Ekspert om annullerede luksusrejser for 500 kroner: En aftale er en aftale, men…

Ifølge chefkonsulent hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Henrik Sedemark, er en aftale en aftale med mindre forbrugeren burde vide bedre

En aftale er en aftale, men hvis du burde vide bedre, så er det bare ærgerligt. (Foto: AP)
En aftale er en aftale, men hvis du burde vide bedre, så er det bare ærgerligt. (Foto: AP)

- Når man sætter en ydelse til salg på en hjemme og man kan bestille den, så er der tale om en bindende aftale. Og så hænger begge parter på den aftale.

Sådan indleder chefkonsulent fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Henrik Sedemark, sin forklaring om United Airlines ret til at annullere de billige rejser, som mange danskere har købt. Men forklaringen stikker dybere end som så, for der findes et smuthul.

- Loven siger, at hvis forbrugeren burde have opdaget fejlen og tænkt ’Hey, der er noget galt her’, så er det okay at trække varen tilbage, siger han til Ekstra Bladet.

Se også: Solgte luksusrejser for 500 kroner: Alle handler blev annulleret

Sådan fungerer dansk lovgivning, som er den Henrik Sedemark er bedst hjemme i. Men selvom United Airlines er et amerikansk firma og hører under amerikansk lovgivning, så har de en dansk filial i Danmark. Derfor er der, ifølge Henrik Sedemark, noget der tyder på, at man godt kan klage gennem de danske myndigheder.

- Vi har tidligere behandlet sager, som har handlet om United Airlines. Derfor kan det sagtens betale sig at indgive en klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, siger han.

De har da også allerede modtaget en klage omkring United Airlines annullering af de billige billetter.

Burde vide bedre
Den måde, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen behandler klagen på, tager udgangspunkt i paragraf 32 i aftaleloven. Her står der, at hvis en person burde have vidst, at der var en fejl undervejs i købet, så har udbyderen ret til at trække varen tilbage.

- Man ser på, om prisen på varen er så tilpas lav til, at forbrugeren burde have vidst, at der var tale om en fejl. Så får de ikke ret i deres klage.

Klagerne vurderes enkeltvis, da forbrugerne har forskellige udgangspunkter for at være bevidst om den potentielle fejl. Rejser man, som et eksempel, tit frem og tilbage til USA, så burde man vide, at prisen var for lav til at være rigtig.

Markedet for flybilletter har dog også en indflydelse på klagens afgørelse. Her ser man på det generelle prisniveau på billetter til USA samt ustabilitet i prisen.

Ekstra Bladet har forgæves forsøgt at få fat i United Airlines for en kommentar.

Det skal du ifølge Henrik Sedemark gøre, hvis dine billetter er blevet annulleret:

- Send en klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at finde ud af, om de danske myndigheder kan behandle klagen.

- Send en klage til United Airlines.

- Hvis ovenstående ikke fungerer, skal du sende en klage gennem de amerikanske myndigheder.

Mister tilliden
Ekstra Bladet har været i kontakt med flere danskere, som har fået annulleret deres billetter. Flere af dem ønsker ikke at stå frem med deres fulde identitet, da de er bange for konsekvenser i en eventuel klagesag.

En af dem er Christian, som til dagligt er konsulent.

- Min kone blev opmærksomme på de billige billetter gennem en blog, som hun følger. Og da min hustru er gravid, så tænkte jeg, at jeg godt kunne forkæle hende lidt.

Da Christian købte billetterne studsede han godt over, at det var ret billige billetter.

- Men man hører jo så tit om flybilletter til meget få penge. Så det virkede meget normalt, siger Christian.

Han nåede hele vejen igennem bookningen uden mistanke om fejl. Prisen var hele vejen igennem den samme, han modtog godkendelsen og downloadede efterfølgende e-billetterne til turen.

Mister tilliden
Christian mener, at det er et stort problem, at man ikke kan gå ind på en hjemmeside og stole på, at bestillingen er endelig, når man har modtaget bekræftelsen og har betalt.

- Det skaber en usikkerhed, når man har bestilt en billet. På den måde kan man ikke bestille hotel og leje bil af frygt for, at billetten bliver annulleret.

- Det kan umuligt være i hverken forbrugeren eller flyselskabets interesse, at den usikkerhed fremadrettet kommer til at have indflydelse på bookningen af flybilletter, siger han.

Selvom fejlen ligger hos en tredjepart, mener Christian stadig, at ansvaret er United Airlines

- Det vedrører ikke mig som forbruger. Den må de tage med det andet firma, siger han.

Klagemuligheder
Christian har gennem hjemmesiden Thepointsguy.com fundet frem til, at han kan klage igennem Department of Transportation (DOT). DOT har jurisdiktion på rejser til og fra USA.

- Jeg regner med og håber på, at jeg får mine billetter igen.

- Jeg er skuffet over det store selskab, som reagerer på den her måde, siger han.

Ekstra Bladet har uden held forsøgt at få en kommentar fra United Airlines.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere