Efter lang konflikt: Nu er DSB enige med lokoførere

DSB og Dansk Jernbaneforbund er enige om lokalaftale

Efter en langvarig konflikt, der blandt andet har betydet stribevis af aflyste tog, er DSB og Dansk Jernbaneforbund nu blevet enige om den første lokalaftale.

Det skriver DSB i en pressemeddelelse.

Det drejer sig om indholdet af en lokalaftale om lokomotivførernes arbejdstid i S-tog, som de to parter nu er blevet enige om.

Den nyindgåede lokalaftale skal supplere den overenskomst, som Dansk Jernbaneforbund har med Dansk Industri.

Aftalen træder i kraft 1. april 2019, hvorfor lokoførerne kører som hidtil indtil da.

Rent formelt bliver aftalen først underskrevet senere, når der også er opnået enighed om de resterende lokalaftaler for det øvrige personale i DSB, som blandt andet omfatter lokomotivførere i andre tog.

- Forhandlingerne har været ført i en konstruktiv og god tone. Det et meget tilfredsstillende, at vi i fælleskab har fået arbejdstiden for lokomotivførerne i S-tog på plads. Nu arbejder vi fokuseret videre i de fælles bestræbelser om at få de øvrige lokalaftaler, der skal supplere Jernbaneoverenskomsten på plads, siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB, i pressemeddelelsen.

- Skal være enighed over hele linjen
Hos Dansk Jernbaneforbund understreger formand Henrik Horup, at der ikke bliver underskrevet en aftale, før der er enighed over hele linjen.

- Vi har først en aftale, når der er en aftale for alle. Der venter fortsat mange forhandlinger, og der er mange knaster, der skal høvles af, før vi er i mål, siger han i en kommentar.

Dansk Jernbaneforbund oplyser, at lokomotivførerne på S-togene tæller omkring 500 medlemmer, og at der mangler aftaler for yderligere 2500 medlemmer.

Konflikten mellem DSB og lokomotivførerne startede, da DSB meldte sig ind i Dansk Industri og dermed opsagde alle lokalaftaler, idet de var baseret på en overenskomst med staten.

Siden lavede DSB ændringer i lokomotivførernes arbejdstid, som medførte så stor utilfredshed, at der flere gange i løbet af efteråret har været stillestående tog, fordi personalet har været til faglige møder og dermed har nedlagt arbejdet i strid med overenskomsten.

I sidste uge blev DSB og Dansk Jernbaneforbund dog enige om at begrave stridsøksen og sætte sig til forhandlingsbordet for at undgå lignende tilstande igen.

39 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere