Efter bøder og konflikter: Lego overhalet af Disney

Tyske bøder og konflikt med kritisk kinesisk kunstner har kostet dyrt, ifølge brandingkonsulenter

Til arrangementet 'Lego World' i Bella Centret, som sidste år løb af stablen i februar, kunne besøgende se denne mega-konstruktion bygget af mere end én million af den populære danske klodser. (Video: Stig Haaning Thøgersen)

Det danske legetøjsfirma Lego har tabt pladsen som verdens stærkeste brand ifølge konsulentfirmaet Brand Finances årlige liste.

Listen er baseret på virksomhedernes investering i marketing, goodwill hos forbrugere, ansatte og andre aktører samt brandets påvirkning på forretningen.

Samfund - 29. jan. 2016 - kl. 21:33 Ny Lego-figur skaber jubel - kan du se hvorfor?

Det er særligt to begivenheder i 2015, der har sat sig spor i Legos brand ifølge konsulentfirmaet.

Brand Finance noterer sig, at de tyske myndigheder i 2015 pålagde Lego bøder for at forhindre detailhandlere i at give rabat samt Legos konflikt med den kinesiske kunstner Ai Weiwei, som Lego nægtede at sælge klodser til i forbindelse med et kunstværk.

Lego er dog stadig nummer to på opgørelsen med næsten samme antal point som Disney, der er ny på toppen af listen, og L'Oréal, der er listens nummer tre. Disney scorer 91,8 på listen, mens Lego får karakteren 91,6.

Se også: Nu skal Barbie være buttet

Årsagen til Disneys hop op på førstepladsen kan ifølge Brand Finance findes i deres opkøb af Lucasfilm fra filmskaberen George Lucas, der er mest kendt for at skabe og indtil for nylig eje Star Wars-serien.

Den nye Star Wars-film i 2015 har gjort Disneys brand til verdens stærkeste ifølge den årlige opgørelse. Disney ejer også sportskanalen ESPN, tegneseriemærket Marvel og dukkeshowet The Muppets.

Opgørelsen rummer også en liste over de mest værdifulde brands. Det er en opgørelse, der rangerer de forskellige brands forventede salgsværdi i fremtiden. Her er teknologigiganterne Apple, Google og Samsung stadig i spidsen.

Listen afslører også, hvor stor skade Volkswagen-skandalen har gjort på bilfirmaets brand. Ifølge Brand Finance har bilmærket tabt 40 procent - hvilket har en værdi af 12 milliarder dollar svarende til omkring 80 milliarder kroner.

7 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere