Efter opgradering: Tusinder risikerer sort skærm

Langtfra alle hjem er klar til opgradering af kabel-tv-nettet, påpeger ekspert

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

TDC's opgradering af kabel-tv-nettet påvirker visse kunders tv-signal, så billedet pixelerer eller går helt i sort.

Det fortæller chefkonsulent og tele-ekspert fra Netplan, Michael Jensen, til Finans.

TDC begyndte for tre år siden at opgradere sit kabel-tv-net til at trække lynhurtigt gigabit-bredbånd, som mangedobler hastigheden.

Det er dog langtfra alle tv-seeres kabel-tv-stik og kabling, som kan arbejde med den nye opgradering.

- Det er formentlig flere tusinde hjem, som har oplevet eller vi opleve det her problemer. Nogle kan afhjælpe problemet med blot at udskifte stikket for enden af kablet, mens andre skal udskifte kablingen, som kan være trukket rundt i huset. Og det kan være et større arbejde, siger Michael Jensen.

Sidste dødsstød
Landsformand Thomas Bak hos Forenede Danske Antenneforeninger bekræfter problemet:

- Vi kender til udfordringen. Men man må også forlange, at kunderne løbende fornyer kablerne i hjemmet for at følge med teknologien. Måske har opgraderingen til docsis 3.1 blot givet nogle i forvejen forældede kabler det sidste dødsstød, siger han til Finans.

Han tilføjer, at problemerne ikke har vist sig hos alle endnu, da alle hjem endnu ikke har fået lavet opgraderingen, som også Stofa gennemfører.

Hos TDC er man opmærksom på eventuelle tekniske udfordringer, som dog ifølge telegiganten ikke stiller nye krav til kabler:

'Indendørs i hjemmet er det kunden, der skal sikre at installationen fungerer korrekt. Da opgraderingen også er en forbedring af signalet, vil det signal kunden modtager være på samme niveau eller bedre efter Docsis 3.1.-opgraderingen. Der kan derfor være behov for at kunden justere egen installation', lyder det i et svar fra TDC til Finans.

YouSee afviser

Via sin pressechef har YouSee-direktør Jacob Mortensen fremsendt følgende skrivelse til Ekstra Bladet:

'YouSee kan slet ikke genkende, at tusindvis af vores kunder skulle opleve problemer med tv-signalet i forbindelse med opgraderingen til Docsis 3.1. Denne opgradering blev afsluttet på TDC-ejede net tilbage i 2018.

Hvis man som kunde hos os bestiller gigabredbåndsforbindelse, som kræver en ændring til husstandens antennestik, så bliver dette udført af en tekniker, som gerne skulle betyde, at det opgraderede signal kommer problemfrit igennem.

Hvis man alligevel sidder som Yousee-kunde og mener, at man oplever udfordringer med sit tv-signal, så vil jeg gerne opfordre til at man søger information på vores hjemmeside eller kontakter vores kundeservice og får hjælp.

Vi sidder som altid klar ved den tekniske support hele weekenden fra 10-20.'

164 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere