Annonce:
Annonce:

Efter gylle-storm: Coop beklager øko-forside

Havde Coop forudset gylle-stormen fra dansk landbrug, skulle medlemsblad være prioriteret anderledes

CSR-chef i Coop mener, at forsiden på Samvirke er en fejl.
Foto: Jan Sommer
CSR-chef i Coop mener, at forsiden på Samvirke er en fejl. Foto: Jan Sommer
Annonce:
Følg Samfund

Alt imens adskillige prominente landmænd gennem den seneste tid har angrebet Coop og i særdeleshed dets medlemsblad samvirke for dets øko-kampagne, lyder der nu nye toner fra et af landets største varehuskæder.

Således siger Coops CSR-chef, Thomas Roland, at forsiden af Samvirke er en fejl, og at den skulle have været prioriteret anderledes, hvis de kunne have forudset den brede kritik fra dansk landbrug.

Svineformand om kasserede øko-Samvirke: Det er jeg glad for

- Vi havde ikke forudset, at den Samvirke-forside ville give så stærke reaktioner, at vores butikker ligefrem har følt det nødvendigt at gemme den væk eller have fået et dårligt forhold til deres kunder i lokalsamfundet. Det er vi selvfølgelig ærgerlig over, siger han.

Annonce:

- Hvis vi kunne have regnet den reaktion ud, er jeg ret sikker på, at Samvirkes redaktion ikke havde lavet den forside. Selvfølgelig, fortsætter han.

Søren er mælkebonde: Frygter at Coop bliver en ren økobutik

Coop vil ikke trække bladet tilbage, men der er givet grønt lys til at gemme bladet i de forskellige butikker.

- De kan bedst selv bedømme, om det blad er et problem for deres kundemøde. Og så har de fået at vide, at det står dem frit for, om det ligger fremme. Men vi har også appelleret til, at de sørger for, at der er Samvirke til de kunder, der gerne vil have det.

- Det er da ufrugtbart set ud fra et publicist-synspunkt at lave en forside, der er så provokerende, at man ikke engang lukker bladet op og læser, hvad der står. Så har man jo fejlet, hvis man gerne vil skabe en dialog og en debat, og det er jo det, Samvirke gerne ville.

Der er lavet en fejl?

Der er lavet en fejl, fordi man så blokerer for dialog.

Vil I også lave Øktober 2018, så I er sikker på, at debatten bluser op igen?

Annonce:

- Det har vi ikke nogen planer om endnu. Det vil vise sig, hvor succesfuld kampagnen bliver. Men de to ting har ikke noget med hinanden at gøre. Samvirke har valgt at skrive om pesticider, at det så falder sammen med, at vi laver en salgskampagne for økologi; det er faktisk ikke mere planlagt end det. De to ting falder selvfølgelig paralelt, og det er måske derfor, at den røde klud virker voldsommere på ikke-økologiske landmænd, siger han.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.
LIGE NU

Mere fra Ekstra Bladet+

Annonce:
Det er uforståeligt, at Pytlick er hoppet på den saudiske sportswashing-vogn

Udforsk Ekstra Bladet+

Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: