Efter syv timer i kø: Hit med pengene

Hverken gavebeviser eller undskyldninger kan mildne de mange kunder, som Michelin-restauranten Kokkeriet i dag lod stå hele eftermiddagen og aftenen ude i kulden

Hundredvis af mennesker stod nytårsaftensdag i kø for at få udleveret deres allerede købte og betalte mad fra 'Kokkeriet'.

TIP OS: Er du kunde eller ansat og ved noget om sagen? Del dit tip i en mail til heine@eb.dk - fortrolighed gives, hvis det ønskes via ekstrabladet@protonmail.com eller signal/telegram: 24251313

SENESTE: Læs her hvad ejeren af Kokkeriet dagen efter nytårsaften siger til sagen

'Hvor er det elendigt og uprofessionelt. Det værste er, at I er SÅ LIGEGLADE med jeres kunder. Det er da dem, I skal leve af - Det bliver et nej her fra!'

Kunderne, som Michelin-restauranten Kokkeriet dagen igennem har ladet stå ude i kulden, får nytårsaften selv den koldeste skulder fra kunder, som manden bag ovenstående kommentar på firmaets Facebook-profil. Der bliver også delt mange kommentarer her.

'Håber virkelig I overvejer kompensation til dem der valgte at holde ud, fryse og bruge en stor del af deres nytårsaften på at hente deres bestilte og betalte mad.Og naturligvis FULD refusion til dem der pga kulde opgav,' skriver en anden samme sted som reaktion på, at firmaet tidligere på aftenen meget overraskende valgte at udskamme kunder, der var så frække at bede om pengene tilbage:

'Gæster der insisterer på refundering synes vi ikke hører hjemme nogen steder, da vi på alle mulige måder er mere end klar og kan ikke selv få refunderet vores vare nogen steder,' skrev firmaets ledelse i et opslag på Facebook, der blev slettet, efter op mod 300 havde kommenteret det.

Samme metode brugte firmaet under en tilsvarende, men noget mindre sag tilbage i 2012.

Absolut ingen kommunikation
Også Dorte Holm, der er en af de mange ramte kunder, giver heller intet for Kokkeriets nu slettede forklaringer om, at man skam godt vidste, at der ville komme en kæmpe kø.

- Vores mænd står lige nu i kø på 7. time, og der er fortsat 30 i køen foran dem, fortæller hun sent nytårsaften til Ekstra Bladet fra sit hjem, hvor der er samlet to mindre familier med børn.

- Vi henter også mad til en tredje familie, som vi kender, på Amager. Men de har i stedet måtte spise mad fra McDonalds.

- Og hvis vi er heldige her, kommer maden måske hjem klokken 21.30, hvor jeg og børnene stadig venter.

Hun mener som andre vrede kunder på ingen måde, at Kokkeriet kan være dets opførsel bekendt. Slet ikke efter at familien talte med restauranten onsdag, hvor der intet blev nævnt om, at man forventede en kæmpe kø.

- Vi lavede de sidste aftaler om, hvordan maden skulle pakkes. Men de sagde intet. Og siden har vi ingen sms, mail eller anden kommunikation fået. Intet.

Artiklen fortsætter under billedet...

Her er opslaget fra Kokkeriet, som hundredvis kommenterede på. Der var ikke skyggen af en undskyldning i det, og absolut ingen løfter om kompensering af de ramte kunder. Kokkeriet slettede det imidlertid efter nogle timer, efter hundredvis havde skældt ud på firmaet i det. Skærmdump
Her er opslaget fra Kokkeriet, som hundredvis kommenterede på. Der var ikke skyggen af en undskyldning i det, og absolut ingen løfter om kompensering af de ramte kunder. Kokkeriet slettede det imidlertid efter nogle timer, efter hundredvis havde skældt ud på firmaet i det. Skærmdump
 

Fjerner kritik: I får ikke en krone

Grådig opførsel
Dorte har da også et meget klart råd til ledelsen hos den nu skandaleramte Michelin-restaurant. Ikke mindst til chefkokken Sammy Shafi:

- Alle skal naturligvis have deres penge tilbage. Og jeg mener alle. Også selvom vi sagtens kan klare os uden pengene. Det er det bare ikke alle, der kan, hvor nogen måske har sparet op og nu er nødt til at vente på maden.

- Og nej, jeg skal ikke have et gavebevis, som de spiste kunderne af med sidst, det gik galt. Jeg sætter aldrig mine ben på den restaurant.

- De skal simpelthen ikke have lov til at tjene penge på så grådig en opførsel, hvor de ødelægger nytårsaften for så mange.

Ekstra Bladet har torsdag flere gange forgæves forsøgt at få en kommentar fra Sammy Shafi.

SENESTE: Kort efter klokken 22 nytårsaften kom maden og 'to forfrosne' mænd i øvrigt hjem til Dorte Holms familie og deres besøgende. Der var dog ingen dessert, da Kokkeriet ikke kunne levere den.

Her er menuen

Forret: Jomfruhummer, butternut squash og bisque

Mellemret: Kulmuleterrin, muslingesauce og sprød kartoffel

Hovedret: Oksehøjreb, rødbede og trøffelsauce

Dessert: Chokolademousse, solbær og karamel

Ekstra Bladet følger sagen... Imens kan du læse om restaurantens tidligere sager nedenfor.

Ventede i timevis på nytårsmenu fra Michelin-restaurant

Kokkeriet: Vi er stadig i chok

Så mange blev snydt af Michelin-restaurant

Politiet lukkede Sammys restaurant - men brød selv reglerne

Sammy står til mega coronabøde: Nu vælter det ind med støtte

TIP OS: Er du kunde eller ansat og ved noget om sagen? Del dit tip i en mail til heine@eb.dk - fortrolighed gives, hvis det ønskes via ekstrabladet@protonmail.com eller signal/telegram: 24251313