Ekspert om gamer-trend: - Det er fuldstændig sindssygt

Efter man i Belgien gjorde det ulovligt at gamble med rigtige penge i computerspil, har flere efterlyst det samme i Danmark. Der er dog ikke belæg for det i lovgivningen

Simon Juul Mortensen er FIFA-ekspert og kommenterede blandt andet kampene ved sidste års eSuperliga, som var den første udgave af en dansk liga i FIFA. Foto: eSuperligaen.
Simon Juul Mortensen er FIFA-ekspert og kommenterede blandt andet kampene ved sidste års eSuperliga, som var den første udgave af en dansk liga i FIFA. Foto: eSuperligaen.

Belgien er foregangsland, når det kommer til at kæmpe mod griske spilproducenters pengemaskiner i form af betting i computerspil.

Se også: Vil gøre populær gamer-trend ulovlig

Ifølge Spillemyndigheden omfattes det dog ikke af den danske spillovgivning, når man gambler i eksempelvis fodboldspillet FIFA for at få bedre spillere. FIFA-ekspert Simon Juul Mortensen håber, at man gør noget ved det, fordi nogle helt unge personer ender i situationer, som minder om ludomani.

- Der er jo en grund til, at de ændrede ting ved Counter-Strike skins, hvor du kunne 'bette'(gamble, red.), for du fik jo fandme ludomaner ud af 12-årige knægte, siger han.

Brugte 32.000 kroner
FIFA-spillet bliver hvert år større og større som esport. Her konkurrer de i den specifikke del af spillet, som hedder 'Ultimate Team', hvor man selv skal samle et hold ved at købe spillere, som andre brugere sætter til salg på et marked i spillet.

Spillerne købes for en fiktiv valuta, som man optjener ved at spille kampe eller ved at sælge sine egne spillere. Der er dog en anden måde, man kan tjene penge på væsentligt hurtigere - nemlig ved at betale rigtige penge for nogle pakker med spillere.

- Det er jo også en kæmpe indtægtskilde for dem. Vi havde en spiller i eSuperligaen, som brugte 32.000 kroner på pakker, og det er fuldstændig sindssygt, når man tænker over det. At du skal bruge så mange penge på at få et nogenlunde hold, som du kan spille med

- 'Ultimate Team' er så populært, så vi er lidt ude i, at det skal være det her. Men hver gang vi skal det, så skal vi også på en eller anden måde tvinge spillerne til at købe pakker. Det kunne da være fedt at finde noget, der var mere fair, siger Simon Juul Mortensen.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Ronaldo er en af de populære spillere i FIFA, som er meget svære at få fat i. Det er denne type kort, som brugerne kan sætte deres hold med. Screenshot.
Ronaldo er en af de populære spillere i FIFA, som er meget svære at få fat i. Det er denne type kort, som brugerne kan sætte deres hold med. Screenshot.
 

Ændring i loven
Som flere andre peger Simon Juul Mortensen på, at man bør følge Belgiens eksempel og se på, om der er belæg i den danske lovgivning for at indføre et stop over for salget af 'FIFA-points'.

- Der skal på en eller anden måde laves noget lovgivning, for det er sindssygt, hvad de trækker af penge lige nu på det her. Især når man tænker på, hvor mange der bliver sure på spillet, men alligevel fortsætter. Det er jo et ret tydeligt tegn på ludomani.

- Så jeg vil da helt klart sige, at der skal ske et eller andet inden for lovgivningen, for det kan jo stikke helt af. Det kan jo være alle spil og alt, hvad du laver, hvor du til sidst ikke kan følge med, medmindre du betaler en masse penge, siger han.

Spillemyndigheden skriver i en mail til Ekstra Bladet, at man deltager i et forskningsprojekt, som skal kortlægge unges forhold til gambling i computerspil. Derudover deltager man i et internationalt samarbejde, som skal se nærmere på de uklare linjer mellem gaming og gambling.

Skal gambling i et computerspil omfattes af den nuværende lovgivning, er der tre kriterier: Der skal være et indskud, et element af tilfældighed samt mulighed for en gevinst. Gevinsten skal dog kunne omsættes til økonomiske midler, og her falder langt de fleste computerspil fra.

Lovgivningen er forældet
Det er ofte ikke muligt at omsætte de virtuelle gevinster direkte til økonomiske midler, men de giver i stedet en følelsesmæssig værdi eller en status, som andre brugere ikke har.

Psykolog hos Center for Ludomani Johan Eklund mener dog, at denne type af gevinster skal inkluderes i spilleloven, så man kan udøve større kontrol over for gambling blandt mindreårige i computerspil.

- Jeg synes, at spillelovgivningen er forældet, og jeg synes, at den skal opdateres, så gevinsten ikke bare skal være økonomisk, men også kan have stor status eller psykologisk gevinst, siger han.

Gaming eller gambling

Belgien vurderede i april sidste år, at gambling med 'loot-boxes' i computerspil er i strid med deres lovgivning, og flere store spilproducenter har måttet bøje sig og fjerne muligheden for gambling, når deres spil udkommer i Belgien.

Blandt andet Blizzards 'Overwatch', Counter-Strike og basketball-spillet NBA2K19 har allerede fjernet deres gambling-muligheder, men EA kæmpede til det sidste, for at få lov til at beholde muligheden, som de dog må lukke ned for nu.

- Det, der er med 'packs' i FIFA eller 'case-openings' i Counter-Strike, det er, at der er tilfældighed involveret. Det her med, at udfaldet er afgjort af tilfældighed, og der er en gevinst. Hvis ikke det er med økonomisk værdi, så i hvert fald med kæmpe status og følelsesmæssig værdi.

- Det er kriterierne for gambling; der skal være et indskud, det skal være afgjort af tilfældighed, og der skal være en gevinst. Så vi ser det som gambling, siger psykolog hos Center for Ludomani Johan Eklund.

Ifølge Johan Eklund bunder gambling-elementet i, at vores hjerner er skabt til at se mønstre, og derfor er tilfældigheden farlig, når vi automatisk forsøger at regne ud, hvordan vi vinder.

- Hvis vi vinder, så tænker hjernen, 'jamen det var jo rigtigt. Den her sammenhæng, som jeg havde set. Jeg vandt, fordi jeg lige præcis trykkede med den her hårdhedsgrad på musen, eller lige holdt vejret på den her måde,' siger Johan Eklund.

Det er dog ikke alle computerspil, som udnytter gambling til at tjene penge på børn. I langt de fleste spil er det kun tid, man skal investere, for at vinde præmier, skins eller lignende.

- At man optjener valuta 'in-game', det er egentlig mere fair, fordi der er det din tid, du skal investere, og så er det ikke alle konfirmationspengene, der er røget ind til EA eller sådan noget.

- For at man skal gide blive ved med at spille, så skal man også få noget. Så ved drops i World og Warcraft for eksempel, der får du noget tilfældigt, men hvis du bliver ved, så får du de gode ting, siger Johan Eklund.

26 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere