Kan et postbud komme tilbage til din postkasse og fiske brevet op igen?
Hvis det skete, ville der helt sikkert rejse sig en storm af protester. Men det var netop, hvad den digitale postkasse e-Boks onsdag gjorde, efter 2046 lønsedler fra Bluegarden blev leveret til de forkerte modtagere efter en teknisk fejl hos Nets.
Her tilbagekaldt man 2046 digitale lønsedler, som ved en fejl var sendt til de forkerte.
Katastrofal fejl rammer e-Boks: 2046 modtog fremmedes lønsedler
e-Boks: Helt ekstraordinær situation
Fejlen betød, at de leverede lønsedler var fejladresseret og blev således leveret til de forkerte personer.
Og netop hensynet til de ramte personer var grunden til, at e-Boks onsdag tog det meget usædvanlige skridt og tilbagekaldte lønsedlerne, efter fejlen blev opdaget:
- Der er tale om et helt ekstraordinært tilfælde, hvor nogle personers følsomme data er havnet i de forkerte hænder.
- I sådanne situationer handler det om at beskytte de forurettede - det har vi pligt til, forklarer kommunikationschef Susanne Søndahl Wolff til Ekstra Bladet.
Hun understreger samtidig, at det altså sker yderst sjældent, og at der er sendt klar information ud til alle berørte borgere om, hvad der er foregået
Nets efter kæmpe løn-bommert: - Vi har lavet en beklagelig fejl
Kontakt til Datatilsynet
Hun forstår dog godt, at sagen kan få brugerne til at undre sig over, hvorfor dokumenter i private digitale postkasser bliver tilbagekaldt.
Men hun forsikrer, at det aldrig sker uden meget nøje overvejelser og information til de berørte brugere, og at det kun er i tilfælde af, at andre personers følsomme data er havnet i de forkerte hænder, og det altid ligger e-Boks på sinde at beskytte borgernes data.
- Der er dog tale om situationer, som aldrig er ens og skal vurderes fra gang til gang.
- Derfor har vi også i denne sag haft ekstern juridisk rådgivning og kontakt til blandt andet Datatilsynet. Vi har derefter vurderet, at det var den bedste og mest effektive måde, vi kunne beskytte de berørte borgere på.
- Brugerne af e-Boks kan derfor fortsat være helt trygge ved, at vi beskytter deres oplysninger, selv hvis de er kommet i de forkerte hænder. ligesom tilsendte dokumenter ikke bare fjernes. Det er fortsat en del af vores sikkerhedspolitik.
- Hvad skal der til for, at I beslutter at slette noget?
- Der skal som sagt være tale om meget tungtvejende grunde til en sådan beslutning.
- Det handler om antallet af personer, dybden og arten af informationer, der er blevet delt med de forkerte, da vi har en pligt til at beskytte de forurettede mest effektivt
- Kan en bank eller en offentlig myndighed ringe til jer og få ting fjernet, der er sendt til den rigtige, men som de gerne vil have trukket tilbage?
- Nej, det kan de bestemt ikke. Det er meget vigtigt at slå fast, at det kan man naturligvis ikke.
- Der vil heller aldrig blive slettet noget, uden at borgeren får besked om, at det er sket.