Efter sag om skattely: Kendt taxi-selskab risikerer alle tilladelser

Dantaxi risikerer at miste alle dets tilladelser på grund af ejerskab i udlandet

Dantaxi risikerer at miste selskabets taxitilladelser, hvis selskabets ejere ikke flytter til et EU- eller et EØS-land. Arkivfoto: Philip Davali
Dantaxi risikerer at miste selskabets taxitilladelser, hvis selskabets ejere ikke flytter til et EU- eller et EØS-land. Arkivfoto: Philip Davali

Ved du noget?

Tip os på sms 1224 (alm. sms-takst), eller send en mail til 1224@eb.dk. Du kan også vælge at udfylde formularen herunder.

Et af Danmarks største taxiselskaber, Dantaxi, risikerer opløsning.

Det fremgår af en aktindsigt fra Færdselsstyrelsen, som Ekstra Bladet har fået.

Sidste år opkøbte kapitalfonden Triton Dantaxi. Gennem en række selskaber ender ejerskabet på Jersey.

Dantaxi sælger licenser videre til mindre vognmænd. Arkivfoto: Philip Davali Samfund Sådan handler taxa-konge med tilladelser

Men af taxiloven fremgår det, at ejerne af et dansk taxiselskab skal have bopæl i EU eller i et EØS-land. Jersey er hverken et EU- eller et EØS-land.

Derfor har Ekstra Bladet spurgt Færdselsstyrelsen, hvordan det kan lade sig gøre, at Dantaxi har ret til at drive taxiselskab i Danmark.

Der er endnu ikke faldet dom i sagen, men af aktindsigten fremgår det, at Færdelsstyrelsen har udarbejdet et udkast, som er 'styrelsens fortolkning af bestemmelsen på det foreliggende grundlag,' som det lyder i besvarelsen.

I udkastet lyder det:

'Det er Færdselsstyrelsens vurdering, at kravet i taxilovens § 3, stk. 2 nr. 2 og § 5, stk. 2, nr. 2, indebærer, at samtlige fysiske personer, der indirekte er ejere af Dantaxi-selskaberne, skal have bopæl i EU eller EØS.'

Dantaxi er nu ejet af et selskab i skattely. Foto: Philip Davali Samfund Skattely-selskab står bag Danmarks største taxaselskab

'Det er endvidere styrelsens vurdering, at ejerkravet både gælder i re-lation til de enkelte limited partners og general partners i følgende selskaber, der indirekte ejer Dantaxi-selskaberne: Triton Smaller Mid-Cap F&F No. 2 L.P., Triton Smaller Mid-Cap Fund I L.P., Triton Smaller Mid-Cap F&F L.P. og TFF (TSM) L.P.'

'Dette bevirker, at de fysiske personer, der direkte eller indirekte er limited partners i ovennævnte fire selskaber, skal opfylde bopælskravet, samt at de fysiske personer, der i sidste ende direkte eller indirekte udøver de forvaltningsmæssige rettigheder som general partners i ovennævnte fire selskaber skal opfylde bopælskravet.'

'Færdselsstyrelsen finder det ikke godtgjort, at Dantaxi-selskaberne opfylder dette krav for så vidt angår samtlige limited partners samt general partner i TFF (TSM) L.P.'

Dantaxi har i årets første måneder scoret 30 procent af tilladelserne. Arkivfoto: Philip Davali Samfund Taxakonge fortsætter indtog: Scorer hver tredje tilladelse

Færdselsstyrelsen arbejder med at give Dantaxi ni måneder til at rette op på forholdene. Hvis ikke det sker, vil styrelsen trække selskabets taxitilladelser tilbage.

I januar kunne Ekstra Bladet og det daværende Radio24syv fortælle, at Triton havde købt Dantaxi gennem selskaber i blandt andet Jersey, hvilket vil betyde, at selskabet kan sende eventuel udbytte direkte i skattely. Ekstra Bladet skrev den første artikel 29. januar 2019. Af aktindsigten fremgår det, at Færdselsstyrelsen var på sporet to dage inden, hvor Erhvervsstyrelsen blev spurgt om ejerforholdene.

Ekstra Bladet har været i kontakt med Dantaxi, der henviser til Triton, hvor kommunikationschef Fredrik Hazén ikke er vendt tilbage. Han har tidligere på dagen udtalt til b.dk:

'Vi vil stille os aldeles uforstående over for en eventuel genfortolkning af taxiloven, der kan få alvorlige konsekvenser for en investering, der er gennemført med afsæt i klar vejledning og konstruktiv dialog med de danske myndigheder.'

194 kommentarer
Vis kommentarer