Efter skattely-afsløring af statslige selskaber: Disse risikerer salg

SAS og Postnord kan meget vel blive de næste, som privatiseres, vurderer professor. Regeringen har allerede sat TV2 til salg

SAS er et af de selskaber, som risikerer salg, vurderer Anders Drejer, professor i økonomi og ledelse, Aalborg Universitet. Foto: Thomas Borgberg
SAS er et af de selskaber, som risikerer salg, vurderer Anders Drejer, professor i økonomi og ledelse, Aalborg Universitet. Foto: Thomas Borgberg

Ved du noget? Kontakt os på 1224@eb.dk eller SMS/MMS på 1224 (koster alm. takst)

Selv om staten har solgt ud til Se også: Statslige selskaber sender penge til skattely , som Ekstra Bladet afslører i dag, er brandudsalget langt fra slut.

Med TV2 i forreste række har regeringen nemlig allerede meldt ud, at statslige selskaber skal sælges. Men flere kendte statslige selskaber risikerer at ryge samme vej som eksempelvis TDC, lyder det fra professor.

Se også: Efter skattely-afsløring af dansk lufthavn: Kræver svar fra minister

I regeringsgrundlaget lyder det, at ’staten skal ikke eje selskaber, som er i direkte konkurrence med privatejede virksomheder. Derfor er det regeringsmål, at staten som udgangspunkt skal afhænde sådanne selskaber’.

Pressede

Især SAS og Postnord er i risikozonen, lyder det fra Anders Drejer, professor i økonomi og ledelse på Aalborg Universitet.

- Politikerne har ikke lyst til at kaste flere penge efter selskaberne eller forsøge at rette op på dem. Og når de både er pressede, og stemningen er, at staten skal være stat, og forretningsfolk skal drive forretningerne, kunne jeg godt forestille mig, at de kommer til salg, siger han.

Selv om internethandlen bugner, og postordren dermed burde være en gylden forretning, formår Postnord – tidligere kendt som Postdanmark – at tabe penge. Seneste regnskab har givet et minus på en milliard kroner, hvilket har efterladt pengetanken tom.

Se også: Statslige selskaber sender penge til skattely

Det elendige regnskab får nu Postnord til barsle med en stor fyringsrunde: Når året er omme, skal selskabet have 1000 færre ansatte end i dag.

Alligevel blev der i 2015 råd til at give topchef Håkan Ericsson en årsløn på 9,3 millioner kroner. Postnord vil først oplyse hans 2016-løn i marts.

- Det er basalt set en logistikforretning, men sådan som man agerer nu, hvor man bare skærer og skærer, så risikerer man at ramme pulsåren, og så dør selskabet. Derfor er det nu, at ejerne (den svenske og danske stat, red.) skal investere i forretningen, eller også skal man finde nogen, som vil udvikle forretningen, siger han.

Fundet fodfæste

Efter en årrække med økonomisk turbulens har flyselskabet SAS fundet fodfæste. Senest med et overskud på cirka en milliard kroner. Men på trods af statslige ejere i Norge, Sverige og Danmark fejres overskuddet med at etablere nye, billige arbejdspladser væk fra Norden i Spanien og England.

Ifølge Anders Drejer er selskabet dermed blevet mere salgsmodent:

- Det er blevet et bedre tidspunkt at sælge. Tidligere har købere vurderet, at selskabet var i for dårlig stand, og derfor tror jeg, at interessen er større nu, fordi det går bedre. Så er spørgsmålet, om interessen for at sælge er der, siger han.

I starten af 00’erne blev en stor del af SAS’ regnskabsafdelingen outsourcet til Indien, og nu vil flyselskabet etablere afgange fra Spanien og England med folk på billigere ansættelsesvilkår.

- Vi forventer, at de nye baser uden for Skandinavien kommer til at operere med lavere omkostninger. Men det er vigtigt at forstå, at det ikke er en udflytning. Vi taler om fem til otte fly til at starte med, og vi har 156 fly, siger Björn Tibell, direktør, Investor Relations, SAS.

- Kunne I forestille jer, at det bliver folk fra eksempelvis London, som vil forestå flyvningerne i Skandinavien?

- Det er for tidligt at sige, så langt er vi ikke kommet i vores planer.

- Konsortiet vil stadig operere fra de tre nordiske lande, hvor vi betaler skatten, siger han.

Som Ekstra Bladet afslører i dag, er det ikke kun Dong-ejeren Goldman Sachs, der pumper penge ud af Danmark til selskaber, der ligger i skattely. Også det statslige selskab Københavns Lufthavne kanaliserer penge ud af landet og direkte i lommerne på selskaber, der ligger i skattely.

Ekstra Bladet har gennemgået selskabskonstruktionerne hos Københavns Lufthavne og forelagt det eksperter, der mener, at det ligner en kendt skattefinte.

- Udgangspunktet er, at de dermed pumper skattefrit udbytte ud af Danmark, siger Michael Bjørn Hansen, skatteadvokat.

Staten ejer 39,2 procent af Københavns Lufthavne. Derudover ejer et konsortium bestående af den australske kapitalfond Macquarie Group og den canadiske pensionskasse Ontario Teachers’ Pension Plan gennem selskabet Copenhagen Airports Denmark 57,7 procent af selskabet. Resten ejes af småinvestorer. Alene i 2015 og 2014 har ejerne af selskabet delt et udbytte på to milliarder kroner.

Den australske kapitalfond ejer sin andel af lufthavnen gennem en selskabskonstruktion, der først kanaliserer pengene fra Danmark til Luxembourg.

Luxembourg-finten

Derfra sendes pengene videre til yderligere selskaber i Luxembourg, inden de ender i et selskabet Macquarie European Infrastructure Fund 3, der ligger i det kendte skattely Guernsey.

Ekstra Bladet har forelagt Torben Bagge, skatteadvokat og ekstern lektor i skatteret, selskabskonstruktionen:

- Den har helt klart karakteristika, der kendetegner et skattesetup, og strukturen ville være særdeles velegnet til det, siger han.

Ved du noget? Kontakt os på 1224@eb.dk eller SMS/MMS på 1224 (koster alm. takst)

66 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere