Ekstra Bladet har spurgt Færdselsstyrelsen, om man vurderer, at det for en løbehjulsbruger er muligt at dokumentere, at Tier har en lovpligtig ansvarsforsikring.

’Færdselsstyrelsen har orienteret Tier om de gældende regler for ansvarsforsikring på motoriserede løbehjul', skriver styrelsen, som særligt har vejledt om reglerne om udlejers pligt til at tegne ansvarsforsikring.

Ekstra Bladet har i dagevis forsøgt at få Tiers syn på, at deres brugere risikerer en hilsen fra politiets bødeblok, men løbehjulsvirksomheden er ligeså tavs som deres lydløse udlejningskøretøjer.

Sådan gør du

doc74aj0vhaerk1ayg88oqa.jpg 

Download en app, indtast dine kreditkortoplysninger, og find det nærmeste løbehjul.

Det låser du op ved hjælp af appen, og så er det af sted.

Det koster et startgebyr på 10,50 kr. hos de to udlejningsfirmaer, som indtil videre findes herhjemme.

Herefter er prisen 1,50 kr. i minuttet.

Regler for elektriske løbehjul

- Elektriske løbehjul, der er tilladt i trafikken, må højst kunne køre 20 km/t. med motorkraft alene. Løbehjul, der kan køre hurtigere end 20 km/t., er IKKE tilladt i trafikken. 

- Der må ikke være noget sæde på løbehjulet. 

- Løbehjulet skal være CE-mærket. Det må højst veje 25 kg, være maks to m langt og 70 cm bredt.

- Løbehjulet skal være forsynet med en rød refleks bagpå, en hvid refleks foran og gule eller hvide reflekser på hver side. Reflekserne skal være godkendte og opfylde samme krav som reflekser på cykler.

- Du skal køre med lys på hele døgnet. Du skal have en hvid lygte foran og en rød lygte bagpå. Lygterne skal sidde på løbehjulet og være tydeligt synligt på mindst 300 meters afstand. 

- Du skal følge cykelreglerne, og du skal køre på cykelstien, hvor der er cykelsti.

- Du skal være fyldt 15 år.

- Børn under 15 år må kun køre på elektrisk løbehjul i trafikken, hvis barnet er sammen med en voksen på 18 år eller derover, som har kontrol over barnets kørsel. På lege- og opholdsområder er der dog ikke krav om, at børn, der kører på elektrisk løbehjul, skal være sammen med en voksen.

- Promillegrænsen er 0,5 og der er nulgrænse for ulovlige stoffer.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik

Forsøgsordning med el-løbehjul

I december 2018 vedtog medlemmer af transport-, bygnings- og boligudvalget en forsøgsordning fra januar 2019, der gør elektriske løbehjul, selvbalancerende køretøjer og motoriserede skateboards lovlige på de danske cykelstier.

Københavns Kommune og en række interesseorganisationer som Cyklistforbundet og Rådet for Sikker Trafik har i høringssvar udtrykt stor skepsis og bekymring.

Siden 17. januar har man i Københaavn køre rundt på cirka 400 elektriske løbehjul, som bliver lejet ud via apps.

52 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Anders Zacho
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen