Efter elendig rengøring: Tv-koks restaurant får bøde og sur smiley

Gorm's Pizza har ikke tilstrækkeligt styr på rengøringen i en af kædens restauranter, vurderer Fødevarestyrelsen

Gorm Wisweh er fortsat medejer af restaurantkæden, der bærer hans fornavn. Foto: Linda Johansen
Gorm Wisweh er fortsat medejer af restaurantkæden, der bærer hans fornavn. Foto: Linda Johansen

En bøde på 5000 kroner og den surest mulige smiley var resultatet af Fødevarestyrelsens kontrolbesøg hos Gorm's Pizza 18. december 2018.

Pizzeriaet, der har taget navn efter tv-kokken Gorm Wisweh, der blandt andet er tonet frem i 'Go' Morgen Danmark' og 'Go' Aften Danmark' på TV2 i årevis, har således slet ikke styr på rengøringen i restauranten på Fisketorvet i København.

Ifølge kontrolrapporten var der tydelige ansamlinger af skidt og melrester under køleskabe og i hjørner bag skraldespande. Og i opvasken under bordet var der tydelige, sorte ansamlinger af skidt langs kølerummets kant.

Ifølge rapporten bemærkede personalet i restauranten, at de var i gang med at stramme op på rengøringen.

Det er dog langtfra første gang, at restauranten ikke har styr på hygiejnen. Tidligere på året var Fødevarestyrelsen også forbi og kunne konstatere synligt snavs og melrester, 'der ikke stammede fra dagens produktion' på gulvet og omkring skraldespande i køkkenet.

Og så sidste efterår blev det til en sur smiley for uacceptabel opbevaring af fødevarer.

Gør ondt på os
Hos Gorm's Pizza er der særdeles røde ører over den kritiske kontrolrapport fra Fødevarestyrelsen.

- Vi gør utrolig meget ud af at sikre et højt hygiejneniveau i vores restauranter. Så når en af vores restauranter får en sur smiley, gør det faktisk virkelig ondt på os. Vi diskuterer efterfølgende internt, hvordan vi kan sikre os, at det ikke sker igen, og indskærper vores procedurer, så det ikke sker igen, forklarer administrerende direktør Anders Kjørup til Ekstra Bladet.

- I det konkrete tilfælde foretog vi umiddelbart efter kontrolbesøget en komplet hovedrengøring og opdaterede vores action-plan, så vores kunder igen kan føle sig trygge ved at spise hos os.

- Den seneste rapport er den tredje af slagsen, der har medført kritik fra Fødevarestyrelsen inden for 15 måneder. Kan kunderne stole på jer?

- Ja, det kan man. Og det skal man også kunne. Vi gør alt, hvad vi overhovedet kan, for at sikre os, at noget lignende ikke sker igen, siger Anders Kjørup videre.

- Mener du, der er et særligt problem på denne restaurant, siden der flere gange har været problemer med at gøre rent eller tage vare på fødevarer?

- Alle restauranter er indrettet på forskellige måder, men det er på ingen måde en undskyldning. Vi går alt igennem for at sikre, at vi ikke kommer i denne situation igen.

Læs også Ekstra Bladets afsløring af en pizza-pige fra en af kædens andre restauranter, der renser sine sko med restaurantens bestik.

31 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere