Ekspert: Nordea taler ned til danskerne

- Nordea forholder sig ikke til, hvorvidt det etisk er en god idé, siger ekspert i krisehåndtering om bankens håndtering af skattely-afsløringerne

Nordea. (Foto: Colourbox).
Nordea. (Foto: Colourbox).

Nordeas håndtering af DR og Politikens afsløring af, at banken hellere end gerne hjælper velhavende kunder med at oprette selskaber i skattely, er direkte dårlig.

Sådan lyder vurderingen fra ekspert i krisehåndtering Lasse Peter Laursen, der er ekstern lektor i risiko- og krisehåndtering på CBS og partner i kommunikationsbureauet Q.E.D.

Ifølge ham besvarer Nordea nemlig ikke de spørgsmål, der bliver stillet.

- Det, som Nordea forsøger på, er at gøre sagen mere kompleks for den almindelige dansker. Man forholder sig ikke til, at man i Panama-papirerne er den 11. mest brugte bank i verden til at opstille sådan nogle aftaler. Man forholder sig ikke til, hvorvidt det etisk er en god idé, at banken hjælper med det her - man siger bare: 'Vi overholder regler og lovgivning og hjælper ikke til med skatteunddragelse'. Så man er ude i en benægtelsesstrategi, siger Lasse Peter Laursen.

Den strategi, mener han, er farlig.

Se også: Kunder raser efter Nordea-afsløring: - I skulle skamme jer!

- For der er 11,5 mio. dokumenter, og har Nordea det fulde overblik over, hvad der er foregået og ikke er foregået? Hvis de har det, kan det være en god idé, men de her sager, hvor man går ud og er så skråsikker, som Nordea er, har en risiko for at kunne give et ret stort bagslag, hvis det viser sig, at der kommer noget mere, lyder det fra eksperten.

Ekspert: Nordea-chef giver politikersvar og taler ned til danskerne
Han forholder sig til den kommunikation, der har været fra bankens side i dokumentaren 'Det store skattelæk' på DR1, hvor Nordeas chef for 'Private Banking', Thorben Sander, afviser, at banken hjælper kunder med at undgå at betale skat.

- Her har vi at gøre med en 'Head of Private Banking', der taler ned til folk. Han står og giver politikersvar, der ikke forholder sig til noget, og han siger det samme igen og igen. Det ser ikke pænt ud rent kommunikationsmæssigt, siger Lasse Peter Laursen og fortsætter:

- Jeg kan se, at de sociale medier i dag gløder med, at han taler ned til folk, og det er jeg meget enig i. Det er at tro, at den almindelige dansker er dummere, end den almindelige dansker er. Sådan en strategi er ud fra et teoretisk synspunkt aldrig en god idé - at tale til sine stakeholders på den måde.

Se også: Nordea-boss bedyrer sin uskyld: Vi tager afstand fra skattesnyd

På Nordeas Facebook-side lyder nogle af kommentarerne fra danskerne:

Mangler det etiske
Nordea bliver nævnt i mere end 10.000 af de lækkede dokumenter.

Generelt mener Lasse Peter Laursen, at det er et problem, at banken ikke forholder sig til det etiske aspekt af sagen.

- De kommunikerer, at de overholder alle love og regler, men de forholder sig ikke til den etiske del. Det er selvfølgelig ikke i orden at medvirke til, at der bliver lavet selskaber, hvis absolut eneste formål er at unddrage i skat. Det er selvfølgelig ikke i orden for en bank, der operer i Danmark, og det er jo det, folk er sure over, siger han.

Ifølge ham er danskernes spørgsmål til Nordea, hvorfor banken gør det.

- Nordeas svar er: 'Vi overholder alle retningslinjer. I 2009 lavede vi et direktiv, og vi overholder alle gældende regler'. Men det er ikke det, de bliver konfronteret med, siger eksperten.

- Hvad burde Nordea så have gjort?

- Det er jo det sværeste, for der er en masse interne hensyn. Du kan ikke bare sige: 'Undskyld - det gør vi aldrig mere', for så ville du fjerne en stor lukrativ forretning for Nordea. Den beslutning har de nok truffet, at de ikke skal tage. Men i min verden burde de lade være med at tale ned til folk. De burde tale mere i øjenhøjde med danskerne og forklare den etiske del på en bedre måde. Jeg mener, man burde bruge mere krudt på undskyldningen end på benægtelsen, som man gør lige nu, siger han.

Se også: Svenske myndigheder gransker Nordea efter skattelysag

'Det gode image har lidt et knæk'
Lasse Peter Laursen vurderer, at #panamapapers, som sagen bliver kaldt, allerede har haft store konsekvenser for Nordea.

- Nordea er egentlig gået fri og har været kendt som den ordentlige bank. Danske Bank fik en ordentlig tur i møllen for finanskrisen, og Jyske Bank har før været forbundet direkte med skatteunddragelse. Nordea har faktisk været det sted, mange kunder gik til for at ville søge en ordentlig bank, siger han og fortsætter:

- Det rygte er der kommet nogle ordentlig ridser i nu. Jeg påstår ikke, at kunderne flygter fra Nordea - men jeg påstår, at det gode image har lidt et knæk. De er lakajer for grådighed, synes folks opfattelse at være.

Se også: Nordea afsløret i skattelæk: Her er deres reaktion

Adgang til Panama-papirer

Ekstra Bladet har ikke haft mulighed for at undersøge de 11,5 millioner interne dokumenter fra advokatfirmaet Mossack Fonseca i Panama i skattely-skandalen.

Dokumenterne er lækket til 109 medier fra 76 lande i organisationen International Consortium of Investigative Journalists, hvor Ekstra Bladet ikke er medlem.

Danmarks Radio og Politiken er medlem af organisationen, og de har som de eneste danske medier haft mulighed for at undersøge omfang og kontekst for en dansk kobling til den internationale skattely-skandale.

72 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere