Ekspert advarer: Det er skadeligt at snooze om morgenen

Ekspert afslører nu sandheden om at snooze-knappen, som gemmer på skadelige konsekvenser

Stop med at snooze, hvis du vil undgå søvnproblemer. Foto: Colourbox
Stop med at snooze, hvis du vil undgå søvnproblemer. Foto: Colourbox

Kender du det, at dynen er lidt for tung, sengen lidt for blød, og du bare ikke kan stå op om morgenen, når vækkeuret ringer?

Så kender du nok også snooze-knappen, og har med garanti også trykket på den et par gange.

Men det skal du omgående stoppe med, hvis det står til søvnekspert Mikael Rasmussen, som har skrevet bogen 'Sov godt hele natten'.

Han fortæller til Jyllands Posten, at det er rigtig skidt at snooze, og at det kan medføre skadelige konsekvenser.

- Du får en dårligere søvn af at snooze. Det første, du vil mærke det på, er din følelsesmæssige tilstand. Når du kommer på arbejde eller i skole, har du nedsat dit kognitive potentiale - dvs. din hukommelse, koncentration og overvågenhed, siger søvneksperten avisen.

Ifølge ham kan det altså skade på længere sigt, hvis du snoozer.

- Hvis du vænner dit nervesystem til, at det skal vågne flere gange, før du står op, kan det være synderen bag, at du får søvnbesvær på grund af stress eller andre ting, siger han til Jyllandsposten.

Derimod er søvn og stresscoach Bjarne Toftgård uenig. Ham har Jyllands Posten også talt med, og han finder det ikke alarmerende, at folk snoozer.

Han mener i stedet, at man skal kigge på, hvorfor folk har behov for det.

Det skyldes ifølge ham, at folk ikke er gode nok til at vurdere, hvor meget søvn de skal have, og derfor får for lidt.

Samtidig er han medspiller blandt de eksperter, der giver Iphones og computere skylden for dårligere søvn.

- Det skarpe lys fra skærmene frister og får os til at gå senere i seng, fortæller han til avisen.

I stedet burde voksne sætte en sengetid, så de ikke føler behov for at snooze.

En kold tyrker er den eneste vej frem, hvis du spørger Mikael Rasmussen. Han anbefaler, at man lægger sit vækkeur eller telefon så langt fra sengen, at man skal rejse sig, for at slukke det.

Således skal du også gøre det til en vanesag, og vænne sig til at stå op, når uret ringer.

34 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere