Efter Ekstra Bladets afsløring: Kærkommen i betalingsstandsning

Danmarks største private hjemmeplejefirma Kærkommen lukker afdelingerne i Aalborg, Hjørring og København

I januar kunne Ekstra Bladet afsløre, at det private hjemmeplejefirma Kærkommen på grund af alt for lidt køretid snød de ældre i Københavns Kommune for den pleje, de er visiteret til. En række ansatte fortalte i avisen, hvordan de umuligt kunne nå at yde den omsorg, de skulle på grund af tidspres. Nu er Kærkommen så gået i betalingsstandsning.

Kærkommen lukker sine afdelinger i Aalborg, Hjørring og København. Det meddelte firmaet for et par dage siden til de berørte kommuner. I Hjørring Kommune får det betydning for 600 borgere, 900 borgere i Aalborg samt 1.169 i København.

Beredskab

I alle tre kommuner vil den kommunale hjemmepleje overtage de borgere, der hidtil har fået hjemmehjælp fra Kærkommen.

– Vi er nærmest gået i beredskab for at hjælpe de ældre, fordi de har haft så mange borgere. Vi vil prøve at nå det hele, men vi vil selvfølgelig prioritere de svageste, siger Ninna Thomsen, Sundheds- og Omsorgsborgmester i Københavns Kommune.

Aalborg Kommune vil sikre, at ingen af deres borgere kommer til at mærke til lukningen.

– Alle vil fortsat få den personlige pleje, de skal have, siger rådmand Thomas Krarup, der beklager, at en af deres største leverandører har valgt at lukke forretningen.

I Hjørring Kommune betragter man situationen som helt ekstraordinær.

'Det er en helt særlig situation, der berører ældre borgere, der er afhængige af hjemmehjælp for at kunne bo i deres eget hjem. Det er således nogle af de svageste ældre, der berøres. Det skal derfor sikres, at der hurtigt findes en løsning, så ingen ældre borgere, der har behov for hjemmehjælp, kommer til at skulle undvære hjælp,' skriver kommunen i en pressemeddelse.

Problematisk udbud

Kærkommens medarbejdere blev i dag indkaldt til akutmøder, hvor de blev informeret om situationen. Københavns Kommune fortæller til Ekstra Bladet, at nogle af Kærkommens medarbejdere vil bliver tilbudt vikarordninger på grund af de mange borgere, Kærkommen efterlader sig.

Men betalingsstandsninger og konkurser er, hvad der kan ske i et privat firma. Siden Folketinget besluttede at hjemmehjælpen skulle sendes i udbud blandt private firmaer, er en række af disse firmaer gået konkurs - senest ABC Service i Frederikshavn.

– Det giver stof til eftertanke for de politiske partier, og det må være op til Folketinget at lave om på. Vi har fået besked på at spare penge på området, men vi går selvfølgelig ind og vurderer, om firmaet kan leve op til det, fortæller Ninna Thomsen.

Snød de ældre

I slutningen af februar i år fortalte en række medarbejdere til Ekstra Bladet, at de af Kærkommen København var blevet presset til at snyde borgerne for den livsvigtige hjælp, de er visiteret til på grund af for lidt køretid. Det viste en række køresedler, som Ekstra Bladet var kommet i besiddelse af.

Nuværende og tidligere medarbejdere kunne således fortælle, at de rykkede dementes rengøring, fordi de alligevel ikke ville kunne huske, hvornår de sidst havde fået gjort rent, at de ringede på borgeres døre og hurtigt gik igen, og at de simpelthen sprang besøg over, fordi de ikke kunne nå dem.

Desuden fortalte de, at der for medarbejderne hverken var tid til at tisse eller spise.

- Jeg havde ikke engang tid til at spise eller gå på toilettet, hvis jeg ville nå ud til borgerne, så jeg lærte mig selv at tisse i en pose i bilen, sagde en tidligere medarbejder dengang til Ekstra Bladet.

Fra Amager til Østerbro

Køresedlerne viste blandt andet, hvordan de ansatte skal kunne køre meget langt på meget kort tid. Eksempelvis var der afsat tre minutter til en køretur tværs gennem København fra Amager til Østerbro. En tur, som tog 15 minutter, da Ekstra Bladet prøvekørte ruten. På flere af køresedlerne var besøg hos borgere lagt på samme tid.

Det fortalte Christine Sørensen, der tidligere har arbejdet ved Kærkommen.

- Når man kom hjem til borgerne, lignede man en stor undskyldning. Borgerne blev stressede, fordi vi var det. Jeg gjorde det så godt, som jeg kunne på den tid, jeg havde til rådighed. Tingene blev gjort meget hurtigt. Men man prøvede at fremstå, som om at man var stolt af sit firma, siger Christine Sørensen, som stadig føler, hun snød de gamle og svage for den tid, hun skulle have brugt hos dem.

Afsløringen fik Københavns Kommune til at kræve en redegørelse fra Kærkommen, og nu er firmaet altså gået i betalingsstansning.

Dengang fastholdt Kærkommens Direktør, Martin Sattrup Christensen, at der intet hold var i beskyldningerne.

37 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere